کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارش میدانی از کورس قیمتی میوه‌های داخلی و خارجی


کد خبر : ۱۲۶۹۶یکشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲:۵۷۲۰۰۸ بازدید

بعد از عرض اندام وسیع میوه‌های خارجی در بازار مصرف، این بار نوبت به میوه‌های داخلی رسید که با الگو برداری از میوه‌های خارجی به قیمت بالایی ...

بعد از عرض اندام وسیع میوه‌های خارجی در بازار مصرف، این بار نوبت به میوه‌های داخلی رسید که با الگو برداری از میوه‌های خارجی به قیمت بالایی در خرده فروشی‌ها به فروش برسد.

به گزارش تسنیم، با وجود اینکه هنوز مدت زمان زیادی تا تابستان و فصل فراوانی انواع میوه نمانده و به نوعی فصل میوه‌های نوبرانه روبه پایان است، اما نرخ میوه‌ها، قصد پایین آمدن ندارند.بنا بر این گزارش، افزایش قیمت میوه‌ در حال حاضر به شکلی بی سابقه بوده که قیمت برخی از میوه ها برای مردم قابل پذیرش نیست به طوری که در حال حاضرمیوه‌های داخلی نیز تا 25 هزار تومان در هرکیلوگرم به فروش می‌رسد.برای افزایش قیمت میوه بهانه‌های مختلفی مانند افزایش نرخ سوخت، زیر چوبی، واسطه، زیاده طلبی خرده فروشان، کمبود، حمل و نقل و ... شمرده می‌شود اما شاید دلیل افزایش غیرمتعارف میوه در هفته ‌ای اخیر ورود میوه های خارجی به بازار مصرف است.

بدعت بد میوه‌های خارجی

میوه‌های گران قیمت قاچاق که سلامت آنها مورد تایید نیست، بازار قابل توجهی درمیان مصرف کنند‌گان برای خود دست و پا کرده اند، 15 تا 38 هزار تومان به فروش می‌رسد و بدعت بد قیمتی ایجاد کرده اند .برخلاف گذشته که میوه‌های  قاچاق در حجم محدود و تنها درمیوه فروشی‌های لوکسی مانند بازار بهجت آباد یا میدان تجریش به فروش می‌رسید اکنون در بسیاری از خرده فروشی ها توسعه یافته است و این امربه نحوی، باعث شده که چشم مصرف کنندگان به تدریج به قیمت‌های بالای میوه عادت کند.گویی صابون میوه‌های خارجی به تن میو‌های داخلی خورده و منجر شده که قیمت میوه‌های داخلی تا 25 هزار تومان در هرکیلوگرم افزایش یابد.

قیمت میوه دریکی از حاجی ارزونی های مرکز شهر تهران که هماهنگی نسبی قیمتی با میوه فروشی دیگری در غرب تهران دارد، ارزان ترین قیمت میوه را برای موز وارداتی با 3600 تومان در هرکیلوگرم، گذاشته است.

بر این اساس هرکیلو گرم هندوانه چی‌تی که در اوایل فصل برداشت قیمت مناسب تری از مقطع فعلی داشت 1600تومان ، طالبی 3300 تومان، خیار بوته‌رس 3900 تومان، خیار گلخانه‌ای 3400 تومان، گوجه فرنگی 1900 تومان، لیموترش 1650 تومان قیمت گذاری شده است .

در میان میوه‌های فصل نیز شبرنگ 25 هزار تومان، گیلاس 17 هزار 500 تومان، زرد آلو 14 هزار تومان، گیلاس 17 هزار 500 تومان ، آلبالو 16 هزار تومان و توت فرنگی 17 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

 پرتقال نیز که درشب عید با وجود تولید مناسب تا هرکیلوگرم 11 هزار تومان به فروش می رسید با کسر چند هزار تومانی کماکان در بازار مصرف وجود دارد و کیلویی 8 هزار تومان به فروش می رسد هر چند دیگر کیفیت سابق خود را ندارد.محصول وارداتی موز نیز که درسال‌های گذشته انتقاد‌های فراوانی بر واردات آن به عنوان کالای لوکس و خارجی گرفته می‌شد در حال حاظر تبدیل یکی از معدود میوه‌های شده است که  قشر ضعیف جامعه توان خرید آن را دارند.این میوه نیز با یک  قیمت مشخص درمناطق مختلف شهر 3600 تا 3700 تومان به فروش می‌رسد.

میوه‌های گران قیمت به میادین میوه و تره بار نمی‌آید 

بنا براین گزارش هرچند که قیمت میوه در میادن میوه و تره بار در مقایسه با سطح شهر متفاوت و کمتر است اما مشکلاتی دارد که منجر شده  بسیاری از مصرف کنندگان برای خرید محصولات کشاورزی مورد نیاز به میادین میوه و تره بار مراجعه نکنند.براساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم عمده دلایلی که برای عدم خرید میوه میادین میوه و تره‌ بار عنوان می شود، کیفیت پایین، عدم دسترسی مناسب زمانی و مکانی و عدم عرضه برخی از انواع میوه‌ها است.

درباره دلایل عدم عرضه انواع میوه در میادین میوه و تره بار یکی از متصدیان میدان میوه  ایوانک می‌گوید: از آنجا که در میادین میوه و تره بار مجبور به رعایت نرخ‌های مصوب هستیم اما قیمت برخی از میوه‌ها در مراکز عمده فروشی بالا است و امکان عرضه آنها در میادین میوه و تره بار نداریم.گفتنی است که حسن روحانی رئیس جمهور کشور عصر دیروز در نشست خبری ای اعلام کرد که دولت واردات میوه را کاهش داده است و 8 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی همزمان با تامین نیاز مصرف کنندگان انجام داده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها