کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرید ایرباس از فرانسه پس از امضای توافقنامه


کد خبر : ۱۲۸۴۱پنجشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷:۱۵۳۵۲۴ بازدید

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه با طیف وسیعی از تولیدکنندگان هواپیما در اروپا مذاکره صورت گرفته است گفت: اصلی‌ترین طرف ...

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه با طیف وسیعی از تولیدکنندگان هواپیما در اروپا مذاکره صورت گرفته است گفت: اصلی‌ترین طرف مذاکره ما کشور فرانسه به عنوان یکی از سهامداران اصلی ایرباس برای خرید هواپیما است.

آنطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده ایران برای نوسازی ناوگان هوایی تا 10 سال آینده نیازمند خرید 400 هواپیمای جدید است که ارزش آن حدود 20 میلیارد دلار است. بنابراین ایران بازار خوبی برای تولیدکنندگان و شرکت‌های هواپیمایی محسوب می‌شود تا بعد از توافق احتمالی ایران و 1+5 برای توسعه همکاری هوایی با ایران وارد مذاکره شوند. به نظر می‌رسد فرانسه با ارزیابی این شرایط برای مذاکره دراین خصوص پیشقدم شده و با دعوت از وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری زمینه برقراری روابط دوباره با ایران را برای همکاری‌های هوایی فراهم کرده است. با دعوت وزیر حمل و نقل فرانسه وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برای شرکت در پنجاه و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوانوردی «بورژه» فرانسه به این کشور سفر کرده‌اند و برای عقد قرارداد و همکاری برای خرید هواپیما و توسعه فرودگاه‌های کشور گفت‌و‌گوهایی با تولیدکنندگان هواپیما انجام داده‌اند.

در این زمینه علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با <ایران> می‌گوید علت سفر به فرانسه  دعوت وزیر حمل و نقل فرانسه از وزیر راه و شهرسازی و مسئولان صنعت هوایی به منظور توسعه روابط حمل و نقل هوایی  است که در سه روز گذشته نیز گفت‌و‌گوهایی با تولیدکنندگان هواپیما انجام گرفته است.
تحریم‌ها در چند دهه گذشته علیه ایران از سوی امریکا و بعضی دیگر از کشورهای غربی موجب بروز مشکلاتی برای خرید هواپیما و قطعات آن برای ایران شده است. با توافق ژنو تحریم خرید قطعه تا حدودی برطرف شد و گزارش‌هایی از فراهم شدن مقدمات لغو بخشی از محدودیت‌های بین‌المللی ناوگان هواپیمایی ایران منتشر شد. از جمله شرکت‌های امریکایی بویینگ و جنرال الکتریک اعلام کردند از وزارت دارایی امریکا مجوز لازم را برای تعمیر و فروش قطعات هواپیما به ایران گرفته‌اند.  همان زمان رویترز گزارش داد بزرگترین کارخانه هواپیماسازی جهان، بویینگ، مجوز فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران را از وزارت دارایی امریکا گرفته است. در عین حال جنرال الکتریک، بزرگترین تولیدکننده موتور و قطعات‌ هواپیما هم می‌گوید اجازه یافته برای تعمیر هواپیماهای ایرانی اقدام کند. این نخستین رابطه تجاری میان جنرال الکتریک، بویینگ و ایران پس از سال ۱۹۷۹ است. بعد از واردات قطعات، لغو کامل تحریم‌ها می‌تواند به خرید هواپیماهای جدید توسط ایران منجر و نوسازی ناوگان آغاز شود. موضوعی که وزیر راه و شهرسازی در نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوانوردی «بورژه» فرانسه با اشاره به آن از «ملاقات‌های بسیار خوب با فعالان و عرضه‌کنندگان بخش‌های مختلف صنعت هوایی خبر داد و گفت  اتفاقات بسیار خوبی در آینده شاهد خواهیم بود.»

خرید هواپیما اولویت نخست ایران

رئیس سازمان هواپیمایی نیز با اشاره به مذاکرات با بسیاری از شرکت‌های اروپایی تولید کننده هواپیما گفت: هدف اصلی در این مذاکرات طرف فرانسوی است که سهامدار اصلی ایرباس و هواپیمای دیگر به نام ATR است و فرانسه کشوری تأثیر‌گذار در تولید هواپیما است. به گفته جهانگیریان ایران و فرانسه علاقه‌مند هستند در فضای جدیدی ارزیابی از همکاری‌های دو جانبه در صنعت هوایی داشته باشند که در سفر به این کشور زمینه‌های همکاری فراهم شد تا شرکت‌های سازنده بتوانند روابط تجاری و توسعه‌ای خود با ایران را شروع کنند. وی با بیان اینکه در این مذاکرات زمینه اقدامات بعدی فراهم شد، گفت: رفت و آمدهای بعدی همکاری‌های بیشتر دو کشور را رقم می‌زند.وی از مذاکرات به عنوان فرصت خوبی یاد کرد که دو طرف ایران و فرانسه قابلیت آن را دارند در فضای جدیدی که بعد از مذاکرات به‌وجود آمده همکاری هوایی خود را توسعه دهند.
وی گفت: مذاکرات بیشتر برای خرید هواپیما از نوع ایرباس انجام شده است و پیشبرد همکاری‌ها و آینده مذاکرات مثبت ارزیابی می‌شود. وی با بیان اینکه با کشورهای دیگر اروپایی نیز گفت‌و گو کرده‌ایم، گفت: نیاز ما در صنعت هوایی بیشتر خرید هواپیما است که خرید ایرباس در اولویت ما قرار دارد.وی گفت: اگر مذاکرات هسته‌ای به توافق نهایی برسد، خرید هواپیما در فضای بهتری انجام می‌شود و شرکت‌های خصوصی نیز می‌توانند اقدام به خرید کنند.

به گفته جهانگیریان در حال حاضر میانگین سن ناوگان هوایی ایران حدود ۲۰ سال است. با ادامه روند فعلی میانگین عمر ناوگان هوایی در ایران طی ۱۰ سال آینده به ۳۰ سال می‌رسد که در این صورت بسیاری از هواپیماهای ما قادر به ارائه خدمات و فعالیت نخواهند بود و زمینگیر می‌شوند. بنابراین توسعه ناوگان هوایی یک موضوع بسیار مهم است که ما برای افزایش امنیت پروازها آن را پیگیری می‌کنیم.

جهانگیریان همچنین توسعه و تجهیز فرودگاه‌های کشور را یکی دیگر از موضوعات مذاکره با طرف فرانسوی اعلام کرد و افزود: فرانسه سابقه زیادی در طراحی و ساخت فرودگاه‌ها دارد و طراح اصلی فرودگاه امام نیز این کشور است. بنابراین قرار شد تا در آینده هیأت‌های تخصصی فرانسه برای تجهیز فرودگاه‌های کشور به ایران بیایند.

به گفته جهانگیریان در حال حاضر

 9 ترمینال مسافری در فرودگاه‌های کشور برای اعزام و پذیرش سالانه 50میلیون مسافر در حال احداث است که همکاری ایران و فرانسه از این جهت نیز می‌تواند مهم ارزیابی شود. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوانوردی فرانسه  این نمایشگاه را فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌ها در جهت ارتقای صنعت هوایی و تجهیز فرودگاه‌ها نام برد و افزود: سیستم‌های کنترل و مدیریت ترافیک هوایی در آسمان ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این نمایشگاه می‌تواند فضای مناسبی برای بررسی سیستم‌های روز دنیا باشد و هدف ایران از شرکت در این نمایشگاه مذاکره و گفت‌و‌گو با عرضه‌کنندگان درجه یک ناوگان هوایی در جهان به منظور تشویق فروش هواپیما به ایران و همچنین دعوت به سرمایه‌گذاری در توسعه فرودگاه‌ها است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها