کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودکفایی بنزین ایران چشم‌انتظار ستاره خلیج‌فارس


کد خبر : ۱۲۴۴۲جمعه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳:۵۶۲۴۴۴ بازدید

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت تولید روزانه 35 میلیون لیتر بنزین، هم اکنون بیش از 83 درصد پیشرفت دارد که نخستین مرحله آن بهمن ماه افتتاح می‌شود.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز  طراحی شده است. این پالایشگاه شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال اجرا است.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛  با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 35 میلیون لیتر بنزین ( عدد اکتان 95 ) و 14میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، 3 میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود 11 میلیون بشکه است.می‌توان گفت خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 485 کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.ساخت این پالایشگاه با 700هکتار مساحت از سال 1385 آغاز شده‌است و در صورت تامین به موقع منابع مالی تا پایان سال 1394به بهره برداری خواهد رسید.
 

ستاره خلیج‌فارس بهمن ماه منور می‌شود
 
محمود رشیدی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)  درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین طرح پالایش میعانات گازی ایران گفت: در حال حاضر پیشرفت اجرایی این مجتمع پالایشگاه به بیش از 83 درصد رسیده و پیش بینی می‌شود نخستین ردیف پالایشگاهی آن تا بهمن ماه سال جاری در مدار بهره برداری قرار گیرد.
 
شیری با بیان اینکه بیشتر اقدامات زیرساختی این طرح انجام شده است، اظهار داشت: به محض اتمام فاز یک، هریک از دو فاز دیگر نیز به فاصله ٥ ماه پس از آن وارد مدار خواهد شد.مدیر عامل شرکت هلدینگ سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با اعلام اینکه با بهره برداری از اولین ردیف پالایشگاهی ستاره خلیج فارس حدود 120هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور افزوده می شود گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و حدود 15 میلیون لیتر گاز با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا برخوردار است.
 
وی با یادآوری اینکه به منظور تسریع در بهره برداری از این طرح پالایشگاهی طرح تولید زودهنگام بنزین و گازوئیل در دستور کار قرار گرفته است تصریح کرد: بر این اساس پیش بینی می شود تا پایان سال جاری با بهره برداری از این پروژه حدود 12 میلیون لیتر بنزین و 5 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.
 
همچنین اسحاق جهانگیری چند ماه پیش در اولین برنامه سفر خود به استان هرمزگان در محل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس حاضر شده و به مسایل و مشکلات مالی این پروژه پرداخت و گفت: در اولین فرصت مشکلات مربوط به تخفیف مبلغ 650 میلیون یورو که برای مرحله اول این پروژه مورد نیاز است برطرف خواهد شد.
 
معاون اول رییس‌جمهور گفته بود این پالایشگاه یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی کلیدی کشور است که جمهوری اسلامی ایران در دست اجرا دارد. تولید حجم زیادی از فرآورده‌های نفتی با کیفیت خوب و همچنین مواد اولیه‌ای که استفاده می‌کند از دلایل اهمیت این پالایشگاه است.
 
جهانگیری گفت: حسن این پالایشگاه این است که روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل با کیفیت خیلی خوب و مناسب و حتی سوخت هواپیما و جت تولید می کند و راه اندازی آن کار مهمی بود.
 
بنابراین با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می‌شود. ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از 75 درصد بنزین و نفت‌گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام این پروژه‌است.


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها