کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تبدیل زمین‌های دایر به بایر بر اثر واردات بی‌رویه قانونی و غیرقانونی


کد خبر : ۱۲۵۷۸سه شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴:۳۰۱۳۲۱ بازدید

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه میوه وارداتی درسبد کالاهای ضروری جایی ندارد گفت: واردات بی رویه،انگیزه‌های تولید در داخل و بخش عمده ...

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه میوه وارداتی درسبد کالاهای ضروری جایی ندارد گفت: واردات بی رویه،انگیزه‌های تولید در داخل و بخش عمده اشتغال و سرمایه گذاری‌ها را از بین برده و باعث می شود،زمین‌های دایر تغییر کاربری یافته و به زمین‌های بایر تبدیل شود.

ابوذر ندیمی درگفت وگو با خانه ملت،با انتقاد از واردات بی رویه میوه از مجرای قانونی و غیرقانونی،گفت:درخصوص واردات اگر به فرموده مقام معظم رهبری ضروری و غیر ضروری را لحاظ نکنیم،عملا فرصت و ارز را تقدیم خارجی ها می کنیم.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل درمجلس شورای اسلامی افزود:باید بپذیریم که واردات تعریفی از ضرورت هاست و میوه وارداتی جایی درسبد کالاهای ضروری ندارد.

 

ابعاد مختلف فساد در واردات میوه!

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:بخش عمده ای از میوه مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و ازسوی دیگر به لحاظ شرایط آب وهوایی و آفتاب کافی،ایران  جزء کشورهایی است که در خصوص تولید میوه می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه در واردات میوه فسادهایی وجود دارد،ادامه داد:  بحث اول این است که واردات برای کشوری مثل ایران که در تحصیل ارز مشکل دارد و نمی تواند به اندازه کافی ارز بدست آورد،باعث هدررفت منابع می شود.

 

تبدیل زمین های دایر به بایر بر اثر واردات بی رویه قانونی و غیرقانونی

ندیمی تاکید کرد:واردات بی رویه،انگیزه های تولید را در داخل از بین می برد و باعث می شود بخش عمده اشتغال و سرمایه‌گذاری‌ها از بین رفته و زمین های دایر تغییر کاربری یافته و به زمین‌های بایر تبدیل شود.

وی با هشدار درخصوص اینکه میوه ها و اقلام وارداتی قاچاق از لحاظ مسایل قرنطینه ای و بهداشتی کاملا قابل تائید نیست،گفت:باید توجه داشت اقتصاد مقاومتی هم موافق واردات با این رویه نیست و  باید فرصت ایجاد کنیم تا باغداران انگیزه داشته باشند و کار تولیدی خود را با ارتقای کیفی و کمی پیش ببرند.

 

عمده میوه تولیدی کشور به علت بی سامانی زنجیره عرضه هدر می رود

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از میوه های تولیدی داخل به علت مشکلاتی مانند نداشتن صنایع تبدیلی و سردخانه و بی سامان بودن زنجیره عرضه با توجه به زمان و میزان تولید از بین می  رود،تاکید کرد: دولت باید ارزهایی را که صرف واردات می کند  در راستای حل این مسایل و مشکلات هزینه کند.

 

دولت راه گذشتگان در زمینه واردات بی رویه و خروج ارز را تکرار نکند

ندیمی با تاکید براینکه باید باور کنیم کشور در شرایط به سامانی برای تولید ارز نبوده و معلوم نیست تا چند سال آینده هم این روند به سمت و سوی مطلوب پیش رود،گفت: باید آنچه که داریم را مدیریت کنیم لذا به دولت توصیه می شود راهی که گذشتگان با تجربه های منفی در زمینه واردات بی رویه و خروج ارز طی کردند را دوباره تکرار نکند.

این نماینده مردم در مجلس نهم بر ضرورت اعمال محدودیت ها در خصوص واردات میوه تاکید کرد و افزود: در حال حاضر سروصدایی هم در داخل مبنی بر اینکه باید همه انواع میوه های جهان در ایران باشد به گوش نمی رسدو دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد.

ندیمی درخصوص اینکه مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا با چه نهاد و یا ارگانی است،توضیح داد: در مورد قاچاق کالا،ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیشتر سیاست گذار است و مجموعه های مختلف اجرایی باید در این زمینه همکاری کنند.

 

آسیب قاچاق مواد مخدر و میوه یکسان است

وی ادامه داد: واردات بارویه و با قانون و بی رویه فرق نمی کند اما در مورد بی قانون وضع بدتر است چرا که در کالای قاچاق کنترلی وجود ندارد و هیچ نوع حقوق ورودی و سود گمرکی حاصل نشده و مسایل  بهداشتی هم رعایت نمی شود.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: باید در مورد 20 تا 24 میلیارد دلار واردات قاچاق سخت گیری بیشتری شود و فرقی نمی کند که مواد مخدر وارد شود یا میوه چرا که هر دو ضرر و زیان به همراه دارند.

 

قانون گریزی، حذف درآمدهای دولت وناامیدی مردم حاصل بی تفاوتی نسبت به قاچاق

وی گفت: ما نگرانیم که  تداوم این وضع باعث قانون گریزی و حذف درامدهای دولت و به تبع آن ناامیدی و کم اعتمادی مردم به حاکمیت را به دنبال داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: مجلس نهم قانون تشدید مبارزه با قاچاق کالا وارز را تصویب کرده و ستاد مبارز با قاچاق کالا و ارز باید با استناد به این قانون سخت گیری ها را اعمال کند و با هر نوع کالای قاچاق و بی شناسنامه برخورد شدید داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، چندی است رسانه‌های مختلف و مسؤولان از ورود و توزیع میوه‌ها و مرکبات آلوده، سمی و سرطانزا به کشور خبر می‌دهند به طوری که با تداوم چنین کاری بیم آن می‌رود علاوه‌بر تشدید نگرانی مصرف‌کنندگان، به واپس زدن تولیدات سالم کشور و در نهایت ضرر و زیان هنگفت کشاورزان زحمتکش ایرانی بینجامد. اینکه چرا کار به اینجا رسیده، اهمیتش کمتر از اطلاع‌رسانی درباره میوه‌های قاچاق و آلوده نیست.

در این میان سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی هشدارهای لازم را درباره ورود اینگونه میوه‌ها داده‌اند اما نکته ابهام‌برانگیز در این میان آن است که عنوان می‌شود نهادی مسؤول کنترل و نظارت بر ورود و عدم توزیع اینگونه محصولات نیست. یعنی اینکه مردمی که نمی‌دانند، اگر از این میوه‌ها مصرف کنند و مریض شوند و کارشان به بیمارستان بکشد، هزینه‌ها را باید از جیبشان بپردازند.

پرسش این است که آیا مرزهای کشور تا این اندازه بدون نظارت است که هر کس می‌تواند هر محصولی حتی مواد خوراکی مصرفی مردم را بدون نظارت و قرنطینه وارد کند و به فروش برساند و پول آلوده به خون هموطنانش را نوش جان کند؟ پس وظایف سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارگان‌های انتظامی و... دراین باره چیست؟ چه کسی باید پاسخگوی به خطر افتادن سلامت مردم باشد؟

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره پیامدهای ناشی از واردات میوه‌های قاچاق، گفت: در چند ماه‌ اخیر واردات قاچاق میوه به وفور مشاهده شده که این امر منجر به ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور می‌شود.

باغستانی‌میبدی با بیان اینکه واردات میوه‌های قاچاق باعث ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور می‌شود، به فارس گفت: یکی از وظایف سازمان حفظ نباتات، قرنطینه آفات است و طبق قانون هرجا که گمرک و محور قانونی برای ورود کالا یا محصولات کشاورزی وجود داشته باشد، پست قرنطینه‌ سازمان حفظ نباتات هم وجود دارد و اقدام به کنترل محصولات به لحاظ بهداشتی و آفات می‌کند.

 وی با بیان اینکه امسال مجوز ورود حتی یک کیلوگرم میوه داده‌ نشده، افزود:اما با این حال شاهد وفور میوه‌های وارداتی به کشور هستیم و برای جلوگیری از این مساله لازم است ستاد مبارزه با قاچاق به صورت جدی وارد عمل شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه حجم واردات میوه‌های قاچاق بسیار زیاد است، بیان داشت: دستگاه‌های متولی باید نظارت را بیشتر کنند، ضمن اینکه استانداران مناطق مرزی به عنوان نمایندگان دولت نظارت بیشتری نسبت به واردات محصولات کشاورزی قاچاق داشته باشند.

 

ابهام در سلامت میوه‌های وارداتی غیرمجاز

 در همین باره عنایت‌الله بیابانی، قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز درباره نظارت و آزمایش قرار نگرفتن میوه‌های وارداتی غیرمجاز تصریح کرد: هیچ آزمایشی روی انگوری که وارد کشور شده و به قیمت بسیار بالا عرضه می‌شود، صورت نگرفته که مشخص شود آیا این میوه آلوده است یا خیر؟

وی تاکید کرد: ما آلودگی برخی محصولات کشاورزی داخلی را رد نمی‌کنیم، برخی محصولات کشاورزی ما بالاتر از حد استاندارد نیز آلودگی دارند اما اینکه خط بطلان روی تمام تولیدات داخلی بکشیم، امر صحیحی نیست.

وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده این واردات نمی‌تواند از راه پیله‌وری باشد، افزود: با توجه به صحبت‌های مسؤولان و وزیر جهاد کشاورزی که واردات میوه ممنوع است، این واردات به شکل قاچاق انجام شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها