کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

ارائه مستندات هزینه‌های تولید قبل از پیش‌فروش

کدخبر:۱۲۳۸۷سه شنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳:۴۳۲۸۹۹ بازدید

در عصر صنعتی کنونی ایران به‌طور کلی تولیدکننده با مجموعه قوانینی روبه‌رو است که برای سال‌های قبل بوده و متاسفانه به دلایل مختلف این قوانین ...

در عصر صنعتی کنونی ایران به‌طور کلی تولیدکننده با مجموعه قوانینی روبه‌رو است که برای سال‌های قبل بوده و متاسفانه به دلایل مختلف این قوانین بازنگری نشده است.

این در حالی است که این قوانین معطوف به دخالت‌هایی خارج از ساختار تولید به خودروساز است و به موازات آن به دلیل مقررات‌زدایی نکردن، عملا دست و پای فعالان اقتصادی به‌خصوص تولیدکنندگان بسته شده است که قیمت‌گذاری خودرو نیز شامل این مباحث می‌شود. این درحالی است که در اقتصاد آزاد، قانون عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کند و باید اجازه داده شود تا خود بازار قیمت‌ها را مشخص کند.

 این درحالی است که اگر خودروساز قیمت‌های خود را بالاتر از آنچه عرف بازار است عرضه کند با رکود مواجه شده و اگر قیمت‌ها منطقی باشد با اقبال مواجه می‌شود. در اینجا دولت باید به عنوان ناظر و تنظیم‌کننده بازار، حقوق مصرف‌کننده و خودروساز را به موازات هم رعایت کند. بر این اساس به دلیل اینکه خودرو کالای خاصی بوده، مسلم است که طبق رعایت قانون عرضه و تقاضا می‌توان دو سوی مصرف‌کننده و خودروساز را راضی نگه داشت. 

بهتر است در فرآیند فعلی قیمت‌گذاری، خودروسازان پیش از آنکه اعلامی برای پیش‌فروش خودروهای خود انجام دهند، اطلاعات هزینه محصولات تولیدی خود را به شورای رقابت ارائه کنند تا خریداران این گونه سرگردان نشوند. این در حالی است که پیش از به تولید انبوه‌رساندن محصول نیز می‌تواند با ارائه مستندات تولید برسر قیمت به توافق رسید تا مصرف‌کننده در این فرآیند ضمن تقبل هزینه‌های خرید به تماشای دعوای قیمت‌گذاری هم بنشیند، درحالی که دست آخر هم به خودروی خود در زمان مقرر دست نمی‌یابد.

شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروی دنا، به مشترک بودن پلتفرم خودروی دنا با سمند استناد کرده که همین امر بر محاسبه این خودرو تاثیر گذاشته و آن‌طور که مسئولان ایران‌خودرو اظهار کرده‌اند، قیمت اعلامی شورای رقابت با قیمت تمام شده این خودرو، فاصله‌ای ۶ میلیون تومانی دارد که موجب می‌شود تا تولید و عرضه این خودرو با این قیمت به ضرر خودروساز مربوطه منجر شود. با این حال باید گفت این گونه قیمت‌گذاری نشان از کمبود آگاهی شورای رقابت نسبت به مسائل فنی خودرو دارد؛ چراکه اگر متخصصان و مهندسان خودرو در فرآیند قیمت‌گذاری مشارکت داشته باشند به‌نظر می‌رسد در نحوه قیمت‌گذاری تاثیر مثبت داشته و از انتقاد خودروساز مبنی بر غیرکارشناسی بودن نحوه قیمت‌گذاری بکاهد. 

این درحالی است که پلتفرم مجموعه‌ای از قطعاتی است که در خودرو دیده نمی‌شود و می‌تواند در خودروهای مختلف متفاوت باشد که در نهایت در قیمت تمام شده آن نیز تاثیرگذار خواهد بود. به‌طور مثال؛ هم‌اکنون تویوتا چند پلتفرم در اختیار دارد که یکی از آنها برای خودروی لکسوس استفاده می‌شود. محصولی که با قیمتی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود و همان پلتفرم خودروی تویوتا کمری است که با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان تولید و به بازارها عرضه می‌شود. بر این اساس نمی‌توان پلتفرم مشترک را مبنای قیمت‌گذاری دانست.

محسن رزم‌خواه - عضو انجمن قطعه‌سازان ایران

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

فضولی: 1394/3/1211:40:19،
122
25
اقای محسن رزم خواه : اگه قیمت دنا به ضرر ایران خودرو بود باز هم فروش فوری نمیذاشت , اونم ایران خودرویی که خون مردم رو تو شیشه کرده
افتاد ؟؟؟
آرش: 1394/3/1211:57:02،
36
196
بهترین ماشین ال 90 هستش. اگه تا 70 میلیون هم برسه من یکی باز میخرمش
علی... تاریخ....: 1394/3/1212:01:26،
52
27


اگر هدف اسایش وامنیت مردم بود دره این خودرو سازی رو بایستی گل میگرفتن

این خودرو سازی کلا به صورت مستقیم وغیر مستقیم 870 هزار نفر رو مشغول کرده

70 میلیون در عذاب که قراره چند هزار تا کارگر ماهی 1.800
حقوق بگیره

70 میلیون نفر سوار خودروهایی میشن که در زمان بروز حادثه هیچ تضمینی به سرنشینان نمیده

تعرفه رو بردارین روی هر خودرو چند میلیون بگیرین ابنارو خونه نشین کنین تا مردم نفس بکشن


عاقل باشید لطفا: 1394/3/1212:04:45،
34
148
کسی مجبورت کرده از ایران خودرو ماشین بخری؟! برو خودروی وارداتی بخر 1 میلیارد! پول هم نداری لطفا هیس!
پاسخ به آرش: 1394/3/1212:11:33،
96
32
تا 4 تا مثل شما تو این مملکت هستند ایران خودرو هیچ وقت ورشکست نمیشه! کسی که حاضره 70 میلیون برای آشغال چینی بی کیفیت و بی ریختی مث L90 بده. خلایق هر چه لایق
پاسخ به عاقل باشید: 1394/3/1212:41:09،
37
31
هیچ کسی ، هیچ کسی رو مجبور نمیکنه بره یه چیزی رو بخره! اما ... وقتی یه کالا در انحصار یک گروه قرار داره باید قیمتش منصفانه باشه
با توجه به شرایط و اگر با قیمت دلار محصولات ایران خودرو رو بخواین بفروشین مثلا قیمت سمند میشه 10000 دلار! حالا با 10000 دلار ببین چه ماشین های خارجی هست! بعد کیفیت هارو مقایسه کن
اینکه شما دلال هستین شکی درش نیست! ولی تا امثال شما دلال ها هستین تولید و اقتصاد این مملکت درست نمیشه و ما در این سراشیبی هی سقوط خواهیم کرد
جواد اقا جون: 1394/3/1212:57:23،
32
24
اين تحويل فوري رنو همان ساعت اوليه تمام شد البته اونايي كه ثبت نام کردند همه تقریبا۹۵ درصد دلال ومثل این اقاي عاقل که دلال هست ثبت ام کرده اند که پس ازچند روز حواله ثبت نامیشون رو میفروشندو مصرف کننده واقعی خیلی کم است وانت اریسان هم همینطور بود اگر به سایت خرید وفروش حواله خودرو بروید ۹۰درصد دلال وفروشنده اند كه ثبت نام کرده اند
محمد: 1394/3/1214:47:58،
25
36
اقا من یه رنو کپچر اابی با سقف سفید نوشتم.تحویل 45 روزه.خدا کنه تحوبل بدن به موقع.بعد از ماه رمضان یه مسافرتی برم .
شما هاهم ایشالا بخرید.از این بهترشو.
پاسخ ارش: 1394/3/1218:59:07،
31
22
ای بابا تو هم که هی میای تبلیغ ال لگن تو همه پستا می کنی منفیای ک خوردی بسست نیست بابا رو دستت باد کرده صبر کن بالاخره یکی مثه خودت پیدا میشه تن به این اشتباه میده اون لگن و ازت می خره
روباه مکار: 1394/3/1222:36:58،
12
21
این هم نتیجه خوردن نان حرام خودروسازها
نتیجه اش این شده است که عضو انجمن خودروسازان، چشمش را بر روی همه واقعیت ها میبندد و به ضرر جان مردم کشورش و به ضرر مال مردم کشورش مقاله مینویسد، مقاله ای که با نشان دادن آن به مدیرانش پاداش خواهد گرفت.
نسبت خودرو دنا به سمند درست مثل نسبت لکسوس به تویوتاست؟
لکسوس و تویوتا موتورشان یکی نیست در حالیکه موتور و گیربکس و سایر مشخصات سمند و دنا یکی است و مردم باید به خاطر تغییر مدل چراغ 20 میلیون بیشتر هزینه کنند.

چراغ دنایی که از پشت مثل سیبیل های مخمل تو خونه مادربزرگه میمونه. ایکاش لقمه حلال خورده بودی آقای رزم خواه
امیر0061: 1394/3/1309:28:51،
25
24
بدلیل سوء مدیریت خودروی 20 میلیونی برای مردم 40 میلیون اعلام قیمت می شود.
آخرین دسته گل مدنی مدیر عامل سایپا هم همین بود که با 1000 میلیارد بدهی سایپا را تحویل گرفت و با 4500 میلیارد بدهی بعد از 3 سال دو دستی تحویل داد ...آب هم از آب تکان نخورد
وحید@@@@: 1394/3/1211:40:32،
91
28
چرا وقتی سمند 30ملیونی رو به قیمت 12 ملیون به کشورهای دوست و همسایه صادر میکنن اونموقع ضرر نمیشه؟؟؟؟؟
بترس از خدا: 1394/3/1211:55:55،
41
25
دوست عزيز براي اينكه اون خودرو ها هزينه دولت كه حدود 40درصد و حق بعضي ها كه معادل 5 ميليونه رو نميدن چون صادر ميشن
حسین: 1394/3/1211:40:33،
39
25
میبینم که آقای نعمت بخش خودش ازرسانه ها قایم کرده
درسته آقای رزم خواه؟!
vahid: 1394/3/1211:49:03،
75
22
یعنی سمند را با کمری و دنا را یا لکسوس مقایسه میکونید
ملت را گیر آوردید
میخواهی دنا را با قیمت لکسوس بفروشید
میثم: 1394/3/1211:56:44،
32
20
اقای عضو انجمن که از همه بی اطلاع تری برای مقایسه باید قیمت لکسوس و کمری رو که کارخانه می فروشه در نظر گرفت نه بازار ایران رو که به علت 250% تعرفه وارداتی به گفته مدیر ایرتویا هر 1000 دلار اختلاف میشه 2500 دلار واقعا خجالت هم خوب چیزیه در ضمن اختلاف قیمت لکسوس و کمری به علت
آپشنها و کیفت و جنس مواد مصرفی در خودرو که لکسوس یک خودروی لوکس و کمری یک خودرو معمولی در تمام دنیا هستش آیا جنس مود مصرفی در دنا و سمند باهم اختلاف فاحشی دارد یا نه که اینطوری قلم میزنی
میثم: 1394/3/1212:18:25،
39
25
ارزانترین مدل کمری 23000 دلار و ارزانترین لکسوس IS250 ؛ 36550 دلار قیمت داره یعنی 13550 واحد پولی آنها که کیفیت مواد ساخت آنها هم باهم خیلی اختلاف داره صرفا پلتفروم یکسان ملاک مقایسه نیست واقعا بیسوادی آقای کارشناس و مشخصه چرا صنعت خودروی ما با وجود کسایی مثل تو پیشرفت نکرده در این 48 سالی که از عمرش گذشته
شهرام شبپره: 1394/3/1212:06:44،
50
23
الله اکبر اروپاییا گفتن دنا میتونه چندتا استاندارد بیشتر(نسبت به سایر تولیدات داخلی ) بگیره اما دیگه نگفت که بیاین خودتونو با لکسوس مقایسه کنین.آخه چقدر پررویی
بنده ی خدا: 1394/3/1212:35:49،
36
23
محسن رزم‌خواه یه سوال برام پیش اومد
شما میگی دنا 6 میلیون ضرر میده
دیروز پریروز بود که ایران خودرو یه خبر با عنوان صادرات منتشر کرد که قیمت دنای صادراتی 24 میلیون تومن بود!!! داستان چیه؟!
اون قیمت لکسوس و تویوتا رو هم با دلار زحمت بکش بفرما بگو! ریال و تومان با اون تعرفه های جورواجور خیلی در هم بر هم در میاد قیمت ها !!!
میثم: 1394/3/1213:33:31،
34
28
حق با شماست. تازه نگارنده حواسش نیوده که دنا نه تنها پلت فرمش یکیه که موتور و گیربکس و خیلی از قطعات اصلیش هم با سمند و سورن یکیه. حالا یه کاپوت واقعا این قد قیمت رو اضافه میکنه. اگه لکسوس از کمری گرون تره چون موتور و گیربکس و تزئیناتش کلا متفاوته و فقط شاسی با تویوتا کمری یکیه.
ملك: 1394/3/1213:26:06،
21
28
من خودم سه سال ال نود داشتم. توجه كنيد با وضع كنوني خودرو و گروني خودرو خارجي و جيب من وشما ال نود بهترين گزينه روي ميز هست. من در سه سال حتي يكبار تعميرگاه نرفتم.
احمد: 1394/3/1214:08:02،
26
27
دقیقا.
من نمیدونم چه مشکلی با این ماشین دارند.
همه اش میخوان بگن قطعات چینی شده اقا بر فرض هم چینی شده باشه ولی قطعاتش چینی درجه یکه که به این زودیا خراب نمیشه.
برید با موتورهای چینی دیگه ای که قطعات درجه سه چینی توش استفاده شده رو بخرید و هر روز تعمیرگاه بمونید.
مجتبی: 1394/3/1214:11:41،
31
23
آقای نسبتاً محترم شما تعرفه ورود خودرو را صفر کن من دستور میدم پراید ومابقی این لگنها را 100 میلیون تومان قیمت گذاری کنه شورای رقابت
mohamad: 1394/3/1214:45:46،
34
33
207مدل 90 91دندهای +++++++++++
206تیپ5 صفر________ _ _ _ _ _ _ _
ایرانی: 1394/3/1215:54:40،
30
22
عزیزان قیمت خودروی داخلی با حق حسابهای ادارت و نهادهای گوناگون مشخص میشه در حالیکه دوستان قیمت تمام شده تولید رو حساب میکنند. طبق قانون زمانیکه میخوان صادر کنند این حق حساب ها حذف میشه و قیمت نهایی صادراتی خیلی مناسبتره
موافقها +++
مخالفها _ _ _

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل