کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گریزی از طرح زوج و فرد نداریم


کد خبر : ۱۲۸۶۰جمعه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷:۲۷۲۲۲۵ بازدید

طرح‌های ساماندهی ترافیک همچون طرح زوج و فرد و طرح ترافیک، آشکارا طرح‌های چندان ایده‌آلی برای پلیس نیستند اما روشن است که درحال ...

طرح‌های ساماندهی ترافیک همچون طرح زوج و فرد و طرح ترافیک، آشکارا طرح‌های چندان ایده‌آلی برای پلیس نیستند اما روشن است که درحال حاضر، کاربردی‌ترین شیوه برای مدیریت ترافیک و کاستن از حجم آلودگی و ترافیک کلانشهرهای کشور هستند.

در راستای اجرای طرح‌های موثرتر برای کاهش آلودگی و ترافیک، در تهران طرح خودروهای کم‌آلاینده به عنوان جایگزینی برای طرح ترافیک پیشنهاد شده و چند سالی است که مسئولان شهری پیگیر آن هستند اما به نظر می‌رسد زیرساخت‌های اجرای چنین طرحی هنوز در کشور ما وجود ندارد. در این طرح پیشنهاد شده خودروها بر اساس میزان آلایندگی به ۴ گروه قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم شوند، به عنوان مثال گروه قرمز به عنوان خودرو بسیار آلاینده معرفی شده و به ترتیب از شدت آلایندگی آنها کاسته می‌شود تا خودروها با توجه به میزان آلایندگی، اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند. اما مهم‌ترین پیش‌شرط اجرای این طرح فراهم نیست؛ یعنی خودروهای گروه آبی و سبز که همان خودروهای برقی و هیبریدی هستند.

درحال حاضر استفاده از این خودروها در کشور جنبه عمومی ندارد و نمی‌توان بر اساس چیزی که هنوز عمومی نشده، برنامه‌ریزی کرد. از سوی دیگر درباره ورود آزادانه این گروه از خودروها به طرح ترافیک نیز نمی‌توان بدون آگاهی از تاثیرات آنها نظر داد. درحال حاضر هنوز استفاده از این خودروها فراگیر نشده و آزادانه قلمداد کردن تردد این گروه از خودروها در محدوده طرح ترافیک، شاید مقداری عجولانه باشد. بهتر است برنامه‌ریزی مسئولان شهری بر اساس خودروهایی باشد که درحال حاضر در شهر تردد می‌کنند.

باید بررسی شود بیشترین خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند، چه خودروهایی هستند و بر آن اساس،‌ تصمیم‌گیری شود، زیرا در صورت اجرای عجولانه طرح خودروهای کم‌آلاینده ممکن است تنها، حلقه محدودیت‌ها تنگ‌تر شود اما نتیجه مطلوب حاصل نشود. البته به محض اینکه سازوکارها برای اجرای طرح خودروهای کم‌آلاینده ایجاد شد و زیرساخت‌ها تحقق پیدا کرد، به‌طور قطع مسئولان شهری باید سراغ این روش‌ها و هر روش کارآمد دیگر بروند، زیرا طرح زوج و فرد به طور قطع وحی‌منزل نیست که بخواهد تا ابد اجرا شود اما در ارائه طرح‌های جایگزین نیز باید واقعیت‌ها را درنظر گرفت. بنابراین پلیس راهنمایی و رانندگی از هر طرحی که کارآمدتر باشد برای مدیریت ترافیک و کاهش آلایندگی استقبال می‌کند اما باید توجه کرد که تفکرات ایده‌آلیستی در حوزه حمل‌ونقل، مشکلات ما را حل نخواهد کرد.

سردار تیمور حسینی - رییس پلیس راهور تهران بزرگ



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها