کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وام 80 ميليوني به روايت مشاوران املاك


کد خبر : ۱۲۶۰۸پنجشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹:۲۶۱۹۷۳ بازدید

پرداخت وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن توسط بانک مسکن به خانه اولی‌ها، از سال آینده شروع خواهد شد؛ چراکه از روز گذشته ثبت‌نام ...

پرداخت وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن توسط بانک مسکن به خانه اولی‌ها، از سال آینده شروع خواهد شد؛ چراکه از روز گذشته ثبت‌نام متقاضیان واجد شرایط برای برخورداری از این وام آغاز شده و حداقل يك‌سال براي سپرده‌گذاري و پس‌انداز آورده نقدي متقاضيان در حساب صندوق يكم، زمان لازم است.

به گزارش دنیای اقتصاد، وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن فقط به‌عنوان کمک هزینه خرید واحدهای نوساز تا 7 سال ساخت تعلق گرفته است و وام‌های 35 میلیونی و همچنین 45 میلیون تومانی خرید مسکن توسط اوراق منتشر شده در فرابورس یا در شعب بانک مسکن به همه متقاضیان در بازار مسکن عرضه می‌شود و بازه سنی هم برای عمربنای واحد مسکونی‌هاي مشمول تسهيلات اوراقي تعريف نشده است با این حساب وام‌های مذکور، حتي واحدهای نوساز تا کلنگی را پوشش می‌دهد، اما وام‌هاي جديد فقط به نوسازها تعلق مي‌گيرد.

شرطی که برای عمربنای واحدهای مسکونی برای بهره‌مندی از وام 80 میلیون تومانی مسکن در نظر گرفته شده، باعث شده تا بنگاه‌های املاک دو تحلیل متفاوت از تاثیر این وام بر بازار مسکن به «دنیای اقتصاد» ارائه کنند.

تعدادی از بنگاه‌های املاک مدعي هستند که وام 80 میلیون تومانی مسکن موجب نوسان اندك قیمت‌های پیشنهادی فروش فایل‌هایی که سن بنای آنها بین نوساز تا 7 سال است، خواهد شد.

توجیهی که این دسته از فعالان بازار مسکن دارند هجوم متقاضیان به خرید اين واحدها است. اين در حالي است كه كارشناسان با اشاره به اينكه بانك مسكن، تسهيلات را به صورت تدريجي پرداخت مي‌كند، فرضيه هجوم را رد مي‌كنند.

با این حساب ممکن است عده ای از فروشنده‌های فرصت طلب و دلالان به منظور سوءاستفاده از فرصت به دست آمده، گران فروشی را در بازار مسکن باب کنند.

همچنين ناگفته نماند که موضوع قابل توجهی که برخی دیگر از مشاوران املاک درباره تاثیر منفی این وام بر بازار مسکن، یادآور شدند، «از سر گرفته شدن معاملات» است، زیرا اکنون که اغلب قیمت‌های پیشنهادی فروش در بازار خرید و فروش واقعی است سفته‌بازها نمی‌توانند خرید موفقی از بازار داشته باشند.

اما ممكن است برخي از همين سفته‌بازها –كساني كه با هدف كسب سود و سوداگري اقدام به خريد ملك مي‌كنند- ظرف سال جاري آپارتمان‌هاي نوساز تا 7 سال ساخت را خريداري كنند تا سال آينده كه صاحبان وام‌هاي 80 ميليوني وارد بازار خريد مي‌شوند، اين واحدها را با قيمت بالاتر عرضه كنند.

از سوی دیگر عده‌ای از بنگاهداران املاک پرداخت وام 80 میلیون تومانی مسکن را بی‌تاثیر بر نرخ‌های پیشنهادی فروش اعلام و خاطرنشان کردند: طی یکی دو سال گذشته به اندازه واحدهای خالی در بازار، آپارتمان نوساز و جديد انباشت شده است بنابراين در سال آینده با ورود متقاضیان جدید به بازار خرید، از لحاظ میزان عرضه كسري وجود نخواهد داشت؛ یعنی حجم عرضه حتی بیش از میزان تقاضا در بازار خواهد بود.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها