کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حال و هوای سکه و ارز در بازار تهران


کد خبر : ۱۲۷۲۷دوشنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۹:۱۷۱۷۷۹ بازدید

در حالی که قیمت سکه تحت‌تاثیر کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی در روز جمعه، در نخستین روز هفته 4 هزار تومان کاهش یافته بود، روز یکشنبه ...

در حالی که قیمت سکه تحت‌تاثیر کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی در روز جمعه، در نخستین روز هفته 4 هزار تومان کاهش یافته بود، روز یکشنبه نیز همین روند تداوم یافت و سکه بهار آزادی با 6 هزار تومان افت دیگر به قیمت 910 هزار تومان رسید. روز گذشته در شرایطی که بازارهای جهانی طلا تعطیل بودند، افت قیمت دلار که بهای شاخص بازار ارز را به 25 روز پیش بازگرداند، بیشترین تاثیر را بر ادامه روند کاهشی قیمت سکه داشت. به اعتقاد فعالان بازار، کمبود تقاضا در بازار و افت قیمت درهم دو دلیل اصلی کاهش قیمت دلار در بازار یکشنبه بود.

سکه تحت فشار دلار

سکه که هفته جاری را با کاهش قیمت آغاز کرده بود و با ثبت قیمت 916 هزار تومان به قیمت اول آذر سال گذشته بازگشته بود، روز گذشته نیز به این روند ادامه داد. سکه روز یکشنبه 6 هزار تومان دیگر ارزان شد و به بهای 910 هزار تومان رسید، قیمتی که برای آخرین بار در تاریخ 17 آبان سال گذشته در بازار ثبت شده بود. کارشناسان معتقدند کاهش قیمت سکه در دو روز ابتدایی هفته جاری متاثر از دو عامل است؛ نخستین موضوع که بر قیمت روز شنبه تاثیرگذار بود افت قیمت اونس جهانی در نیمه دوم هفته کاری گذشته است. دومین عامل نیز که باعث تشدید کاهش قیمت شده، کاهش قیمت دلار در بازار از ابتدای هفته بوده است. روز گذشته همچنین نیم سکه با 3 هزار تومان کاهش، 463 هزار تومان به فروش رسید. همچنین ربع سکه نیز روز گذشته 3 هزار تومان ارزان شد و با قیمت 254 هزار تومان به فروش رسید.

  عوامل افت دلار

در نخستین ساعت فعالیت بازار ارز در روز یکشنبه دلار با 2 تومان کاهش در مقایسه با قیمت نهایی روز شنبه 3310 تومان قیمت‌گذاری شد، اما خیلی زود رو به کاهش گذاشت. دلار روز یکشنبه در طول فعالیت بازار تا ساعت 15 در بازه قیمتی 3305 تا 3310 تومان در نوسان بود. شاخص بازار ارز در نهایت در ساعت 15 به قیمت 3305 تومان که کف قیمت روزانه بود، رسید. همچنین روز یکشنبه متوسط قیمت فروش دلار در سامانه سنا 3316 تومان تعیین شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، فعالان بازار دو دلیل را برای کاهش شاخص دلار در بازار عنوان می‌کنند. به اعتقاد فعالان بازار دلیل اصلی افت قیمت دلار کاهش تقاضا برای خرید است. این موضوع نیز متاثر از مشخص نبودن نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است که بر اساس تفاهم لوزان سوئیس بنا است تا 9 تیرماه به جمع‌بندی نهایی برسند. نزدیک شدن به زمان پایانی در نظر گرفته شده در تفاهم لوزان باعث شده بازار ارز در حالت انتظار قرار گیرد.علاوه‌بر فضای انتظاری حاکم بر بازار، عامل دیگری که فعالان بازار از آن به عنوان عامل کاهنده قیمت دلار یاد می‌کنند افت قیمت درهم در بازار است. درهم روز گذشته با افت 8 تومانی در مقایسه با قیمت نهایی روز شنبه به 896 تومان رسید.

در دومین روز هفته جاری قیمت یورو نیز در مدار نزول قرار گرفت و با افت 10 تومانی به 3720 تومان رسید. به اعتقاد کارشناسان دلیل اصلی افت قیمت یورو کاهش ارزش دلار در بازار بود، اما روز گذشته برخلاف یورو و دلار که نزولی بودند پوند با افزایش قیمت همراه بود. این ارز اروپایی روز گذشته با 10 تومان افزایش به 5150 تومان رسید.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها