کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

افشاگری‌های عجیب مدیرعامل سابق سایپا

کدخبر:۱۲۷۱۹یکشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵:۰۷۱۳۶۳۶ بازدید

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که روز تودیع مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا و معارفه جانشینش با افشاگری همراه باشد اما ...

«هیچ ارزانی بی علت و هیچ گرانی بی حکمت نیست»؛ البته به کاربردن این ضرب المثل در معامله‌های میلیاردی به سادگی خریدهای معمولی ما و شما نیست؛ به ویژه آنکه بدانیم نرخ واقعی و نرخ پرداخت شده برای خرید یک شرکت خودروسازی اختلاف یکی دو برابری دارند!

به گزارش تابناک، شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که روز تودیع مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا و معارفه جانشینش با افشاگری همراه باشد اما مدیرعامل سابق در بیان شرح حال اتفاقات رفته بر این شرکت آنچنان افشاگری‌ای کرد که حتی نمایندگان تحقیق و تفحص کننده از این شرکت هم شگفت زده شدند.

سعید مدنی در بخشی از سخنان خود گفت: تصمیماتی که در این گروه بزرگ صنعتی گرفته شد، در شش ماه (سال 91) شرکت را به فلاکت به معنای واقعی‌اش رساند. کسانی که تصمیم به این کار گرفتند، اعضای منتخب هیأت‌مدیره‌های دولتی، کارمندان سازمان گسترش ‌‌و یا منتخب آن‌ها بودند و حکم از سازمان گسترش داشتند. [مثل] ایجاد بدهی‌های 2500 میلیارد تومانی که 1800 میلیاردش ناشی از خرید سهام بود، [یا این اتفاق که] یک شرکتی مثل «بن رو»، که 250 میلیارد بیشتر نمی‌ارزید به 480 میلیارد 400 و خرده‌ای خریدند.

اما «بن رو» چه شرکتی است و چرا مورد توجه سایپایی ها قرار گرفت؟

شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بن رو) شرکتی است که کارش را در سال 1383 در هفت کیلومتری ساوه و با مونتاژ و تولید خودرو «چیرمن» آغاز کرده و بعد مونتاژ خودروهای سواری فیات را هم عهده دار شده ولی نیم نگاهی به بازار شلوغ خودروهایی که در خیابان های کشورمان تردد می‌کنند کافی است تا دریابیم بن رو توفیق چندانی برای مالکانش به همراه نیاورده بود. شاید همین عامل موجب شد که بن رو به فروش گذاشته شود و از اردیبهشت ماه سال 90 فروخته شده و به زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا پیوند بخورد.

از سوی دیگر سایپایی ها که با در اختیار داشتن خط تولید وسیع خود در حد واسط تهران-کرج، گروه های خودروسازی پارس خودرو، زامیاد، سایپا دیزل، سایپا کاشان و ایران کاوه را به انضمام بسیاری شرکت های قطعه ساز، باز راه توسعه خود را بسته می‌دیدند، به دنبال افزودن مجموعه جدیدی به خود بودند که بتوانند  در آن محصولات جدیدشان را تولید کرده و راهی بازار پر مشتری داخلی کنند.
 

تصویر برگرفته از گزارش مالی کامل گروه خودروسازی سایپا در سال 1391

تصویر برگرفته از گزارش مالی کامل گروه خودروسازی سایپا در سال 1391
 

محصول جدید که نه، فیس لیفت هایی مانند "پراید وانت" در مسیر تولید این شرکت قرار داشتند و اختصاص خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا به این امر به معنای از دست دادن بازار دیگر محصولات این شرکت بود؛ همین امر موجب شد که سایپایی ها خواستار خرید بن رو شوند و ساخت پراید وانت هایشان -با نام تجاری پراید 151- را به این خودروساز نیمه ورشکسته یا ورشکسته ساوه‌ای بسپرند. شرکتی که با نام «تاپکو» در تمامی گزارش های مالی سایپا از آن یاد می‌شود ولی همان «بن رو»یی است که مدیرعامل سابق سایپا از آن به عنوان خریدی دهشتناک یاد می‌کند.

البته «بن رو» از وقتی که در زیر مجموعه سایپا قرار گرفته، شریک تجاری شرکت خودروسازی «زوتیه» (Zotye) چین نیز شده و به این دلیل جز پراید وانت، خودرویی با عنوان «آریو» -با نام تجاریS300 یا همان Z300- را هم مونتاژ و تولید می‌کند اما کیست که نداند اهمیت این خودروساز ساوه‌ای برای سایپا، چیزی جز تولید انبوه پراید وانت نیست.

این را می‌شود از انبوه پرایدوانت‌هایی دریافت که مدتی است چشممان به دیدنشان در خیابان ها عادت کرده است یا حتی به سراغ آمار و ارقام رفت و از افزایش 78 درصدی تولیدات «بن رو» در 10 ماهه نخست سال 93 سخن گفت که حکایت از آن دارد که خرید این خودروسازی ساوه، ولو در بدو امر گران صورت گرفته باشد، در مجموع برای گروه خودروسازی سایپا سود خوبی به همراه آورده است.

البته هنوز ادعای خرید این شرکت به دو برابر نرخ، آن هم با اختلاف نرخ بیش از دویست میلیارد تومان، ادعایی است که تایید نشده و نمی‌دانیم تا چه اندازه صحت دارد؛ ادعایی که جز مدیرعامل سابق سایپا هیچ کسی تاییدش نکرده و تلاش خواهیم داشت در روزهای آتی در گفت‌وگو با مدیران و افراد مرتبط با «بن رو» درباره صحت و سقم آن کنکاش کنیم.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

م: 1394/3/2417:20:44،
322
33
برگی زرینی دیگر از افتخارات دولت دهم
MOHAMAD: 1394/3/2418:52:21،
321
20
مرد در حال جان دادن بود که به همسرش گفت : باید چیزی را به تو بگویم
زن: لازم نیست
مرد: اما اگر نگویم نمیتوانم آسوده بمیرم و عذاب وجدان رهایم نخواهد کرد
زن: باشه بگو
مرد:من زن دوم دارم
زن با خونسردی گفت :
میدونم همین امروز فهمیدم …
حالا آروم باش تا مرگ موش کارشو بکنه
علی... تاریخ....: 1394/3/2419:08:48،
158
19
وقتی خودرویی را که ارزش کمی داره به مردم با قیمت گزاف میفروشین منتظر این اتفاقات هم باشین
شرکتی که به دو برابر قیمت خریدید حاصل همون خودرویی است که به دو برابر قیمت فروختید
رامین: 1394/3/2419:20:18،
85
22
کجاش عجیب بود!!!!!!!! این خبر که چند وقت پیش پخش شده بود.
در کل باد اورده را باد میبرد.
هی جیب مردم این سایپا تیغ بزنه اخرش جواب پس میدن.
بهلول: 1394/3/2419:25:19،
95
13
این اقا تا الان چرا حرفی نزد الان که برداشتنش لب به سخن گوشود .جالبه با این حرفها اول از همه خودت زیر سوالی .چرا در این خودرو سازی تخته نمیشه که مردم راحت بشن .تا کی باید ما این اشغال هارو سوار بشیم .مگه ترکیه یا ترکمنستان یا ....خودرو تولید میکنه .بهترین ماشین و سوار میشن چند برابر قیمت هم پول نمیدن . ولی ما باید این اشغالها رو با چند برابر قیمت سوار شیم .نخواستیم بابا نخواستیم.
بی رمق: 1394/3/2419:26:19،
127
10
تنها اسمی که برای این شرکت مییتوانیم بکار ببریم داعش بی سر وصدا در ایران است امار کشته های که سایپا میگیره با کسانی که در عراق بدست داعش میمیرند تقریبا همخوانی دار
عدالت الهی: 1394/3/2419:59:00،
41
25
گل گفتی علی... تاریخ....(جون)
لولو: 1394/3/2422:01:43،
22
111
چه ربطی به دولت نهم داره؟؟؟؟؟حالااگه یه سنگی ازکره مریخ بیاد بخوره توسرت میگی امان ازدولت نهم!!!!!!!
پاسخ لولو: 1394/3/2508:41:03،
48
18
عزیز نوشته دولت دهم! دیدی خودتون هم به خودتون شک دارید! واللا
h: 1394/3/2516:13:17،
28
21
دوستان تو گوگل سرچ كنيد
طرح اول پرايد 151
بعد ببينيد چه بر سر اين ماشين اومده
فرشاد: 1394/3/2417:21:18،
96
17
هنوز خیلی حرف ها هست که گفته نشده.......!
ماه همیشه پشت ابر نخواهد ماند.....
f s: 1394/3/2417:29:08،
70
16
ما آدم ها(خصوصا تو اایران)چقدر زود رنگ عوض می کنیم؟؟؟؟
-: 1394/3/2417:31:54،
96
31
اینم دیده داره میره افشاگری کرده که بقیه رو هم با خودش بکشه پایین. نگهش میداشتن هیچی نمیگفت.
حسن: 1394/3/2417:41:29،
73
23
بازم اختلاس
مباركه ملت باشه
شاکی: 1394/3/2417:52:04،
60
17
معلومه این بنده خدا از این جا به جایی واقعا دلخور بوده/یعنی حداقل حالا حالا ها انتظارش رو نداشته/ احتمالا رو دست خورده. بدجوری
حاجی: 1394/3/2418:02:47،
63
22
صد آفرین ما تو دنیا اولیم !!
محمود: 1394/3/2418:06:04،
72
11
1800میلیارد میدن سهام میخرن ؟!آنوقت اگر بگین چرا خودرو داخلی گران است میگویند دولت کمک نمی کند دولت باید وام کم بهره بدهد دولت ها در همه کشورها از صنعت خودرو حمایت می کند و.....؟!
شما که استاد نابود کردن نقدینگی هستید
صنعت خودرو نداریم ما مونتاژمی کنیم هر وقت هم رفتیم ژست خودکفایی بگیریم و قطعه را داخلی سازی کنیم گند زدیم به کیفیت آن قطعه
ایکاش هر دو کارخانه (سایپا و ایران خودرو )و متعلقاتش نابود شوند تا مردم ایران بخاطر حمایت از تولید داخلی ؟1 خودرو با کیفیت خارجی رو 3برابر نخرن
وحید: 1394/3/2418:06:32،
70
12
همچین گفت افشا گری فکر کردم چی هست 200میلیارد توی این بریز وبپاشا واختلاسها که چیزی نیست
امیدوارم: 1394/3/2418:11:57،
55
10
متاسفانه در بخش صنعت خودرو آقایون ظلم بزرگی به مردم کردند این در حالی است که خودشون میگفتن پراید کلا ساخت داخل کشور هست که بعدا معلوم نشد چی شد که گفتن نه به خارج هم ربط داره شاید هم درست میگن چون بخشی از وسایلو از چین وارد میکنند،دولت محترم باید ماشین های خارجی که قیمتشان 50 میلیون به پایین هست تعرفه وارداتشو صفر کنه تا هم رقابتی به وجود بیاد هم دوستان ایران خودرو و سایپا خودشونو تنها در کشور نبینن که بیان در تلوزیون بگن کیفیت خودروهای ما خوب هست.
amirali: 1394/3/2418:16:42،
42
13
بالا رفتیم ماست بود پایین اومدیم باز ماست بود قصه ما دروغ بود!!!
مال باخته: 1394/3/2418:18:56،
46
11
هر دم از این باغ بری می رسد....
محمد: 1394/3/2418:19:34،
50
16
هر دم از این باغ بری می رسد
فقط خدا بهمون رحم کنه
با این وضعیت معلوم نیست چه آینده ای در انتظار مردم نجیب ایران است؟
فقط خدا بهمون رحم کنه
فقط خدا بهمون رحم کنه
فقط خدا بهمون رحم کنه
HAMID: 1394/3/2418:25:22،
37
15
حالا کیا خوردن این اختلاف قیمت سهامو ؟ من نبودم شروع شد
آخر یک چیزی به اونایی که نخوردن میدن و تمووم!
علی جون: 1394/3/2418:25:27،
38
15
هر دم از این باغ بری می رسد...
تقصیر دولت و مجلسه که زیادی تحویلش گرفتن (البته خودشون سهامدارن خب)
مهدی: 1394/3/2418:25:36،
46
19
من موندم مردم برا چی این پراید وانت رو میخرن هم از وانت پیکان کوچیکتر کم ظرفیت تر وگران تر.
سعید: 1394/3/2418:29:13،
68
18
افشاگری لازم نیست ،
اظهر من الشمس است ، شما شرایط قرداد ها و واگذاری ها و... غیره رو از سال 84 تا 92 نگاه اجمالی بیندازید ،
حالا نمونه سایپا هم یکیش...
مهرداد بذر پاش ----->محمود احمدی نژاد پاک دست ترین رییس جمهور تاریخ جهان!!!
غریبه آشنا : 1394/3/2418:41:27،
58
37
تو این مملکت هرکسی رو از سمتش بر کنار میکنن بعدش میاد افشاگری می کنه آخه اگه این باشه ک تو زمان مدیریت شما هم بوده .
موسی: 1394/3/2418:57:13،
46
28
تویوتا که نیست حساب کتاب داشته باشه
سایپاهه.
کیلویی،هله ای،بشکه ا
البته با منافع شخصی
عباس: 1394/3/2419:22:33،
34
34
تولد تولد. تولدت مبارک. مبارک مبارک. تولدت مبارک.
انشالله همه چیز خودش درست میشه.
احسان: 1394/3/2419:37:48،
36
45
من کارمند بون رو بودم اینا دارن دروغ میگن قیمت این خودرو سازی بیش از 600 میلیارد بود که با مافیای قوی که سایپا داشت نتونست از 480 تا بیشتر بفروشش
داغدار: 1394/3/2419:45:13،
43
24
از افاضات اقای مدنی در مصاحبه های قبلی: مدیر عاملی سایپا از
جنرال موتورز سخت تر است و دوست دارم سایپا جهانی شود.!!!!!!!
آمنا: 1394/3/2419:52:59،
49
27
اگه قرارا باشه همه چی گفته بشه 100000 جلد کتابم کمه!
021: 1394/3/2421:32:10،
55
33
دولت پاک و مهرورز !!!!
عجب !!
مهران: 1394/3/2510:19:38،
36
26
پول وسود زياد وباد آورده زير دست هركي باشه فساد آوره
a: 1394/3/2511:14:43،
34
28
این ها از خدا نمیترسن این عدله که پراید لگن که 4 میلیون بیشتر نمی ارزه میدن به مردم بیچاره ما به قیمت 20 میلیون که روز شب باید سخت کار کنن تا این لگن بخرن این حقه ملت شریف و با تمدن ایران نیست یه نگاه به مردم عربستان و کویت بندازید ینی اونا لیاقتشون از ما بیشتره این ها رو باید به خدا واگذار کرد ما که نمیتونیم چیزی بهشون بگیم ولی خدای بزرگ یه روزی درده مارو بهشون نشون میده .
خشایار: 1394/3/2712:19:04،
39
19
اگر این همه سرمایه دولتی و پول ما مردم بدبخت که خرج ایران خودرو و سایپا کردیم رو صرف تحقیقات فضایی کرده بودیم الان از NASA بالاتر بودیم
ماشین های به روز دنیا رو هم با یک سوم قیمت میخردیم راحت
دوست: 1394/3/3010:20:15،
52
26
جناب آقای مهندس شب عید 1391 یادت رفته وقتی مهندس عمو زاده مدیر عامل وقت بن رو سوییچ یک چیرمن را فرستاد دم خونه ات اون وقت شما مدیر عامل پارس خودرو بودید اون وقت بن رو ضرر ده بود یا خیر ، بن رو همین حالا هم از همه نظر از خود سایپا بهتره اگر دوستان سایپایی چشم دیدن اونه داشته باشند. شما بهتره جلوی اسرافهای پروژهای کنونی و خیانتی که شخص شما در ورود خودروهای چینی داشت را بگیرد که دارای هزینه چندین برابر بن رو است

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

جدول جدید شرایط فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - مرداد 96
جدول جدید شرایط فروش فوری محصولات ایران خودرو - مرداد 96
ویلای 33.5 میلیاردی علی پروین خریدار نداشت! + سند
شرايط جدید پيش فروش محصولات پارس خودرو - مرداد 96
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو با سود مشارکت 25 درصد ویژه مرداد 96
حضور نیسان پاترول با کیت نیسمو در نمایشگاه شیراز/ تصاویر
فروش نقدی و اقساطی سوزوکی ویتارا و هایما توربو - مرداد 96
5 خوش فروش 30 تا 50 میلیون تومانی بازار ایران کدامند؟
رونمایی از مرسدس بنز E200 نیوفیس در نمایشگاه خودرو شیراز + قیمت
جدیدترین دستاوردهای شرکت ایران‌خودرو در نمایشگاه خودرو شیراز
شرایط فروش جک S3 برای اولین‌بار در ایران با تخفیف ویژه/ تیر 96
2 محصول جدید شرکت سیتروئن در نمایشگاه خودرو شیراز + قیمت
کیا سورنتو 2018 رونمایی شد/ فیلم + تصاویر
بازدید کم‌نظیر از غرفه نگین‌خودرو و محصولات رنو در نمایشگاه شیراز
کیا استینگر GT 2018؛ خودرویی که از همان اول عاشقش می‌شوید
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما