کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ايران دارای بزرگترين ذخایر گازی جهان است


کد خبر : ۱۲۶۸۸شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰:۴۰۲۸۳۱ بازدید

شرکت بريتيش پتروليوم (بی‌پی) در تازه‌ترين گزارش سالانه خود که روز چهارشنبه 20 خرداد منتشر شد، اعلام کرد که ايران دارای بزرگترين ذخاير ...

شرکت بريتيش پتروليوم (بی‌پی) در تازه‌ترين گزارش سالانه خود که روز چهارشنبه 20 خرداد منتشر شد، اعلام کرد که ايران دارای بزرگترين ذخاير گازی جهان است و از لحاظ ذخاير نفتی جايگاه چهارم جهان را داراست.

اين گزارش همچنين می‌گويد که ايران طی سال 2014 توليد نفت و گاز خود را افزايش داده است. گزارش سالانه اين شرکت انرژی که در سايت رسمی آن منتشر شده است، همچنين از افزايش ظرفيت پالايشگاهی ايران خبر می‌دهد. بر اساس آمارهای شرکت بی‌پی، ايران هم اکنون با داشتن 34 تريليون متر مکعب ذخاير، بزرگترين منبع گازی جهان را در اختیار دارد.

بيش از 18درصد ذخاير متعارف گاز جهان در ايران قرار دارد. ذخاير نفتی ثابت شده ايران نيز نزديک به 158ميليارد بشکه برآورد شده است که کمی بيشتر از 9 درصد کل ذخاير نفتی جهان است. با وجود این، آمارهای منتشر شده حاکی است که ايران نتوانسته است طی سال گذشته ذخاير نفت و گاز جديد قابل توجهی کشف کند.

اين گزارش می‌افزايد که در سال گذشته ميلادی، ايران توليد گاز خود را بيش از پنج درصد افزايش داده و به 172 ميليارد و 600 ميليون متر مکعب رسانده است.

البته ارقام توليد گاز ايران مربوط به سال 2014 است، در حالی که ايران از پاييز سال گذشته، خصوصا زمستان، توليد گاز خود را به شدت افزايش داد، اما آمارهای اين گزارش، توليد گاز ايران تا دی ماه پارسال را شامل می‌شود. بر اساس آمارهای رسمی ايران، توليد گاز فرآوری شده کشور طی سال ۹۳ به‌طور هشت درصد افزايش يافته و به رقم 188 ميليارد متر مکعب رسيده است. بر اساس اين گزارش، ايران در سال گذشته ميلادی در کل 9 ميليارد و 600 ميليون متر مکعب صادرات گاز داشته (عمدتا به ترکيه) و در همين حال شش ميليارد و 900 ميليون متر مکعب واردات گاز (از ترکمنستان) داشته است.

از نکات مثبت اين گزارش، ظرفيت پالايشگاهی ايران است که بنا بر ارزيابی شرکت بی‌پی از سال 2009 تا 2011 در رقم یک ميليون و 860 هزار بشکه نفت در روز ثابت باقی مانده بود، اما از سال 2013 شروع به افزايش کرد و در سال گذشته به رقم یک ميليون و ۹۸۵ هزار بشکه در روز رسيد. همچنين توليد نفت ايران (به همراه توليد ميعانات گازی و مايعات گازی) به سه ميليون و 614 هزار بشکه در روز رسيده که نسبت به دوران قبل از تحريم‌ها 760 هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد، اما نسبت به سال 2013 حدود 90 هزار بشکه افزايش يافته است.

اين گزارش به‌طور اخص به توليد دقيق نفت خام ايران اشاره نکرده است، اما گزارش آژانس بين‌المللی انرژی حاکی است که ايران در سال گذشته کمتر از دو ميليون و 800 هزار بشکه توليد نفت خام داشته است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها