کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آب و جاروی راه‌ها برای سفرهای تابستانی


کد خبر : ۱۲۶۳۷جمعه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷:۵۸۱۲۲۲ بازدید

آخرین آمار اعلام شده به‌وسیله مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که 54 درصد خانوارهای ایرانی، دست‌کم یک بار در سال 92 به سفر رفته‌اند.

آخرین آمار اعلام شده به‌وسیله مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که 54 درصد خانوارهای ایرانی، دست‌کم یک بار در سال 92 به سفر رفته‌اند.

این آمار در کنار آمار و ارقامی که هر سال درباره سفرهای نوروزی اعلام می‌شود، نشان‌دهنده علاقه ایرانی‌ها به مسافرت است، سفرهایی که اوج آن در تعطیلات نوروز است. با تعطیلی مدارس و آغاز تابستان، سفرهای تابستانی نیز رونق می‌گیرد. در میان انواع مسافرت‌های هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای، سفرهای ریلی و جاده‌ای پرطرفدارتر به نظر می‌رسند. آنطور که آمار رسمی نشان می‌دهد در تعطیلات نوروز ۹۴، یک‌میلیون و ۷۶۰ هزار و ۶۶۶مسافر با حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا شده‌اند. در بخش جاده‌ای نیز، تعداد مسافران نوروزی ۸ میلیون و ۶۷ هزار و ۵۴۵ نفر بود. درحال‌حاضر با توجه به اینکه در آستانه تابستان قرار داریم، بازار پیش فروش بلیت‌های تابستانی داغ شده است.
 

محبوبیت سفرهای ریلی و آغاز پیش‌فروش بلیت سفرهای تابستانی

براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در سال ۹۳ در مجموع ۲۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۶۷۱ نفر با ۲ هزار و ۲۰۰ واگن مسافری در کشور سفر کردند. فروش بلیت قطار که پیش‌تر به‌طور مجزا به‌وسیله شرکت‌های مختلف انجام می‌شد چند سالی است که به شکل یکپارچه درآمده و امکان خرید اینترنتی در سایت
 www.ticket۲.raja.ir فراهم شده است. سامانه فروش بلیت رجا، سیستم فروش بلیت آزمایش‌شده‌ای در اختیار راه‌آهن است و فروش بلیت همه قطارهای شرکت‌ها از طریق این سیستم انجام می‌شود. سید حسن موسوی‌نژاد، مدیرعامل شرکت رجا با بیان این مطلب افزود: فناوری اطلاعات به ما این امکان را می‌دهد که با حفظ حقوق راه‌آهن، فروش به‌طور مستقل به‌وسیله شرکت‌های ریلی انجام شود و مسافران بتوانند از طریق آژانس‌های مسافربری و اینترنت به کل ظرفیت دسترسی داشته باشند. همچنین نیازی نیست که سیستم یکپارچه که اختیارات شرکت‌ها را محدود می‌کند، در این زمینه ایجاد شود. ضمن آنکه تجربه آن در دنیا و داخل کشور وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه اکنون به‌طور متوسط ضریب اشغال قطارهای این شرکت به ۷۵ درصد رسیده است، افزود: با این حال در برخی روزها در یک مسیر تقاضا زیاد است و در مسیر بازگشت تقاضایی وجود ندارد. به گفته او، شرکت رجا به عنوان بزرگترین شرکت ریلی مسافری کشور، با حدود ۲ هزار و ۹۰۰ قطار در ایام پیک سفرها آمادگی جابه‌جایی مسافران را دارد. علاوه‌بر سیستم اینترنتی و فروش در دفاتر خدمات مسافرتی، امکان تهیه بلیت قطار از طریق تلفن همراه و در قالب سامانه «هم‌قطار» نیز به تازگی فراهم شده است. در همه این موارد صدور بلیت بر اساس کد ملی افراد انجام می‌شود. پیش فروش بلیت قطار، سالی دوبار و در آستانه سفرهای نوروزی و تابستان انجام می‌شود. در امسال، پیش‌فروش اینترنتی بلیت قطار برای مرحله اول تعطیلات تابستانی، از پنجم خردادماه آغاز شده و مسافران قطار می‌توانند تا ۱۵ تیرماه، بلیت سفر با قطار تا دهم مهر را تهیه کنند. به گفته سید محمد راشدی، معاون امور مسافری راه‌آهن، برای تابستان امسال۱۰ میلیون صندلی در بخش مسافری در نظر گرفته شده است.
 

پیش‌فروش سفرهای تابستانه جاده‌ای بعد از ماه رمضان

بیش از ۹۰ درصد جابه‌جایی بار و مسافر درون کشور از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده در سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در سال ۹۲ در مجموع ۲۱۱ میلیون نفر از طریق جاده‌ها و با اتوبوس، خودرو سواری کرایه و مینی‌بوس، در ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده اصلی، فرعی، بزرگراه و آزادراه کشور سفر کرده‌اند؛ در این میان خراسان رضوی، تهران و اصفهان به ترتیب پرطرفدارترین استان‌ها برای این سفرها بوده‌اند. اگرچه در آستانه تابستان قرار داریم اما به دلیل همزمانی این روزها با ماه رمضان، آغاز سفرهای تابستانی در امسال بعد از ماه رمضان خواهد بود و پیش‌فروش بلیت‌های تابستانی نیز در امسال با تاخیر انجام می‌شود.

محمدرضا حاجی‌بیگی، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران در گفت‌وگو با صمت با بیان این مطلب افزود: درحال‌حاضر از بین بیش از ۹۲ هزار ناوگان جاده‌ای کشور، ۶ هزار دستگاه اتوبوس و ۲ هزار خودرو سواری کرایه و ۱۳۰۰ مینی‌بوس و میدل‌باس در پایانه‌های تهران فعالیت می‌کنند که مسافران تابستانی را در همه کشور جابه‌جا خواهند کرد. به گفته او، مسیر تهران ـ اصفهان، پرترددترین مسیر ناوگان جاده‌ای پایتخت در کل سال است. درحال‌حاضر ۶۴ درصد از کل سفرهای سواره کشور از طریق حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود که با توجه به اینکه هدف برنامه توسعه حمل‌ونقل عمومی، ۷۵ درصد بوده است، در مدت باقیمانده برنامه پنجم توسعه در صورت حمایت‌های لازم احتمال رسیدن به هدف پیش‌بینی شده در برنامه وجود دارد. در این میان امکان تهیه بلیت اتوبوس، علاوه بر دفاتر فروش، از سایت www.payaneh.ir یا سایت تعاونی‌های مختلف نیز وجود دارد. همچنین پایگاه اینترنتی www.mosaferyar.ir امکان دیگری است که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای تسهیل در تهیه بلیت در اختیار مسافران قرار داده است.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ‌۲۷ شرکت حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای دارای سایت اینترنتی فروش بلیت هستند، یادآوری کرد برخی از شرکت‌های تعاونی علاوه بر فروش اینترنتی، به طریق پیامکی و تلفنی نیز فروش بلیت را انجام می‌دهند. به گزارش صمت، با توجه به همزمان شدن ماه رمضان با آغاز فصل تابستان، بنا بر اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سفرهای تابستانی در امسال در دو مقطع زمانی انجام می‌شود؛ ۱۵ تا ۲۸ خرداد قبل از ماه مبارک رمضان مرحله نخست سفرها و از ۲۵ تیر همزمان با عید فطر تا ۴ مهر مرحله دوم سفرهای تابستانی خواهد بود. در این زمینه پیش فروش بلیت‌های قطار آغاز شده و بلیت‌های جاده‌ای نیز پیش از دور دوم سفرها، پیش فروش خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها