کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودرویی که 10 نسل را پشت‌سر گذاشت


کد خبر : ۱۲۶۳۳پنجشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸:۱۰۱۲۷۰۷ بازدید

با اینکه تولید «ایمپالا» دو بار متوقف و سپس از سر گرفته شده است، ولی همچنان به عنوان یکی از متشخص‌ترین نام‌ها در بین محصولات شورولت ...
خودرویی که 10 نسل را پشت‌سر گذاشتخودرویی که 10 نسل را پشت‌سر گذاشت

با اینکه تولید «ایمپالا» دو بار متوقف و سپس از سر گرفته شده است، ولی همچنان به عنوان یکی از متشخص‌ترین نام‌ها در بین محصولات شورولت باقی مانده و در برخی سال‌ها، حتی در فهرست پرفروش‌ترین‌ها در بازار امریکا نیز جای گرفته است.با این حال، مدل‌های بسیار موفق دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی همراه با زنجیره‌ای از مدل‌های ناامیدکننده برای ایمپالا باعث شد این خودرو به یکی از شاخص‌های «خودروهای کرایه‌ای» تبدیل شود. اما مدل اخیر ایمپالا برای ۲۰۱۴ با یک طراحی جدید و برجسته، فناوری‌های مدرن و پیشرانه‌ها با انژکتور مستقیم و یک موتور چهار سیلندر هیبریدی شده باعث شد این تصویر از ایمپالا تغییر کند. در این میان ایمپالا تا رسیدن به این نقطه مسیر زیادی را پیموده است؛ موضوعی که در ادامه آن را نسل‌به‌نسل بررسی خواهیم کرد.

نسل اول: شورولت ایمپالا اسپرت کوپه مدل 1958

ایمپالا مدل ۱۹۵۸ که بر پایه خودروی نمایش داده شده در «جی‌ام موتورما» ۱۹۵۶ ساخته شده بود، از یک طراحی منحصربه‌فرد کلاسیک دوران «هارلی ارل» با اِلمان‌های کرومی بزرگ که روی گل‌گیرها کشیده شده بودند، بهره می‌برد. در این مدل، شورولت نخستین‌بار از چراغ‌های جلوی دوتایی و چراغ‌های عقب سه‌تایی استفاده می‌کرد. یکی از پیشرفت‌های مهم در شاسی این مدل، حرکت از فنرهای صفحه نیمه‌بیضی به کویل‌ها در عقب بود.

cqkqltbyygskgkx4ffig.jpg

 

نسل دوم: شورولت ایمپالا مدل 1959

وقتی بیل میشل جایگزین «ارل» در ریاست بخش طراحی جنرال‌موتورز شد، مدل ایمپالا صاحب یک طراحی خمیده‌تر با ارتفاع کمتر و عریض‌تر همراه با یک بال عقب غیرعادی شد. مدل‌های چهار در «هاردتاپ» و سدان‌ها به فرم‌های بدنه کوپه و «کانورتیبل» در نسل اول اضافه شدند.


atu47diwy0t089m6y.jpg


نسل سوم: شورولت ایمپالا مدل 1963

ایمپالاهای مدل ۱۹۶۱ که در طراحی آنها تجدیدنظر شده بود، با یک طراحی جعبه‌ای و ابعادی منظم، رویکردی محافظه‌کارانه را به نمایش گذاشت. در این نسل، ایمپالا یک فرم بدنه واگن نیز اضافه کرد.پس از سپری شدن دوران اولیه خودروهای عضلانی، نخستین نشان SS روی یک مدل تولید و همین‌طور موتور بزرگ نمادین ۷/۶ لیتری روی این نسل از ایمپالا ارائه شد.
 

xxc9096ag3cmk2h9xnz.jpg


نسل چهارم: شورولت ایمپالا مدل 1965

طراحی جمع‌وجور و با ویژگی‌های کلاسیک بیشتر که در مدل ۱۹۶۵ از ایمپالا وجود داشت، باعث شد تولید این خودرو از مرز یک میلیون دستگاه در سال عبور کند که رکوردی برای یک مدل در خط تولید محسوب می‌شد. همچنین در این نسل، «ایمپالا کاپریس» به عنوان نماد خودروهای چهاردر «هاردتاپ» شورولت از راه رسید. چهار نوع موتور V۸ که حجم آنها از ۶/۴ تا ۴/۷ لیتر متفاوت بود، در این نسل از ایمپالا ارائه می‌شد. موتور پایه در این مدل، یک ۱/۴ لیتری شش سیلندر بود.


wx43kij62v5kq442njqs.jpg

 

نسل پنجم: شورولت ایمپالا مدل 1971

آخرین موتور بزرگی که برای مدل ۱۹۷۱ از ایمپالا اضافه شد، بزرگترین موتوری بوده که تاکنون شورولت تولید کرده است. ظهور بنزین بدون‌سرب در سال ۱۹۷۲م باعث کاهش نسبت فشردگی، کاهش قدرت و افت عملکرد خودروها شده بود. همچنین، در این سال، برای آخرین‌بار نشان ایمپالا برای یک «کانورتیبل» استفاده شد.
مدل ۱۹۷۳ نیاز به سپرهای ضربه‌گیر پیدا کرد که یک گام قابل‌توجه به سمت عقب محسوب می‌شد.

u5fec26f7mt845olub1j.jpg

 

نسل ششم: شورولت ایمپالا مدل 1977

در پاسخ به نخستین بحران انرژی که در پاییز سال ۱۹۷۳ میلادی رخ داد، ایمپالا در مدل ۱۹۷۷ در یک فرم کوچک‌شده جدید ظاهر شد که با ابعاد کوچکتر، وزن کلی کمتری داشت. با این حال، فضای حمل وسایل بزرگتری برای آن درنظر گرفته شده و تنها اندکی از فضای داخلی کاسته شده بود. همین ویژگی‌های کاربردی از مدل شورولت باعث شد در رده بالای آمار فروش قرار گیرد.در این نسل، تقاضا برای ایمپالا رفته‌رفته کم شد که بخشی از آن به غافل ماندن شورولت از مهندسی این مدل بود. در نتیجه، ایمپالا پس از مدل ۱۹۸۵ به بازنشستگی رفت. با این حال، تولید خودروی اصلی با فرم سدان و واگن با عنوان «کاپریس» ادامه یافت.
 

vmgm0h4f3ki4enna4q.jpeg


نسل هفتم: شورولت ایمپالا SS مدل 1994

پلتفرم نسل ششم پا به سن گذاشته ایمپالا در سال ۱۹۹۱م بازنگری شد و ایمپالا برای مدل ۱۹۹۴ تولدی دوباره یافت. این مدل که منحصراً به صورت چهار در بود، از طراحی گردگوشه بیرونی و نشان SS استفاده می‌کرد. تولید ایمپالا بار دیگر در سال ۱۹۹۶م متوقف شد تا فضا برای سوار شدن بر موج شاسی‌بلند در صنعت خودرو باز شود.
نسل هشتم: شورولت ایمپالا LS مدل ۲۰۰۰در سال ۲۰۰۰ نام «ایمپالا» دوباره به عنوان یک مدل چهاردر با پیشرانه V۶ و پلتفرم بدنه W جنرال‌موتورز احیا شد. ایمپالا ۲۰۰۰ در تریم پایه خود گنجایش ۶ سرنشین را داشت که برای تریم‌های بالاتر این ظرفیت به ۵ سرنشین می‌رسید.یک موتور سوپرشارژر ۸/۳ لیتری V۶ که قدرتی برابر ۲۴۰ اسب‌بخار به همراه داشت، انرژی زیادی برای مدل‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ از ایمپالا SS ایجاد کرده بود.

bog1vr5kys7akkg7i7c6.jpg

 

نسل نهم: شورولت ایمپالا SS مدل 2009

این نسلی بود که برای سال ۲۰۰۶ از راه رسید. شورولت در این نسل، در تلاش برای نگه داشتن جایگاه ایمپالا SS، برای نخستین بار از یک موتور V۸ با حجم به نسبت کوچک ۳/۵ لیتری با دیفرانسیل جلو استفاده کرد. ایمپالا درحال‌حاضر، از نسل سوم پلتفرم W جنرال‌موتورز بهره می‌برد. البته این پکیج تنها سه مدل سال دوام آورد، امّا اضافه‌شدن سطوح ترمی و پکیج‌های پلیس باعث ایجاد حال و هوایی تازه در ایمپالا می‌شد.خودروی پلیس کاپریس با دیفرانسیل عقب که در استرالیا ساخته می‌شد، ایمپالا C۱-۹، در سال ۲۰۱۲م بازنشسته شد؛‌ ولی ایمپالاهای شهری از این نسل تا سال ۲۰۱۳م ادامه یافتند.
 

6s8nz62sk7bgszvporh.jpg

 

نسل دهم: شورولت ایمپالا مدل 2014

مدل جدید ایمپالا ۲۰۱۴ سر و صدای زیادی در نمایشگاه اتومبیل نیویورک ۲۰۱۲ ایجاد کرد و سپس به خطوط تولید در اوشاوا، اونتاریوی کانادا و هامسترامک میشیگان در امریکا راه یافت. همچنین پلتفرم سالخورده W جای خود را به پلتفرم جدید اپسیلون II داد که با بیوک لاکراس و کادیلاک XTS مشترک بود. طراحی این پلتفرم جدید توسط «اوپل» انجام‌شده بود.

r6o4yuo89g2b98kaqiws.jpg



نسل یازدهم: شورولت ایمپالا LT مدل 2015

در ایمپالای جدید با اینکه تغییرات اندکی در ابعاد داخلی و خارجی رخ داده، ولی چیزهای جدید زیادی به عنوان یک سدان خانوادگی دارد. نخستین موتورهای چهار سیلندر (با و بدون سیستم هیبریدی‌متوسط eAssist)، طراحی شگفت‌انگیز در داخل کابین، ارتقای سطح طراحی بدنه و مجموعه‌ای از فناوری‌های مدرن ایمنی و ویژگی‌های اطلاعات و سرگرمی در قالب نسل بعدی سیستم «مای‌لینک»، از جمله موارد جدید در ایمپالا ۲۰۱۵ هستند. همچنین این نخستین مدل از ایمپالا است که با آن می‌توان در سکوت و آرامش رانندگی کرد. بر اساس این گزارش با بررسی تاریخچه برخی خودروها و گذر آنها از زمان و تاثیر آنها روی تاریخ صنعت خودرو می‌توان گفت برخی از این نشان(برند)ها و مدل‌ها ماندگار بوده حتی در ایران نیز شناخته شده هستند. در این میان نباید این نکته را فراموش کرد که خودروسازان بزرگ به برخی محصولات خود توجه بیشتری نشان داده و به عبارتی نورچشمی آنها هستند از این‌رو اگرچه در برخی مواقع تولید این‌گونه مدل‌ها را متوقف کردند با این حال همچنان برای تولید مدل‌های جدید آنها روی خوش نشان می‌دهند.


8bmnombn66yva1svf8n.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها