کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازارهای جهانی در انتظار زعفران ایران بعد از لغو تحریم‌ها


کد خبر : ۱۲۴۳۰پنجشنبه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵:۴۵۳۴۷۹ بازدید

خبرگزاری CNN طی گزارشی از زعفران، به عنوان طلای قرمز و محصول کشاورزی بی نظیر ایرانی نام برده و می‌نویسد: گران قیمت ترین و ...
بازارهای جهانی در انتظار زعفران ایران بعد از لغو تحریم‌هابازارهای جهانی در انتظار زعفران ایران بعد از لغو تحریم‌ها

خبرگزاری  CNN طی گزارشی از زعفران، به عنوان طلای قرمز و محصول کشاورزی بی نظیر ایرانی نام برده و می‌نویسد: گران قیمت ترین و پرتقاضا ترین ادویه در دنیا که معمولا با نام طلای قرمز شناخته می شود: زعفران.

باکیفیت ترین نوع این محصول با قیمت هر گرم 65 دلار به فروش می رسد به گونه ای که ارزش این محصول از فلزات گرانبها نیز بیشتر است.ارزش این گیاه همیشه بالا بوده است که یکی از علل آن روش دشوار برداشت این محصول آن هم با کمک دست کشاورزان زحمتکش ایرانی است. به صورتیکه برای تولید هر پوند از این محصول باید 200 هزار رشته ظریف قرمز از 70هزار شاخه گل زعفران با دست برداشته شود.

پایتخت بی چون و چرای تولید زعفران در جهان ایران است و پیشینه این تجارت در ایران به سه هزار سال پیش بازمی گردد.سالانه 250 تن زعفران در سطح جهانی تولید و توزیع می گردد که بیش از 90 درصد این میزان در ایران تولید می شود. شرایط منحصر به فرد زیست محیطی در این کشور مهم ترین مزیت آن برای کاشت و برداشت زعفران است. از زعفران به عنوان یک طعم دهنده معطر در صنعت استفاده می شود و یک جزء اصلی در غذاهای محلی معطر است.این گیاه فوق العاده از طب سنتی گرفته تا تولید محصولات آرایشی به کار گرفته می شود.

لیکن خرید و فروش این محصول در سال های اخیر برای تاجرین بسیار دشوار گشته است. اجرای تحریم بین المللی علیه ایران به دنبال برنامه های هسته ای این کشور دسترسی کمپانی ها و بانک های این کشور را به بازارهای پرسود اروپا آمریکا و کانادا مسدود ساخت.

مهرداد روحانی مدیرعامل شرکت زعفران روحانی در خراسان- استانی در ایران که بیش از 70 درصد زعفران ایران در آنجا تولید می شود- در این باره می گوید " ارتباط تجاری ما با بانک ها قطع شده و نمی توانیم تجارتمان را از طریق سیستم بانکی پیش ببریم" وی می افزاید "ما مجبور هستیم از طریق پیک های خصوصی کار کنیم که گران قیمت بوده و به طور مستقیم با مشتریان وارد معامله شویم و در این راستا نیز ناچاریم به آنها اعتماد کنیم گاهی نیز آنها تقلب می کنند!"

سایر شرکت های تجاری ایرانی نیز جهت دور زدن محدودیت های بانکی از طریق اقتصاد داد و ستد کالا با شرکای چینی و هندی خودشان وارد عمل شده اند. 

اما با وجود تمام مشکلات روحانی قادر بوده است که با دگرگون ساختن روند کسب و کار خود به بازار های جدیدی در خلیج و خاورمیانه  تجارت خود را با صادر کردن نزدیک به پنجاه کیلوگرم زعفران در ماه حفظ کند. علی رغم تحریم ها صادرات زعفران ایران تا سال 2014 36 درصد افزایش یافت و بر اساس گزارشات شورای ملی زعفران ایران، قیمت زعفران به تدریج تا 2000 دلار برای هر کیلوگرم از این محصول افزایش یافته است.

علی شیخ از نمایندگان تجاری ایران در لندن و یکی از اعضای موسس اتاق بازرگانی ایران بریتانیا در این باره می گوید" تجار بسیار زیرک هستند! زمانی که دری به رویشان بسته شود از پنجره وارد می شوند!". شیخ در ادامه می افزاید "تمامی محصولات  تجاری بی نظیر ایران  از قبیل پسته و زعفران در سال های تحریم به طور کامل به فروش رسیده اند. و همواره سطح تقاضا بیشتر از میزان عرضه محصولات بوده است." او می گوید " علی رغم از دست دادن بیش از 7 میلیون دلار در تجارت با انگلستان تجار ایرانی توانسته اند گردش مالی خود را تا 48 میلیون دلار تا سال 2014 حفظ کنند که بسیار نزدیک به میزان سود آنها در سال های قبل از تحریم بوده است."

سی ان ان در ادامه می افزاید در صورتیکه به دنبال مذاکرات 5+1 تحریم های بین المللی برداشته شود مشکل جدید افزایش سرسام آور قیمت زعفران ایرانی به دنبال افزایش نرخ تقاضای کشورها خواهد بود. 

سی ان ان در خاتمه می افزاید " در این سناریو این تجار ایرانی هستند که با دست یافتن به سودی سرشار از تجارتشان پاداش انعطاف پذیری و بردباری شان در سال های تحریم را به دست می آورند."



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها