کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

كفش همدان شهرك صنعتي می‌خواهد


کد خبر : ۱۲۳۷۰دوشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹:۴۸۲۸۲۳ بازدید

صنعت كفش چرم همدان با قدمت ديرينه اش، يكي از سرمايه هاي بزرگ استان به شمار مي رود. اين استان قبل از تهران، مشهد، تبريز، اصفهان و قم ...

صنعت كفش چرم همدان با قدمت ديرينه اش، يكي از سرمايه هاي بزرگ استان به شمار مي رود. اين استان قبل از تهران، مشهد، تبريز، اصفهان و قم پيشرو در صنعت كفش چرم بوده اما امروز به دليل وجود برخي مشكلات، شهرهاي ديگر توانسته اند گوي سبقت را از همدان بگيرند و حرف اول را در توليد كفش چرم بزنند. با وجود اينكه سازمان "يونيدو " يكي از نهادهاي سازمان ملل متحد كه هدفش گسترش توسعه صنعتي در کشورهاي عضو است در چند سال اخير حمايت هاي خودش را براي شكوفا شدن اين صنعت اعلام كرده است اما مسئولان استان نسبت به اين اعلام همكاری اظهار بی اطلاعی مي‌كنند.
 

ndrki08jpviw734lgdjg.jpg
 

سابقه طولاني كفش در همدان

تا چند سال پيش صنعت كفش چرم همدان با قدمت ديرینه اش، يكي از سرمايه هاي بزرگ استان به شمار مي رفت و كيفيت آن زبانزد عام و خاص بود ولي به دليل عدم حمايت و كم توجهي مسئولان اين صنعت به سمتي پيش مي رود كه شايد به زودي تنها يادي از كفش همدان باقی بماند. آمارها نشان ميدهد درحالي كه سال هاي نه چندان دور 680 واحد توليدي كفش چرم زنانه در همدان اقدام به توليد اين نوع پاپوش ميكردند اما امروز از این تعداد تنها دو برند كفش فعال است و بقيه توليدي ها به صورت مخفي فعالیت ميكنند.

 پرويز موقرپاك يكي از توليدكنندگان اين صنعت كه از كم توجهي و عدم حمایت مسئولان و سنگ اندازي هاي آنها به شدت گله مند است دراين خصوص مي گويد: عمده كفش هاي توليدي همدان به تهران و شهرهاي مجاور عرضه مي شود، چراكه جو حاكم بر بازار همدان نامناسب بوده و كفش هاي توليد شده در بازار همدان، بعد از فروش به خريداران تهران، مجدد توسط همدان خريداري مي شود. اين توليدكننده كفش به عدم حمايت مسئولان در اين زمينه اشاره كرده و مي افزايد: در صورت ايجاد شهرك صنعتي چرم ميتوان شاهد افزايش همكاريها و توريستي كردن صنعت كفش چرم در همدان بود.

پرويزموقرپاك ادامه ميدهد: شهرهايي مانند قم، اصفهان، مشهد و تهران در اين صنعت از همدان خيلي عقب بودند ولي اين چند ساله به دلیل حمايت مسئولان رشد خوبي داشته‌اند. وي از فرار توليدكنندگان از همدان به دليل عدم حمايت مسئولان خبر ميدهد و ميگويد: در سال هاي اخير به دليل عدم حمايت مسئولان نيروهاي بسياري از همدان به تهران مهاجرت كرده اند و كار خود را در تهران رونق داده اند.

موقرپاك بيمه كارگران را يكي از مشكلات اساسي عنوان كرده و مي گويد: طبق قانون كار هر توليدي تنها پنج نفر را ميتواند بيمه كند كه اين امر مشکلات اساسي در جذب كارگران به وجود مي آورد. وي به وجود استادكارهاي متخصص و متبحر در همدان اشاره كرده و بيان ميكند: استادكارهاي بسيار ماهري از همدان به دلیل عدم حمايت به تهران مهاجرت كرده اند كه در صورت وجود اين افراد ميتوان همدان را به قطب كفش چرم در غرب كشور تبديل كرد.

موقرپاك يكي ديگر از مشكلات در زمينه توليد کفش چرم را ضعف در فروشگاه ها دانسته و ميگويد: اگر توليدي ها داراي سرمايه در گردش باشند مي توانند به كار خود رونق دهند.

ge36wnrl0v6w1hw9axxw.jpg


همدان مي تواند قطب كفش چرم غرب كشور باشد

اين توليدكننده با بيان اينكه به دليل عدم حمايت از توليدي ها، تنها 40 درصد از كفش هاي توليدي همدان در بازار همدان به فروش مي رسد، ميگويد: بايد همه دستگاه ها اعم از فرمانداري، استانداري، اقتصاد و دارايي و . . . راه هايي براي حمايت از اين صنعت داشته باشند تا با توجه به استادكارهاي خوب همدان بتوان صنعت كفش چرم اين استان را احيا كرد. موقرپاك با تأکید بر ايجاد دهكده توریستی در زمينه كفش چرم ميافزايد: ايجاد اين دهكده ميتواند باعث افزايش توليد، رقابت، افزايش گردشگري و. . . در همدان شود. همدان هدف ششم يونيدو چندي پيش مسئولان سازمان يونيدو ( سازمان توسعه صنعتي ملل متحد، سازماني بين المللی است كه هدف آن ارتقا و تسريع توسعه در كشورهاي در حال توسعه است ) در بازديدي كه از صنعت كفش همدان داشتند اعلام كردند براي رونق گرفتن اين صنعت كه سابقه 95 ساله در استان دارد حاضر به همكاري هستند اما مسئولان استاني هيچ عكس العملي در اين خصوص از خود نشان ندادند وتنها اتحاديه كفش همدان از این پيشنهاد حمايت كرده است

احمد گازراني رئيس اتحاديه كفش همدان با اشاره به فعاليت 680 واحد توليدي كفش چرم زنانه در اين استان ميگويد: در راستاي حمايت از فعاليت اين توليدي ها تلاش شده تا بتوان از كمك هاي سازمان ملل و يونيدو در اين زمینه استفاده كرد.

 وي ادامه مي دهد: پنج شهر تهران، اصفهان، مشهد، قم، تبريز و اصفهان در ايران تحت حمایت يونيدو هستند و همدان هدفششم يونيدو قرار گرفته است.

 رئيس اتحادیه كفش همدان با اشاره به اينكه تصميم حمايتي يونيدو بعد از ديدن ظرفيت هاي موجود همدان، آغاز خواهد شد، مي افزايد: بعد از يك سال تالش مستمر در اين زمينه، اين ظرفيت سرمايه گذاري به استاندار، رئيس صنعت و معدن و معاونان اداره كار و رفاه اجتماعي اعالم شد ولي در اين مدت حمايتي نديديم. وي با بيان اينكه 99 درصد از كارهاي الزم براي جلب نظر و حمايت يونيدو انجام شده است، ميگويد: نهايي شدن كار تنها نياز به حمايت و تأييد استاندار و معاونان وي دارد كه تاكنون حمايتي انجام نشده است.

احمد گازراني ادامه ميدهد: بيشترين موضوع حمايتي يونيدو اشتغال زايي است كه در صورت اين حمايت ميتوان توليدي هاي همدان را تا چهار برابر افزايش داد. رئيس اتحاديه كفش همدان تأكيد ميكند: اقتصاد و دارايي، بیمه و شهرداري از اداراتي هستند كه نه تنها از اين صنعت حمايت نكردند بلكه با وضع قوانين خود باعث تعطيلی بسياري از توليدي ها شدند. وي با اشاره به اينكه 80 درصد از توليدات همدان با برند تهران به فروش ميرسد، ميگويد: زماني كه در همدان يك توليدي ايجاد مي شود اكثر ادارات به دنبال كسب درآمد مالياتي از واحدهاي تازه تأسيس هستند. وي به بالا بودن ميزان تسهيلات مالي يونيدو اشاره كرده و ادامه ميدهد: اين تسهيلات به اندازه درآمد يك شهر است، در صورتي كه همدان بتواند اين تسهيلات را دريافت كند ميتوان شاهد تحول بسيار بزرگي در اين صنعت بود.

رئيس اتحاديه كفش همدان ميگويد: مسئولان همدان هميشه به دنبال يافتن سرمايه گذار هستند ولي الان سرمايه گذاري با اين وسعت را رها كرده و بعد از پيگيري هايي كه درباره اين كار انجام داديم، هيچ كدام از مسئولان پيگير ماجرا نشدند.


yddtx85hqd2l5yll2bai.jpg

پای صحبت نماينده يونيدو

محمدجواد بابايي كه سال هاي متمادي در زمينه توليد كفش در استان فعال است و هم اكنون به عنوان نماينده يونيدو به اين سازمان معرفي شده با اشاره به وجود 680 واحد توليدي كفش چرم زنانه دوز در همدان ميگويد: همدان داراي 12كارخانه چرم بود ولي به دليل عدم حمايت ها در اين زمينه با ركود  مواجه شد كه بايد مورد حمايت مسئولان قرار گيرد.

محمد جواد بابايي با اشاره به اينكه 95 درصد از كفش هاي توليدي همدان زنانه است، ادامه ميدهد: اين موضوع نقطه مثبتي براي همدان به شمار ميرود، چراكه نقطه متضادي براي كفش تبريز كه 90 درصد مردانه دوز است مي باشد از اين رو ميتوان همدان را به قطب كفش زنانه تبديل كرد.

وي با اشاره به اينكه يكي از حمايت هاي يونيدو ايجاد شهرك صنعتي چرم همدان است، ميافزايد: وقتي توليدكننده ها در يك مكان در كنار هم قرار بگيرند باعث ايجاد رقابت در توليد، قيمت و مدل شده و مي توانند توليدات خود را وارد بازار بين المللي كنند.

محمدجواد بابايي با بيان اينكه بحث جلب اعتماد سازمان يونيدو تنها نياز به تأييد مسئولان ارشد استان دارد، ميگويد: با فرض اينكه سازماني به نام يونيدو وجود ندارد آيا با اين آمار سنگين در توليد كفش زنانه نبايد نهادي اين مجموعه را حمايت كرده و شهرك كوچکی براي تجمع آنها ايجاد كند؟

نماينده معرفی شده به يونيدو ميافزايد: براي ايجاد حمايت هاي يونيدو نياز به فشار از سوي نمايندگان مجلس، استاندار و ديگر مسئوالن به دولت است، در حالي كه تالشي از طرف مسئولان در اين زمينه ديده نميشود.

محمدجواد بابايي ادامه ميدهد: اگر يك شهرك صنعتي در راستاي تجمع توليدكنندگان در يك مكان ايجاد شود باعث ايجاد رقابت در توليد، كاهش دلال ها، كاهش قيمت و برندسازي در همدان خواهد شد. اين صنعتگر در خاتمه ميگويد: به طور متوسط در هر روز 18 هزار كفش در كارگاه ها توليد ميشود ولي به دليل عدم ساماندهي و حمايت نمي توانند با برند همدان وارد بازار رقابت شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها