کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چاقوی دلالان زیر گلوی زعفران


کد خبر : ۱۲۶۳۸جمعه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱:۰۳۱۹۱۰ بازدید

قیمت زعفران در 40 روز گذشته با افزایش شدیدی روبه‌رو بوده است. این افزایش تا حدی بوده که بنا به گفته رییس اتاق بازرگانی بیرجند قیمت زعفران ...

 قیمت زعفران در 40 روز گذشته با افزایش شدیدی روبه‌رو بوده است. این افزایش تا حدی بوده که بنا به گفته رییس اتاق بازرگانی بیرجند قیمت زعفران از 4 میلیون تومان به 6 میلیون تومان در هرکیلو رسیده است، به عبارتی زعفران در این مدت به صورت میانگین با افزایش قیمتی معادل روزی ۵۰ هزار تومان روبه‌رو بوده است. اما مسئولان استان بر این اعتقادند که گرانی زعفران هیچ دلیل منطقی ندارد. البته ورود دلالان به مراکز کشت و تولید نیز در گرانی زعفران بی‌تاثیر نبوده که نظم بازار را نیز برهم زده است.

علی‌اکبر کفاشی، رییس اداره بازرگانی و توسعه خدمات تجاری در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی عامل اصلی افزایش قیمت زعفران در این استان را وجود دلالان می‌داند و در این‌باره معتقد است: دلالان زعفران را از مراکز تولید و برداشت می‌خرند و به نوعی از بازار جمع‌آوری کرده و این محصول را نگهداری می‌کنند تا زمانی که قیمت این کالا به اندازه‌ای که در ذهن دارند افزایش یابد و بعد برای فروش آن اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به قانون عرضه و تقاضا که اگر این دو شاخص تعادل نداشته باشند منجربه افزایش قیمت می‌شود ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه قانون عرضه و تقاضا در کنترل قیمت بسیار تاثیرگذار است، دلالان این نظم را برهم می‌زنند و زعفران را با قیمت کمی از کشاورزان به‌صورت فله‌ای می‌خرند.

کفاشی در این‌باره ادامه می‌هد: این‌کار باعث می‌شود تقاضای زعفران همچنان وجود داشته باشد اما کالا در بازار کم می‌شود، به عبارتی میزان عرضه کاهش می‌یابد و باعث افزایش قیمت می‌شود. 

رییس اداره تنظیم و توسعه بازار در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی معتقد است: دلیل اصلی افزایش قیمت زعفران در این مدت این است که دلالان نظم بازار را برهم می‌زنند و پس از افزایش قیمت آن را به بازار عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید زعفران در خراسان جنوبی تاثیری در افزایش قیمت نداشته است، توضیح می‌دهد: امسال میزان تولید زعفران در استان خراسان جنوبی به هیچ‌وجه کاهش نیافته و تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته و دلیل افزایش قیمت فقط در این است که دلالان نقش زیادی در ایجاد نوسانات بازار ایفا می‌کنند و این نقش آسیب بسیار زیادی به بازار و کشاورزان می‌زند.

کفاشی ادامه می‌هد: این شیوه رفتار دلالان هر سال در استان خراسان جنوبی وجود دارد اما امسال این اتفاق جدی‌تر بود و به همین دلیل هم نوسانات قیمت بیشتر شد. 
وی برای جلوگیری از این‌کار معتقد است: برای جلوگیری از این رفتارها باید قانونی وضع شود تا دست دلالانی که بازار را در کنترل منافع خود می‌گیرند، قطع شود و بازار رونق خود را حفظ کند. راهکار اجرایی اکنون برای جلوگیری از این رفتارها وجود ندارد.
 
گرانی زعفران هیچ منطقی ندارد

محسن احتشام، رییس اتاق بازرگانی بیرجند نیز در گفت‌وگو با صمت به بررسی دلایل گرانی زعفران در این مدت می‌پردازد، او نیز در این‌باره معتقد است: گرانی قیمت زعفران در این مدت هیچ دلیل و منطقی ندارد و حاصل سوداگری و دلالی عده‌ای منفعت‌طلب است. دلالان در ابتدای فصل زعفران را می‌خرند و پس از گذشت مدتی به بازار شوک‌های اینچنینی وارد می‌کنند. وی در ادامه با اشاره به نبود هیچ‌کدام از عوامل منطقی که امکان افزایش قیمت زعفران را به وجود می‌آورند، ادامه می‌دهد: در مدتی که قیمت زعفران به شدت رو به افزایش است، هیچ دلیل منطقی وجود ندارد. افزایش قیمت ارز یا تقاضای بین‌المللی وجود ندارد و این اتفاق فقط محصول سوداگری است.

احتشام با اشاره به تاثیر تحریم‌های بین‌المللی می‌گوید: در شرایطی که کشور در تحریم‌های اقتصادی و بین‌المللی قرارگرفته است، متاسفانه بازار وضعیت ثابت و روند مشخصی ندارد، زمانی که این اتفاق‌ها هم از طرف دلالان به وجود می‌آید، طبیعی است که آشفتگی بازار هم بیشتر شود. 

این صادرکننده زعفران در استان خراسان جنوبی ادامه می‌دهد: نبود مدیریت مناسب این ظرفیت را برای دلالان به وجود می‌آورد که اینگونه نظم بازار را برهم زنند و بتوانند از این راه‌ها کسب سود کنند. 

رییس اتاق بازرگانی بیرجند درباره شایعاتی که مبنی بر کاهش تولید زعفران در استان خراسان جنوبی وجود دارد، می‌گوید: تولید این محصول استراتژیک امسال به هیچ وجه کاهش نداشت و سازمان جهاد کشاورزی هم این موضوع را در آمار تولید زعفران تایید می‌کند.وی در ادامه توضیح می‌دهد: میزان صادرات و میزان تولید مشابه سال گذشته است و موضوع دیگری که در راستای نفی این شایعه وجود دارد این است که اگر میزان تولید زعفران امسال کاهش یافته بود باید از ابتدای سال با افزایش قیمت زعفران روبه‌رو می‌شدیم.

احتشام در این‌باره ادامه می‌هد: اگر این محصول از ابتدای سال با این مشکل روبه‌رو بود باید زعفران را از کشاورزان با قیمت بیشتر می‌خریدند، نه اینکه پس از خرید زعفران توسط دلالان قیمت اینگونه تغییر کند. این عضو اتاق بازرگانی بیرجند درباره قیمت زعفران در استان خراسان جنوبی می‌گوید: با احتساب میزان کیفیت زعفران، این کالا اکنون از ۵ تا ۶ میلیون تومان در استان خرید و فروش می‌شود، در حالی که قبل از این نوسانات در قیمت زعفران همین کالا بین ۴ تا ۴/۵میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.وی با اشاره به وضعیت قیمت زرشک در این استان کشورمان می‌گوید: با اینکه میزان تولید و برداشت زرشک امسال در استان خراسان جنوبی کمتر از سال گذشته بود اما با افزایش قیمت مواجه نشدیم به دلیل اینکه این کالا صادراتی نیست، اما زعفران به دلیل صادراتی بودن با این مشکلات روبه‌رو می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها