کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تعطیلی امن‌ترین دروازه حمل‌ونقل کالا در کرمانشاه


کد خبر : ۱۲۳۸۹سه شنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹:۵۱۱۹۹۱ بازدید

بازارچه مرزی سومار درحال‌حاضر تعطیل بوده و پس از 3 بار افتتاح رسمی این بازارچه هنوز فعال نشده است. به گفته کارشناسان، مدیران و مسئولان ...

بازارچه مرزی سومار درحال‌حاضر تعطیل بوده و پس از 3 بار افتتاح رسمی این بازارچه هنوز فعال نشده است. به گفته کارشناسان، مدیران و مسئولان استان کرمانشاه، مشکل اصلی، همکاری نکردن دولت مرکزی عراق است چرا که طرف عراقی هنوز این بازارچه را به رسمیت نشناخته است.

به گزارش صمت، بازارچه مرزی سومار 16 فروردین‌ماه امسال با حضور مسئولان ایرانی و عراقی به‌طور رسمی افتتاح شد. پیش از آن نیز این بازارچه از سوی مسئولان 2 بار افتتاح شده بود. 
گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که حدود ۸ تا ۱۰میلیارد تومان از منابع استانی برای راه‌اندازی بازارچه مرزی سومار هزینه شده است. به گفته کارشناسان مسیر مرز سومار به بغداد بسیار امن‌تر و قابل اطمینان‌تر از مسیر مرز خسروی به پایتخت عراق بوده و فعال شدن این بازارچه می‌تواند رونقی را که در مرز خسروی وجود ندارد، در تجارت استان کرمانشاه ایجاد کند. این بازارچه می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی منطقه و اشتغالزایی برای مردم شهرستان گیلانغرب موثر واقع شود.


بهترین دروازه برای حمل‌ونقل کالا

به گفته کارشناسان استان کرمانشاه، مرز سومار بهترین دروازه برای حمل‌ونقل اجناس ایرانی از یک مسیر امن و مطمئن به مرکز عراق است. 

جمشید رستمی، عضو اتاق بازرگانی کرمانشاه به صمت می‌گوید: متاسفانه بازارچه سومار درحال‌حاضر تعطیل است. این بازارچه جدید بوده و به تازگی احداث شده است. علت تعطیلی این بازارچه آن است که اسناد، مدارک و مجوزهای دولت مرکزی عراق آماده نبوده که موجب بسته شدن این بازارچه مرزی شده است. 

از سوی طرف ایرانی هیچ مشکلی وجود ندارد و ما به راحتی می‌توانیم تبادل کالا داشته باشیم اما طرف عراقی حاضر به همکاری نیست. او می‌افزاید: گمرک عراق هنوز موافقت نکرده که این مرز باز شود و بازارچه مرزی سومار درحال‌حاضر بسته است. این بازارچه به تازگی افتتاح شده و برای فعال شدن آن، بین ایران و عراق توافقی امضا شد که طرف ایرانی کاملا به آن پایبند بود. درحال‌حاضر تمام امکانات لازم در مرز سومار فراهم شده و تنها مشکل این است که از سوی عراق این مرز هنوز به رسمیت شناخته نشده است. 

رستمی عنوان می‌کند: تاکنون هیچ‌گونه تبادل کالایی از این مرز انجام نشده است. رفع مشکلات موجود و فعال شدن بازارچه مرزی سومار باید از سوی استانداری کرمانشاه و وزارت کشور پیگیری شده و این نهادها باید با دولت مرکزی عراق رایزنی کنند. 

به گفته او بازارچه مرزی سومار بهترین دروازه برای حمل‌ونقل کالاهای ایرانی به عراق و بغداد است.

 اگر این بازارچه مرزی فعال شود، خودروهای باری حامل کالاهای ایرانی می‌توانند به راحتی برخی از مناطق ناامن از منطقه بقعه و شهربان عراق را پشت سر گذاشته، کالاهای ایرانی آسان‌تر و مطمئن‌تر به نواحی مرکزی عراق منتقل شده و در آن نقاط می‌توانیم کالاهای خود را معرفی کنیم. برای حمل کالا از مرز خسروی به سمت بغداد، خودروهای باربری باید از یک مسیر ناامن بگذرند و به همین دلیل مرز خسروی از رونق افتاده است. اگر مرز سومار باز شود، به راحتی می‌توان مسیر ناامن را پشت سر گذاشته و کالاهای صادراتی کشور به بغداد منتقل می‌شوند. مسائل داخلی، علت مخالفت عراق با فعالیت بازارچه مرزی سومار به گفته مدیران استانی، مسائل سیاسی طیف‌های گوناگون حکومت مرکزی عراق موجب شده تا با فعال شدن بازارچه مرزی سومار مخالفت کنند. 

رضا رحیمی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه به صمت می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی ما درباره بازارچه مرزی سومار این است که طرف عراقی با ما همکاری نمی‌کند. این موضوع را با سرکنسول جمهوری اسلامی در عراق مطرح کردیم و امیدواریم که پیگیری شود. فعال شدن این بازارچه نیاز به رایزنی با طرف عراقی دارد. 

او می‌افزاید: طرف عراقی به‌دلیل ناامنی و مسائل سیاسی طیف‌های مختلف فعال در دولت عراق مشکلاتی در حوزه فعال شدن بازارچه مرزی عراق دارد. همچنین دولت عراق در یک‌سال گذشته برخی از تعرفه‌های کالاهای وارداتی را افزایش داده و قصد دارد مصوبه‌ای را به اجرا بگذارد که طی آن تمامی تعرفه‌های اجناس وارداتی افزایش پیدا می‌کنند. بنابراین یکی از دلایل مخالفت طرف عراقی با فعالیت این بازارچه مرزی می‌تواند کاهش کالاهای وارداتی به این کشور باشد. مسائل داخلی و مخالفت‌های بخش‌های مختلفی که در حاکمیت عراق هستند، از دیگر دلایل مخالفت دولت مرکزی عراق با فعالیت بازارچه مرزی سومار است. 

رحیمی عنوان می‌کند: زیرساخت‌های لازم در این بازارچه مرزی ایجاد شده و آب، برق و انرژی از سوی طرف ایران تامین می‌شود. پیگیری‌های وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت و رایزنی این نهادها با دولت مرکزی عراق برای فعال شدن بازارچه مرزی سومار می‌تواند بسیار موثر باشد. 

تعطیلی بازارچه مرزی سومار پس از 3 بار افتتاح 

به عقیده کارشناسان، فعال شدن بازارچه مرزی سومار می‌تواند در رونق تجاری، اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان کرمانشاه موثر باشد. 

فتح‌الله حسینی، نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی به می‌گوید: بازارچه مرزی سومار ۳ بار به‌دست مسئولان استانی افتتاح و ۸ تا ۱۰میلیارد تومان از منابع استانی برای راه‌اندازی این بازارچه هزینه شد. بازارچه مرزی سومار افتتاح شد تا به معیشت مردم محلی و افزایش رونق تجارت استانی کمک کند. در زمان افتتاح این بازارچه مرزی آن‌سوی مرز و طرف عراقی برای همکاری اعلام آمادگی کرد اما متاسفانه اکنون حاضر به همکاری نیست. 

این مشکل به حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق در جلسه کمیسیون امنیت ملی گوشزد شد و او قول داد که این موضوع را پیگیری کند و امیدوارم که هرچه سریع‌تر این مشکل از سوی دانایی‌فر پیگیری و رفع شود. 

او می‌افزاید: دولت مرکزی عراق باید به تفاهمنامه‌هایی که میان ایران و عراق منعقد شده، پایبند باشد. مشکل بازارچه مرزی سومار به‌طور حتم در آینده نزدیک رفع خواهد شد. 
این بازارچه می‌تواند در رونق اقتصادی و تجارت منطقه به‌ویژه شهرستان گیلانغرب بسیار موثر باشد. این بازارچه همچنین می‌تواند در اشتغالزایی برای مردم این منطقه نیز اثرگذار باشد. از سوی وزارت امور اقتصادی ودارایی پیش‌بینی‌های لازم برای گمرک بازارچه رسمی سومار انجام شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها