کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هزاران نفری که مجوز استخدام دارند و بیکارند!


کد خبر : ۱۲۳۳۶یکشنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵:۱۱۲۲۱۵ بازدید

در حالی‌که یکی از مهمترین مشکلات کنونی، بیکاری است و برخی چشم امید به ایجاد اشتغال‌های دولتی و استخدام در بدنه دولت دوخته‌اند، گزارش‌ها حاکی ...
هزاران نفری که مجوز استخدام دارند و بیکارند!هزاران نفری که مجوز استخدام دارند و بیکارند!

داستان استخدام‌های دولتی یکی از حاشیه‌هایی است که دولت یازدهم از همان نخستین روزهای آغاز به کار خود با آن مواجه شد و هنوز هم درگیر آن است. به گزارش سایت نامه معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دو روز پیش در مراسم معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به بخشی از این مشکلات اشاره کرده و گفته بود: تعداد زیادی نیرو به بدنه دولت تزریق شده که بیش از ظرفیت موجود است. 33 هزار نفر در آزمون‌های استخدامی سال‌های گذشته شرکت کرده و مجوز استخدام گرفته‌اند اما جذب نشده‌اند که این مساله استانداران دولت جدید را دچار مشکل کرد اما با برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده، بخش زیادی از این افراد استخدام شدند. 

به گزارش اقتصادنیوز، داستان جذب نیروهای مازاد بر نیاز در بدنه دولت هم از آن حواشی است که از دولت دهم برای دولت یازدهم یادگار مانده است. وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی نیروهای مازاد بسیاری را جذب کرده‌اند که دولت توان نگهداری آنها را ندارد. بودجه دولت اجازه ماندن این افراد را نمی‌دهد و از طرفی اعتراض‌ها به جذب آنها هم توان رهایی دولت از این پرونده را میسر نمی‌کند. مانند آنچه علیرضا صالح به آن اشاره کرده است: نیروهای موجود بیش از ظرفیت است اما جذب نکردن آنها مشکلاتی را برای استانداران ایجاد کرده است. 

اما موارد استخدام‌های بی‌ضابطه دولت قبل و دردسرهای آن برای دولت فعلی ختم به این موارد نمی‌شود. داستان استخدام در وزارت نفت و تجمعات اعتراضی به عدم جذب این افراد هم داستان دیگری است. دو سال پیش آزمون استخدامی برای جذب نیروهایی در وزارت نفت برگزار شد و قرار بود 2676 نفر جذب این وزارتخانه شوند اما در نهایت بعد از ماه‌ها تنها به نیمی از این افراد وعده جذب در این وزارتخانه داده شد. این اقدام به اعتراض‌ها و تجمعات زیادی در مقابل وزارت نفت دامن زد. این در حالی است که پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت صراحتا از مازاد نیروی انسانی در وزارتخانه متبوع خود خبر داده و گفته بود: وقتی وزارت نفت را در سال 84 ترک کردم حدود 80 هزار نفر شاغل داشتیم و حالا که تمام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها واگذار شده 120 هزار نیرو داریم. در حال حاضر بین 50 تا 60 هزار نیروی مازاد داریم، آیا می‌شود باز هم استخدام کنیم؟

طرح مهرآفرین و استخدام چندین هزار نفری در بدنه دولت و استانداری‌ها هم از دیگر طرح‌های استخدامی جنجال‌آفرین دولت قبل بود. بر اساس طرح مهر آفرین مقرر شده بود دولت شرایط استخدام حدود ۵۰۰ هزار نفر نیرو را فراهم آورد که جزییات اجرای طرح جنجالی مصوبه مهر آفرین در دوم اردیبهشت ماه سال 92 از سوی غلامحسین الهام، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد‬. طرحی که به واسطه آن در آستانه انتخابات یازدهم به حمید بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد اجازه داده شد بدون توجه به ضوابط استخدامی چهار هزار نفر را در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها که متولی اصلی انتخابات بودند استخدام کند. اما به محض روی کار آمدن دولت یازدهم، این مصوبه سریعا توسط اسحاق جهانگیری لغو شد. 

مروری بر همه این موارد نشان از دو چیز دارد؛ بدنه دولت از نظر نیروی اشباع شده و نیازی به نیروی جدید نیست اما سیل عظیم بیکاران همچنان در انتظار گشایش درهای ادارات دولتی به سوی خود هستند. دولت هم در این میان با کسری بودجه مواجه است و هزینه‌های حقوق کارکنان آن، بخش زیادی از بودجه جاری کشور را به خود اختصاص داده است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها