کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پيگيری قضايی شايعه‌سازان افزايش قيمت بنزين


کد خبر : ۱۲۵۱۶یکشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱:۱۹۲۰۰۳ بازدید

بعد از به پايان رسيدن نشست اوپك، وزير نفت به خبرنگار بلومبرگ خبري داد كه امروز در حاشيه افتتاح نمايشگاه تاسيسات دريايي دامان او را ...
پيگيری قضايی شايعه‌سازان افزايش قيمت بنزينپيگيری قضايی شايعه‌سازان افزايش قيمت بنزين

بعد از به پايان رسيدن نشست اوپك، وزير نفت به خبرنگار بلومبرگ خبري داد كه امروز در حاشيه افتتاح نمايشگاه تاسيسات دريايي دامان او را گرفت. البته واكنش وزير كهنه‌كار كابينه روحاني به اين خبر «سكوت» بود. زنگنه پيش از اين نيز در مقابل سوال‌هاي مكرر خبرنگاران ايراني راجع به «تهاتر نفت و كالاي ايران و روسيه» سكوت كرده بود. اما بلومبرگ از قاعده اين پاسخگويي مستثني بود. زنگنه به اين خبرگزاري گفت: «اميدواريم قرارداد تهاتر كالاي نفت ايران و روسيه از هفتم ژوئن اجرايي شود.» خبر تهاتر نفت و كالاي ايران و روسيه كه توسط وزير نفت به بلومبرگ گفته شده بود، بازتاب زيادي در ديگر رسانه‌هاي بين‌المللي داشت. به‌گزارش «تعادل»، رويترز روز گذشته در اين باره نوشت كه زنگنه از «پروژه‌هاي معاوضه‌يي ديگري» ميان ايران و روسيه نيز خبر داده است. اما وزير نفت روز گذشته در ايران موضعي جز سكوت در اين‌باره اتخاذ نكرد.

حضور وزير نفت در افتتاح نمايشگاه دستاوردهاي شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران كه در محل نمايشگاه‌هاي دايمي مجلس برگزار شد بهانه‌يي بود تا خبرنگاران بتوانند پرسش‌هاي خود را با وزير نفت مطرح كنند.

يكي ديگر از مسايل مطرح شده با زنگنه «احتمال افزايش دوباره قيمت بنزين» بود. زنگنه با تاكيد بر اينكه اصلا بحثي براي افزايش قيمت بنزين وجود ندارد گفت كه سهميه‌هاي موجود تا پايان شهريور معتبر است و شايعاتي از اين دست كه دوباره نرخ‌ها افزايش پيدا مي‌كند درست نيست و اين حرف‌ها مصداق بارز تشويش افكار عمومي است.

گمانه‌هاي فراواني در رابطه با دليل اصلي افزايش قيمت بنزين توسط دولت وجود دارد، حال زنگنه در پاسخ به خبرنگاران به اينكه علت افزايش نرخ بنزين براي اجراي فاز سوم هدفمندي يارانه‌ها يا تامين كسري بودجه بوده است، گفت: افزايش بنزين به دليل هيچ كدام از اين مواردي كه مطرح كرديد نيست، طبق قانون هدفمندي يارانه‌ها دولت موظف بود كه تا پايان برنامه پنجم كه امسال در سال پاياني آن قرار داريم قيمت‌ها را به حدود 90‌درصد فوب خليج فارس برساند كه در هيچ موردي اين كار صورت نگرفته بود و جداي از درآمد براي هدفمندي، ما براي بهينه‌سازي مصرف، نياز به متعادل كردن قيمت‌ها داريم تا بتوان بسياري از مشكلات مصرف بي‌رويه را حل كرد. وزير نفت با بيان اينكه سال گذشته قيمت بنزين سه نرخي بود، گفت: اوايل سال گذشته بنزين 400 توماني داشتيم و بنزين 700 توماني اضافه شد اواسط سال بنزين 400 توماني را به 700توماني در كارت‌ها تبديل كرديم، بدين شكل كه هر ليتر بنزين 400 توماني به دو سهميه بنزين 700توماني تبديل شد، امسال بنزين را تك‌نرخي كرديم و با اين رويه سهميه‌ها برداشته شد.

زنگنه با بيان اينكه سال گذشته متوسط نرخ مصرفي بنزين 800 تومان بوده است، گفت: تقريبا 30‌درصد از بنزين كشور با نرخ هزار تومان فروخته مي‌شود، در زمان سهميه‌بندي فسادهاي زيادي وجود داشت، درست است كه عموم مردم به سلامت زندگي مي‌كنند اما عده‌يي با كارها و فضاهايي كه ما درست كرديم در درونشان شيطان رخنه كرد و باعث انجام فسادهايي شده‌اند. در همان دوران بسياري از جايگاه‌داران به دليل همين سهميه 700توماني و نرخ بنزين آزاد هزار توماني به زندان افتادند. وزير نفت اضافه كرد: در ميانه سال گذشته 5ميليون كارت خودرو با حمايت ستاد سوخت سوزانده شد، كارت خودروهايي كه در خانه بودند تنها بنزين‌شان فروخته يا مصرف مي‌شد، ماشين يا موتورسيكلت‌هايي كه در پاركينگ‌ها توقيف بودند اما ازكارت سوختشان استفاده مي‌شد يا ماشين‌هايي كه سهميه روزانه حمل‌و‌نقل عمومي داشتند اما در خانه پارك بودند و سهميه‌هايشان به فروش مي‌رفت اكنون با تك‌نرخي شدن بنزين همه بايد كار كنند.


  سهميه‌ كارت‌ها تا پايان شهريور معتبر است

با سهميه‌بندي بنزين و تك نرخي شدن آن حرف و حديث‌هاي فراواني در مورد باقي ماندن سهميه‌هاي واريز شده به كارت‌ها به وجود آمد تا آنجا كه بسياري از مردم با بي‌خبري از اينكه سهميه آنها تا پايان شهريور ماه باقي مي‌ماند در پي مصرف چند روزه بنزين خود بودند. زنگنه، وزير نفت با بيان اينكه متوسط نرخ 800توماني بنزين به هزار تومان تبديل و سهميه برداشته شده است، گفت: با اين شرايط افراد ديگر دردسر ندارند و براساس نيازشان بنزين مصرف مي‌كنند. ديگر آنقدر عذاب نمي‌كشند كه سهميه‌شان از بين مي‌رود يا خير. او اظهار كرد: بنده قاطع مي‌گويم كه سهميه‌هاي موجود در كارت‌ها تا پايان شهريور ماه معتبر است. بعضي حرف‌هايي مي‌زنند كه يك ماه ديگر سهميه را بر مي‌دارند كه اين باعث هجوم مردم مي‌شود اصلا اين طور نيست دولت به حرفش پايبند است. شايد افراد با خود بگويند كه اگر بنزين‌شان را تا شهريور ماه مصرف نكنند سوزانده مي‌شود و بهتر است هرچه سريع‌تر براي مصرف سوختشان تلاش كنند، همه تلاش مي‌كنند دوونيم ميليارد ليتر سهميه را به مصرف برسانند كه اين تقريبا 25 تا 30‌درصد مصرف بيشتر نيست، بنابراين اگر به صورت عادي نيز بنزين استفاده شود سهميه‌ها مصرف خواهد شد.


گازوييل 300 توماني

بنزين تنها سوختي در كشور نبوده است كه تاكنون با مساله چند نرخي بودن مواجه باشد. گازوييل نيز از اين قاعده مستثني نيست. وزير نفت با اشاره به همين مساله گفت: نرخ‌هاي جداگانه‌يي براي مصرف گازوييل در كشاورزي و صنعت و غيره وجود داشت كه همه را 300 تومان كرديم البته اكنون نمي‌توانيم سهميه‌بندي در گازوييل را‌برداريم چون يكي از كانال‌هايي است كه اگر به آن نپردازيم قاچاق و سوخت صورت مي‌گيرد. آنجا تركيبات خوبي داريم تا سوخت خودروها را بر پايه پيمايش‌شان تشخيص دهيم. اين كار شروع شده و در مرحله تكميل است و تا اواسط سال ديگر بايد دستگاه‌هاي روي كاميون‌ها و خودروهاي نفت و گاز سوز گذاشته شود تا ميزان پيمايش‌شان اندازه‌گيري شود اين كار پيچيده‌يي نيست و تكنولوژي‌اش وجود دارد. در ادامه زنگنه با بيان اينكه در گاز مايع نيز سياست تك نرخي اعمال شده است گفت: نرخ‌هاي 210 و 650 تومان در گاز مايع براي مصرف خودروها و كپسول‌هاي بزرگ و صنايع بزرگ داشتيم كه همه را از 210تومان به 230 تومان تبديل كرده و قيمت نفت سفيد را بالا نبرديم چون مصرف روستاها بود. ما مي‌خواستيم بيش از هر چيزي فساد را از اين قضيه‌برداريم.


شايعه‌سازي مصداق تشويش افكار عمومي

خبرهاي مبني بر اينكه در چندماه آينده باز هم قيمت بنزين افزايش خواهد يافت، وجود دارد، زنگنه اين خبرها را شايعه خواند و بيان كرد: برخي بحث‌هاي ديگري را مطرح مي‌كنند كه يكي دو ماه ديگر دوباره قيمت بنزين افزايش پيدا مي‌كند كه اين شايعه است و از لحاظ حقوقي نيز قابل تعقيب است چون مصداق تشويش افكار عمومي است، دولت تصميماتش را درست گرفته و طبق قانون بوده است. زنگنه گفت: خيلي از اجراي قانون عقب هستيم و فقط در بنزين مقداري به اجراي قانون نزديك شده‌ايم كه هنوز هم تا رساندن قيمت آن به فوب خليج فارس فاصله داريم. وزير نفت در حالي اين اظهارات را بيان مي‌كند كه قيمت بنزين اكنون به قيمت فوب خليج فارس نزديك است و تفاوت چنداني با آن ندارد.

  قراردادي با اندونزي براي سرمايه‌گذاري در پارس جنوبي نداشتيم

چند وقت پيش خبرهايي مبني‌بر تمايل سرمايه‌گذاري كشور اندونزي در پارس جنوبي منتشر شد. وزير نفت در پاسخ به اين پرسش كه نتيجه سرمايه‌گذاري اندونزي در پارس جنوبي به كجا كشيده است گفت: قراردادي با اندونزي براي سرمايه‌گذاري در پارس جنوبي نداشتيم كه الان بگوييم نتيجه‌اش به كجا رسيده است. وي در واكنش به اين پرسش كه آيا قرار نبود سرمايه‌گذاري صورت بگيرد گفت: نه چنين چيزي نبوده است، اينكه در گذشته بوده ديگر تمام شده و تقريبا پارس جنوبي به‌طور كامل پروژه‌هايش شكل گرفته و بايد پروژه‌هايي كه باقي مانده را تمام كرد، پارس جنوبي ديگر در وضعيتي نيست كه برايش دنبال سرمايه‌گذار بگرديم. البته ما مشكل تامين منابع مالي داريم. اما ديگر در وضعيتي نيست كه بخواهيم سرمايه‌گذار جديد داشته باشيم، بايد راه‌هاي ديگري را پيدا كنيم. زنگنه ادامه داد: البته اگر تحريم‌ها برداشته شود نيز راه ديگري نداريم جز آنكه همين مسير را كه تاكنون شروع كرده و به آخرش رسانده‌ايم ادامه دهيم، البته كمك‌ها و همكاري‌هاي مديريتي و پشتيباني، از نظر تامين تجهيزات وجود دارد.


سكوت وزير و آنچه در اوپك گذشت

وزير نفت در ادامه در مورد جزييات ديدارش با مديران نفتي در حاشيه اجلاس اوپك گفت: با مديران نفتي بزرگ شركت‌هاي اروپايي ملاقات داشتم. آنها به بازگشت و حضور فعال و مجدد در بازار ايران ابراز علاقه‌مندي نشان دادند. وي ادامه داد: براي آنها توضيح دادم كه بازار ايران بعد ازتحريم به كلي متفاوت با قبل از تحريم شده است در اين مدت ظرفيت‌هاي بزرگي در داخل كشور ايجاد شده و توانمندي‌هايمان بالا رفته است و بايد آنها اين ملاحظات را در كارهايشان داشته باشند. زنگنه در عين حال گفت: مدل جديد قراردادهايمان را برايشان توضيح داده شد كه جذابيت‌هاي بيشتري دارد آنها همه براي حضور در بازار ايران اعلام آمادگي كرده‌اند خيلي‌هايشان در حد مذاكره پاي كار بودند و يك سري اطلاعات گرفته و تبادل‌نظر داشتند اما همه مي‌گويند كار رسمي را بعد از برداشتن رسمي تحريم‌ها انجام مي‌دهند.

وزير نفت همچنين در پاسخ به پرسشي در خصوص اقدامات اين وزارتخانه براي افزايش فروش نفت گفت: وزارت نفت تمام تلاشش‌ را براي افزايش فروش نفت انجام داده است، در يك سال و نيم گذشته صادرات نفت افزايش پيدا كرده، منتها از من نخواهيد كه بيشتر از اين توضيح دهم. چون اگر بيشتر از اين بگويم بدان معناست اطلاعات را به دست كساني مي‌دهم كه مي‌خواهند دايره تحريم‌ را تنگ‌تر كنند.  زنگنه همچنين در مورد ميزان پايبندي طرف غربي به تعهداتش در توافق ژنو و مذاكرات در حد تسهيل فروش نفت گفت: چيزي در مذاكرات ژنو براي تسهيل فروش نفت نداشتيم كه بخواهيم توضيح دهيم طرف غربي به آن عمل كرده است يا خير؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها