کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حضور دهلی‌نو در توسعه بندر چابهار‌ پروژه‌ای برد - برد برای هند


کد خبر : ۱۲۷۷۷سه شنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸:۰۳۱۵۲۴ بازدید

روزنامه هندی ایندین اکسپرس در گزارشی نوشت: پروژه توسعه بندر چابهار، نه تنها دروازه ورود هند به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است بلکه با ...

روزنامه هندی ایندین اکسپرس در گزارشی نوشت: پروژه توسعه بندر چابهار، نه تنها دروازه ورود هند به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است بلکه با کاهش هزینه‌ها و زمان حمل بار برای این کشور‌ یک پروژه برد - برد برای دهلی‌نو محسوب می‌شود.

ایندین اکسپرس طی گزارشی نوشت: برداشته شدن تحریم‌های ایران، فرصتی برای دهلی‌نو ایجاد خواهد کرد تا روابط خود با تهران را که همیشه خوب بوده است، مورد بازبینی قرار دهد. اخیر، نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی هند به منظور امضای یادداشت‌تفاهمی در مورد پروژه توسعه بندر چابهار به ایران سفر کرده است؛ این پروژه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای هند برخوردار است زیرا به این کشور امکان دسترسی به افغانستان را می‌دهد.

مانند روز روشن است که پاکستان امکان دسترسی به افغانستان از طریق سرزمین خود را نخواهد داد، اسلام‌آباد نمی خواهد که هند هیچ رابطه تجاری با کابل داشته باشد؛ بندر چابهار به هند کمک خواهد کرد تا کالاهای هندی را به چهار شهر بزرگ افغانستان، هرات، قندهار، کابل و مزارشریف برساند؛ همچنین میوه‌های خشک افغانستان نیز می‌تواند به سرعت از طریق این بندر به هند ارسال شود.

انتظار می‌رود که سوبرامانیام جیشانکار وزیر خارجه هند در ماه جاری برای پیگیری پروژه توسعه چابهار به تهران سفر کند، سوشما واراج وزیر کشور هند نیز قرار است به زودی برای شرکت در نشست  وزرای «نم» به تهران سفر کند.

هند تمام تلاش خود را می‌کند تا روابط با ایران را تقویت کند زیرا ایران، دروازه هند برای ورود به افغانستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی است همچنان که منبع منابع هیدروکربنی نیز هست.

هند یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت ایران بوده است، این کشور از امتیاز انحصاری نرخ پول نفت سود برده است با این حال، مقدار نفت وارداتی از ایران به میزان زیادی طی سال‌ها کاهش یافته که دلیل عمده آن تحریم‌ها بوده است.

با این حال، هند از طرح ایران برای جلوگیری از استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد دفاعی استقبال نکرد، کشورهایی نظیر آمریکا به هند توصیه کرده‌اند تا در افزایش مبادلات تجاری با ایران با پیش فرض پایان یافتن تحریم‌ها عجله نکند اما هند باید از منافع ملی خود حمایت کند. دهلی‌نو نباید فراموش کند که چین نسبت به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ابراز تمایل کرده است.

این بندر می‌تواند برای ارسال محموله‌های دریایی نفت و اوره مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت، هزینه‌های انتقال و زمان حمل بار از هند به آسیای مرکزی و کشورهای حاشیه خلیج فارس، یک سوم کاهش می‌یابد. این یک پروژه برد برد برای هند است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها