کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مردم مجبور به خرید نان به قیمت بالا هستند


کد خبر : ۱۲۷۷۸سه شنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰:۰۱۱۷۱۴ بازدید

از زمانی که قیمت نان پس از 30 ماه و در 10 آذرماه سال گذشته افزایش یافت تاکنون شاهد تغییرات زیادی در قیمت نان بوده و هستیم به گونه‌ای که ...

 از زمانی که قیمت نان پس از 30 ماه و در 10 آذرماه سال گذشته افزایش یافت تاکنون شاهد تغییرات زیادی در قیمت نان بوده و هستیم به گونه ای که مردم باید اقدام به خرید نان به قیمت دلخواه نانوایان کنند.

به گزارش ایرنا، در این میان نان سنگک از جمله نان هایی است که بسیاری از مردم خرید آن را نسبت به دیگر نان ها ترجیح می دهند، بنابراین برخی نانوایی های سنگکی آزادپز که از استقبال مردم نسبت به این نوع نان خبر دارند، نان را به قیمت دلخواه خود می فروشند و برخی دیگر هم به بهانه کنجدی کردن نان، قیمت را بالا برده اند و این در حالی است که تعداد دیگری از نانوایی ها نیز تنها نان کنجدی عرضه می کنند.

وقتی که دولت مجوز پخت نان به قیمت آزاد و خارج از شمول قیمت گذاری را مطرح کرد، نانوایان گرایش بیشتری برای آزادپزی از خود نشان دادند و به همین دلیل، با مخلوط کردن آرد دولتی با آزاد، شرایط به گونه ای پیش رفت که مردم مجبور به خرید انواع نان سنتی با قیمت های بالا هستند، گویا عملا قیمت نان آزاد شده و دیگر نان دولتی عرضه نمی شود.

براساس تصمیم دولت تنها 40 درصد نانوا ها باید آزادپز شوند و مابقی همچنان دولتی بمانند در حالی که به نظر می رسد تصمیم دولت بر عکس در حال اجرا شدن است و بسیاری از نانوایی ها، نان را با قیمت آزاد به مردم عرضه می کنند.از سوی دیگر نانوایان برای این حرکت تازه خود، دلایل خاصی دارند و معتقدند که دخل و خرج آنها با یکدیگر سازگار نیست، در حالی که قیمت تمام شده یک قرص نان سنگک حدود یک هزار تومان است آنها باید نان را حدود 800 تومان عرضه کنند.


با متخلفان نان برخورد می شود

رییس اتحادیه نانوایان سنگکی اگرچه معتقد است کیفیت نان پس از آزادپز شدن یکسری از فعالان این صنف، افزایش یافته اما وجود برخی مشکلات در این فرایند را تایید می کند.

محمدرضا نظرنژاد تصریح کرد: برخی از مشکلاتی که هم اکنون در عرضه نان مشاهده می شود مربوط به نانوایی هایی است که بی رویه در سطح شهر احداث شده اند و بدون داشتن تخصص کافی در تولید و عرضه نان، در این حوزه فعالیت می کنند.

وی در عین حال گفت: وجود نانوایی هایی که تخلف می کنند، بسیار اندک و این در حالی است که با همین تعداد اندک نیز بعد از محرز شدن تخلفات شان با آنها برخورد خواهد شد چرا که همه تلاش ما این است تا نان با کیفیت در سفره مردم عرضه شود.

رییس اتحادیه نانوایان سنگکی سپس تصریح کرد: نانوایانی که از قدیم در این عرصه فعالیت دارند، بدون هیچ شکی نان با کیفیت و با رعایت قیمت های مصوب به مردم عرضه می کنند.

نظرنژاد همچنین از وجود نانوایی های اجاره ای در سطح شهر خبر داد و گفت: این نانوایی ها که به صورت اجاره ای هستند، به گونه ای در حوزه نان فعالیت می کنند که متاسفانه هیچگونه تبحر و تخصصی در این بخش ندارند و همین امر سبب شده تا مشکلات و مسایلی در بخش بوجود آید که متاسفانه آن را به پای همه نانوایان می گذارند.

وی سپس معرفی نانوایی هایی فاقد مجوز و فعال به صورت غیرحرفه ای را خواستار شد و گفت: تمام نانوایی ها باید نرخ مصوب را رعایت کنند در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد ضمن آنکه از همین جا از مردم می خواهیم نانوایان متخلف را به اتحادیه معرفی کنند.


آزادپزی سبب افزایش کیفیت نان شده است

همچنین در این گفت وگو نایب رییس اتحادیه نانوایان سنگکی بر ضرورت ارتقا کیفیت نان پس از اجرای طرح آزادپز شدن تاکید کرد و گفت: عوامل موثری بر کیفیت نان موثر هستند که از آن جمله می توان به نیروی انسانی، مواد اولیه و تجهیزات پخت نان اشاره کرد. هرچند پس از اجرای طرح آزادپزی هیچ تغییری در این عوامل رخ نداده و تنها تغییر آزادپز شدن تعدادی از نانوایان است که این موضوع تا حدودی به فرآیند افزایش کیفیت نان کمک کرده است.

اصغر پابرجا با تاکید براینکه هر فردی از دید خود به کیفیت نگاه می کند، افزود: کیفیت هم اکنون به یک تعریف واحد نیاز دارد که برای این منظور جلسه ای در اداره غله تهران تشکیل شود تا بر واژه کیفیت و مولفه های آن به توافق برسیم چرا که ما در بحث کیفیت، مسایل متعددی مورد نظر است که از نظر یک فرد عادی ممکن است به گونه دیگری باشد.


 نرخ نان دستوری است

نایب رییس اتحادیه نانوایان سنگکی سپس در خصوص کم فروشی و گرانفروشی نانوایان اظهار داشت: از سال 91 تا دهم آذرماه سال 1393 به نانوایان نرخ داده نشده و آنها با نرخ ثابت نان خود را به مردم عرضه کردند در حالی که نرخ تورم در این مدت براساس اعلام بانک مرکزی 100 درصد بوده است. نانوایان در این مدت مجبور شدند وزن نان را کاهش دهند یا برفرض از مواد درجه دو و سه استفاده کنند.

وی ادامه داد: از زمانی که نرخ جدید نان در سال گذشته ابلاغ شد، با وجود اینکه 100 درصد تورم داشتیم اما تنها 30 درصد نرخ نان افزایش یافت. 

پابرجا با بیان اینکه نرخ نان اعلامی دستوری بوده است، تصریح کرد: شهروندان اگر نان با کیفیت می خواهند باید هزینه آن را بپردازند. هزینه تولید یک قرص نان سنگک حدود یکهزار تومان است در حالی که اکنون نرخ این نان 800 تومان است، با این وجود این سئوال مطرح است که دخل و خرج یک نانوا چگونه باید با هم همخوانی داشته باشد؟

وی قیمت مناسب یک قرص نان سنگک استاندارد با وزن 430 گرم را حدود یکهزار تومان عنوان کرد و گفت: نقطه سر بسر یک نانوایی مصرف روزانه حداقل 6 کیسه آرد است که مصرف کمتر از این میزان به هیچ عنوان برای نانوایی ها صرف ندارد که متاسفانه بیشتر نانوایی های تهران با زحمت به این میزان و بیشتر اوقات کمتر از این میزان مصرف آرد دارند.


کثرت نانوایی ها عامل بروز تخلف

پابرجا علت این موضوع را کثرت نانوایی ها در سطح شهر تهران دانست و گفت: تعداد زیادی از این نانوایی ها متاسفانه بدون مجوز و بدون تخصص هستند. هم اکنون حدود پنج هزار نانوایی در سطح تهران فعالیت دارند که بیش از 800 نانوایی اضافه است.

نایب رییس اتحادیه نانوایان سنگکی در ادامه این گفت وگو در خصوص فروش اجباری نانوایی ها نیز اظهار داشت: بسیاری از نانوایی هایی که هزینه های آنها تامین نمی شوند، متاسفانه به راه و روشهای ثانوی روی می آورند که فروش اجباری نان کنجدی از جمله این راهها به شمار می آید.

وی سپس مشکل اصلی صنعت نان ایران را دستوری بودن قیمت آن دانست و گفت: آنالیز قیمتی نان در سال گذشته حدود 1800 تومان بوده که حدود 800 تومان قیمت گذاری شد.

پابرجا ادامه داد: اتحادیه نانوایان سنگکی تنها نظارت تشکلی دارد ضمن آنکه دست و پای ما را بسته اند و نمی گذارند آنچنان که باید بر عملکرد نانوایان نظارت داشته باشیم. اکنون وضعیت به گونه ای است که اگر نانوا را به سبب تخلفاتش جریمه کنند، او نیز جریمه خود را از طرق دیگر جبران می کند.


دولت امر نان را به تولیدکنندگان بسپارد

نایب رییس اتحادیه نانوایان سنگکی در خصوص وضعیت ایده آل مورد نظر اتحادیه، گفت: بهترین وضعیت آن است که دولت امر نان را به تولیدکنندگان واگذار و نقش اجرایی خود را به نقش نظارتی تبدیل کند و در صورت بروز مشکل، اتحادیه را مورد مواخذه قرار دهد.

وی سپس از ارایه پیشنهاد برای فروش کیلویی نان خبر داد و گفت: به اتاق اصناف پیشنهاد دادیم تا نان آزادپز کیلویی 3 هزار تومان و نان یارانه پز نیز کیلویی 2 هزار تومان به مردم عرضه شود چرا که این روش می تواند جلوی بسیاری از مشکلات نان کشور را برطرف سازد.

پابرجا افزود: جلسات کارشناسی برای بررسی این پیشنهاد هم اکنون در حال برگزاری است که نتایج نهایی آن بزودی اعلام خواهد شد.

به گفته وی، هم اکنون 620 واحد سنگکی با جواز در سطح تهران در حال فعالیت هستند ضمن آنکه 45 واحد در حال دریافت جواز و بیش از 80 واحد نیز بودن جواز هستند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها