کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

متروی اصفهان سبز نشده ، تراموا رویید


کد خبر : ۱۲۳۳۷یکشنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴:۲۵۴۹۲۸ بازدید

این واگن های برقی معمولاً متشکل از 1 تا 3 واگن بوده به همین دلیل سبک تر، کوتاه تر و انعطاف پذیرتر از مترو می باشد. ترامواها قدرت ...

این واگن های برقی معمولاً متشکل از 1 تا 3 واگن بوده به همین دلیل سبک تر، کوتاه تر و انعطاف پذیرتر از مترو می باشد. ترامواها قدرت برق زیادی را مصرف می کنند و امروزه از پانتوگراف برای به حرکت درآوردن آن استفاده می شود، از برق در خیابان های شهرستان و دیزل در محیط های روستایی بیشتر استفاده می شود.

تراموا در آسیا در ابتدای قرن بيستم ساخته شد ولی بین اواسط تا اواخر دهه ۱۹۳۰ رو به افول نهاد. دهه ۱۹۶۰ نقطه پایان غالب بودن این وسیله نقلیه عمومی بود که منجر به بسته شدن اکثر شبکه های اصلی شد و وسایل، تجهیزات و خطوط ریل بصورت قراضه جهت بازیافت فروخته شدند. اما هنوز برخی از خطوط اولیه در هنگ کنگ و ژاپن در حال فعالیت می باشند. در سال های اخیر، تمایل جدیدی به تراموا با سیستم های مدرن در ژاپن، چین، کره جنوبی و هندوستان بوجود آمده است.
 
در بسیاری از شهرهای اروپا بیشتر زیر ساخت های تراموا در نیمه قرن بيستم از دست رفت، اما نه در مقیاس و بزرگی نقاط دیگر جهان مثل امریکای شمالی. بیشتر کشورهای اروپای شرقی سیستم تراموای خود را حفظ نمودند. در مقابل، برخی از شهرهای اروپای غربی در حال ترمیم و بازسازی، گسترش و نوسازی خطوط قدیمی تراموای خود می باشند، همچنین بسیاری از شهرهای اروپای غربی در حال ساخت خطوط جدید تراموا هستند.

از نظر ایمنی، میزان سوانح این سیستم تنها به میزان فرهنگ ترافیکی عابرین بومی و دیگر رانندگان ناوگان ترابری شهری بستگی دارد. همچنین از عمده ترین مزایای استفاده از این سیستم می توان به هزینه احداث و راه اندازی پایین آن اشاره نمود که در مقایسه با سایر سیستم های حمل و نقل دارای برتری نسبی می باشد، ایمنی تراموا در موقع بروز آتش سوزی نسبت به مترو بسیار بالاتر می باشد و دسترسی نیروهای امدادی به مصدومین بسیار آسانتر است.

امروزه ترامواها بخش عظیمی از حجم حمل و نقل شهری را انجام می دهند و به دلیل سوخت الکتریسیته ای که دارند به سرعت درحال پیشرفت هستند لذا جای خالی استفاده از حمل و نقل عمومی پاک در اصفهان مدیران شهری را به فکر راه اندازی تراموا در اين كلانشهر انداخت.امروزه با توجه به تشدید آلودگی هوا جایگزین کردن تراموا با اتوبوس در هسته مرکزی شهر اصفهان ضروری است تا با حذف بخشی از حمل و نقل شخصی خیابان های شهر خلوت شده و آلودگی هوا کاهش یابد.

شهردار اصفهان در گفت و گو با جوان می گوید: تراموا در ۵۰ کیلومتر از شهر احداث می شود و ۵ خط شبکه تراموا برای اصفهان پیش بینی شده که قرار است با بهره برداری از آن اصفهان اولین شهر کشور در خاورمیانه باشد که چرخ تراموا در خیابان هایش می چرخد. 

به گفته سید مرتضی سقائیان نژاد، با توجه به اینکه سهم مترو در حمل و نقل درون شهری پس از راه اندای ۱۰ درصد است لذا سهم اتوبوس های بی.آر.تی و تراموا در سالهای آینده در حمل و نقل عمومی افزایش خواهد یافت. 

وی عنوان می کند: بر اساس مطالعات انجام شده تراموا پس از راه اندازی قادر به جابجایی روزانه ۴۰ هزار نفر در اصفهان خواهد بود.

شهردار اصفهان همچنین از انعقاد تفاهم نامه و قرارداد ۵۰ كيلومتر از خطوط تراموا در اصفهان خبر داده و می گوید: راه اندازی اولین خط تراموا به طول 10 کیلومتر در دو فاز از ایستگاه پاسداران در خیابان امام خمینی (ره) تا میدان جمهوری اسلامی به طول 7کیلومتر و از این میدان تا شهدا به طول 3 کیلومترپیش بینی شده و تاکنون قرارداد های لازم در این خصوص منعقد گردیده است.وی اظهارمی کند: در گام اول خط تراموا در محدوده امام خميني(ره) از ايستگاه بهارستان (ايستگاه اول قطار شهري) تا ميدان شهدا مي باشد كه مطالعات بعدي نيز در حال انجام مي باشد. 

سقاییان نژاد ادامه می دهد باتوجه به اينكه خطوط BRT قابليت تبديل شدن به خطوط تراموا را دارند، پيش بيني ما اين است كه به شرط تامين ناوگان بتوان خطوط تراموا را جايگزين خطوط BRT در سطح شهر نمود. وی تصريح می كند: تفاهم نامه اوليه خطوط تراموا با مشاركت بخش خصوصي منعقد شده كه اميد است اين پروژه به زودی وارد مرحله اجرايي شود. به گفته شهردار اصفهان قرارداد راه اندازی تراموا این بار با یک شرکت بزرگ داخلی منعقد شده و تا چهار ماه ابتدایی سال آینده تراموا به خیابان‌های شهر اصفهان می‌آید. 

وی با بیان اینکه این طرح با رعایت تمام امور زیست محیطی و اصول ایمنی و استانداردهای فنی و با لحاظ تمام امور رفاهی برای مسافران این وسیله حمل و نقل عمومی صورت خواهد گرفت، یاد آور می شود: شهرداری اصفهان تراموا را به منظور کاهش بار ترافیکی درون شهری و تسهیل در رفت و آمد، به خصوص در محور فروغی راه اندازی خواهد کرد همچنین دسترسی آسان به ایستگاههای شمال-جنوب مترو از اهداف اجرای این طرح می باشد.سقاییان نژاد استفاده از سیستم مکمل ریلی سبک (تراموا) را به عنوان حد میانی شبکه مترو و اتوبوسرانی معرفی کرد و اذعان داشت: بخشی از کریدور حمل و نقل عمومی به این منظور اختصاص داده شده است.
2 سال تاخیر داریم

جای خالی استفاده از حمل و نقل عمومی پاک در اصفهان مدیران شهری را به فکر راه اندازی تراموا انداخت تا با تعیین بودجه نخستین خط تراموا در اصفهان به صورت مشترک توسط پیمانکاران داخلی و خارجی انجام شود.عضو شورای اسلامی شهر اصفهان هم در خصوص راه اندازی تراموا در اصفهان بیان می کند: دو سال گذشته مقرر شده بود که پروژه تراموا در اصفهان راه اندازی شود اما در حال حاضر دو سال از تاخیر در اجرای این پروژه می‌گذرد که علت اصلی آن تحریم‌ها بوده است.ابوالفضل قربانی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه تراموای اصفهان به ارتباط شهرداری با مجموعه‌های دیگر مربوط می‌شود، یادآور می شود: راه اندازی تراموا تنها در اختیار شهرداری نیست و در صورتی که همکاری بین سازمان‌های مختلف وجود نداشته باشد نمی‌توان امیدوار بود این پروژه به سرعت به بهره برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در صدد راه اندازی این پروژه‌ها در کوتاه ترین زمان ممکن است تا بخشی از آلودگی هوای شهر برطرف شود، عنوان می کند: بهره برداری از این پروژه در دستور کار است اما با وجود تحریم‌ها و مشکلات متعدد نمی‌توان زمان مشخصی را برای راه اندازی تراموای اصفهان تعیین کرد.برای پروژه تراموای اصفهان حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد اما همه چیز با اعتبار حل نمی‌شود بلکه نیاز به همکاری و هماهنگی گسترده بین مدیران و دستگاه‌های دیگر دارد.قرار بود این پروژه چند سال پیش احداث شود و در حال حاضر نیز با توجه به نیمه کاره ماندن مترو باید سریعتر آغاز شود تا کمکی به حمل و نقل عمومی اصفهان باشد. امیدواریم که این پروژه در کوتاه ترین زمان به بهره برداری برسد چراکه ترافیک اصفهان افزایش یافته و بهره برداری از این خط باعث کاهش ترافیک شهر خواهد شد.


اجراي پروژه تراموا وابسته به شرايط بيروني است

حدود 4 سالی است که شهرداری در حال پیگیری اجرای طرح تراموا می باشد اما در این راه بامشکل مواجه شد.اما به تازگی تفاهم نامه‌ای با شرکت ایرانی بسته شده تا قرارداد گذشته را با شرایط قبلی فعال کنند بنابراین امیدوار هستیم هر چه زودتر قرارداد به جریان افتد.

به گزارش روزنامه جوان ، معاون عمراني شهرداري اصفهان اجراي پروژه تراموا رايكي از شاخص ترين طرح هاي عمراني اصفهان برشمرده و بیان می کند: انصافا اجراي پروژه تراموا وابسته به شرايط بيروني است چون تكنولوژي اين صنعت در كشور وجود ندارد. عليرضا قاري قرآنبا بيان اينكه تراموا يكي از قوي ترين سيستم حمل و نقل همگاني محسوب مي شود، ادامه می دهد: قرارداد خريد ۱۱ واگن با يك شركت از كشور جمهوري چك منعقد شده است اما تاكنون امكان اجرايي شدن اين طرح وجود ندارد. 

وي تصريح می کند: اگر بتوانيم واگن هاي تراموا را خريداري كنيم مي توانيم مباحث ريل گذاري و سيگنالينگرا در كشور اجرا نماييم. معاون عمراني شهرداري اصفهان خاطرنشان می کند: هم اكنون در حال مذاكره براي خريد واگن هستيم البته ۱۸ ماه زمان براي احداث واگن ها زمان نياز است. قاري قرآن با بيان اينكه مسير تراموا از خيابان امام خميني(ره) تا ميدان شهدا طراحي شده است، ادامه می دهد: قرارداد خارجي براي خريد واگن ۲۷ ميليون يورو است كه اگر قيمت يورو تغيير كند اين رقم نيز تغيير خواهد كرد.به هر حال ، حمل و نقل در کلان شهر اصفهان در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های اصلی شهر تبدیل شده و استفاده از تراموا در کلان شهر آلوده اصفهان یک مزیت‌ مهم در حمل و نقل عمومی به شمار می‌آید، اما صحبت از راه‌اندازی تراموا زمانی که پروژه‌ای با اهمیت مترو هنوز محقق نشده است ، اصفهانی ها نگران کرده است.

نکته :

مصاحبه با شهردار اصفهان مربوط به یک روز قبل از استیضاح ایشان می‌باشد .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها