کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تا 20 سال آينده هم گاز به آبادان نمی‌رسد!


کد خبر : ۱۲۳۳۵یکشنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹:۵۶۵۴۴۷ بازدید

حكايت اين روزهای آباداني‌ها، حكايت آب خوردن كوزه‌گر ازكوزه شكسته است . شهری كه روي منابع عظيم نفت وگاز كشور قرار گرفته ، پس از ...
تا 20 سال آينده هم گاز به آبادان نمی‌رسد!تا 20 سال آينده هم گاز به آبادان نمی‌رسد!

حكايت اين روزهاي آباداني‌ها، حكايت آب خوردن كوزه‌گر ازكوزه شكسته است . شهري كه روي منابع عظيم نفت وگاز كشور قرار گرفته ، پس از گذشت چندين سال از اتمام جنگ تحميلي و بازگشت به دوره آباداني! هنوز از نعمت گاز شهري برخوردار نيست و اهالي مركزي‌ترين قسمت‌هاي اين شهر بايدسيلندرهاي گاز را بر دوش بكشند تا شايد روزي وضعيت گازرساني به شهرشان سروسامان بگيرد.هرچند سال‌هاست انتشار خبرهاي گاه به گاهي از تسريع درعمليات گازرساني و گازدار شدن شهر و روستاهاي اطراف آبادانً موقتا باعث شادي ساكنان اين شهرستان مي‌شود اماناهماهنگي مسئولان درانجام اين عمليات،كاررا به بن بست كشانده است .

حدود يك دهه پيش عمليات گازرساني به برخي شهرها و استانهاي محروم از جمله خرمشهر، آبادان، هنديجان، بوشهر و ايلام در دستور كار وزارت نفت و كميسيون انرژي مجلس قرار گرفت و قرار شد موضوع گازرساني به اين شهرها با جديت و توجه ويژه پيگيري ً نام آبادان از ليست شهرهاي مشمول شود. اما ظاهرا توجه، جا ماند و حالا پس از گذشت چندين سال هنوزبرخي از نواحي مركزي اين شهرستان و روستاهاي اطراف از نعمت گاز شهري بي بهره اند.

نواحي غربي بهمن‌شير از جمله مناطقي است كه با وجود محروميت فراوان و جمعيت بالا هنوز گاز ندارد و موضوع بحث بسياري از مسئولان استان شده است.  كشمكش هاي نماينده مجلس و شهردار!

چندي پيش نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي در گفتوگو با خبرگزاري ها علت تعلل در گازرساني به منطقه غرب بهمنشير را عدم توجه شهرداري به اين موضوع اعلام و همكاري نكردن اين اداره با اداره گاز و ديگر مسئولان شهر را به عنوان مهمترين مانع برخورداري ساكنان منطقه مذكور از گاز شهري عنوان كرد. محمد سعيد انصاري در اين خصوص در گفتوگو با ما گفت: عمليات گازرساني خرمشهر و آبادان به صورت همزمان آغاز شد، اين عمليات در خرمشهر ظرف دو سال به اتمام رسيد اما در آبادان به دليل كارشكني ها و بي توجهي برخي مسئولان از جمله شهرداري، تاكنون گازرساني انجام نشده است.

وي عدم واگذاري قطعه زمين مشخص شده براي احداث ايستگاه تقليل فشار در اطراف آرامستان آبادان از سوي شهرداري را مهمترين دليل تعلل در گازرساني به نواحي غرب بهمن شير عنوان كرد و افزود: تنها نقطه مناسب براي احداث اين ايستگاه، قطعه زميني متعلق به سازمان آرامستان هاي شهرداري بود كه با وجود پيگيري هاي فراوان، شهرداري واگذاري اين منطقه به اداره گاز را پشت گوش مي انداخت و اين مسئله به مشكل چندين ساله براي همه ما تبديل شد. انصاري ادامه داد: با وجود اينكه سال گذشته نمايندگان مردم در مجلس، شهرداري و فرمانداري واگذاري اين زمين به اداره گاز را صورتجلسه كردند و اين مهم به تصويب فرمانداري رسيد، حتي مبلغي از پول زمين هم به شهرداري پرداخت شد و مسئولان اداره گاز مرتبا پيگيري مي كردند اما شهردار اين مسئله را پشت گوش انداخت تا اينكه بالاخره در اواسط ارديبهشت امسال به همت برخي مسئولان استان و شهر آبادان اين زمين به اداره گاز تعلق گرفت.

نايب رئيس اول كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه شهردار با عدم پاسخگويي به تماس هاي تلفني ما و حضور نيافتن در جلساتي كه در اين زمينه با مسئولان شهر و حتي استان برگزار ميشد از زير بار مسئوليت شانه خالي ميكرد، گفت: به جرئت مي توان گفت دليل بيگاز ماندن مردم منطقه غرب بهمن شير در اين مدت بي مسئوليتي شهردار است وگرنه هيچ مشكل مالي و غيرمالي ديگري بر سر راه نبوده و نيست!

در پي اين اظهارات نماينده مردم آبادان، خبرنگار ما درصدد پيگيري موضوع از طريق شهرداري و دريافت اطلاعات و پاسخ شهردار آبادان به اظهارات اين نماينده مجلس برآمد. محمودرضا شيرازي شهردار آبادان در گفتوگو با ما با بيان اينكه بحث انتقال گاز به مناطق مختلف آبادان موضوع جديدي نيست و سال هاست ادارات مربوطه به دلايل گوناگون از جمله كمبود اعتبار با موانع بسياري روبه رو هستند، گفت: اداره گاز از جمله اداراتي است ً كه با هم تعامل خوبي داريم و اين اظهارات كاملا بي اساس و مغرضانه است و با تماس با مسئولان اداره گاز ميتوان اين موضوع را اثبات كرد. شيرازي در خصوص تعلل در واگذاري زمين به اداره گاز نيز افزود: تا آنجا كه در حيطه اختيارات بنده بوده هيچ تعلل و اهمالي در اين خصوص صورت نگرفته است، چراكه در مهرماه 93 پس از انجام رايزني با مسئولان مربوطه، واگذاري اين قطعه زمين به منظور توسعه خط گاز از آبادان به نواحي غرب بهمن شير در قالب لايحه اي به شوراي شهر ارسال شد.

اما لايحه مذكور بنا به دلايل نامعلومي تا اسفندماه 93 در دستور كار شورا قرار نگرفت! پس از آن دوباره به جريان افتاد و در فروردين 94در كميته تطبيق فرمانداري به تصويب رسيد. اواخر فروردين ماه مصوبه شوراي شهر به بنده ابلاغ و بلافاصله مبايعه نامه مابين شهرداري و اداره گاز به امضا رسيد.

شهردار آبادان ادامه داد: اسناد و دستورالعمل هاي مكتوب به روشني نشان ميدهد كه شهرداري در اين زمينه در حيطه اختيارات و مسئوليتش پيش رفته و كمكاري و اهمالي متوجه اين اداره نيست.

 مجوزهاي حفاري دومين مانع گازرساني!

عدم صدور مجوز حفاري از سوي شهرداري براي انجام عمليات گازرساني نيز از جمله مواردي است كه در سالهاي اخير به عنوان مانعي براي تسريع در گازرساني به نقاط مختلف شهر آبادان اعلام شده است. نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص نيز گفت: متأسفانه با وجود وضعيت نابسامان گازرساني در آبادان، شهرداري در زمينه صدور مجوز حفاري با اداره گاز همكاري نكرده و هربار با بهانه هايي از جمله نزديك بودن ايام تعطيلات و افزايش تردد مسافران و گردشگران يا پرتراكم بودن برخي مناطق، اجازه حفاري و لوله كشي براي انتقال گاز را نمي دهد در حالي كه بايد شرايط آبادان و ساكنانش را با نگاه ويژه ببينند.

البته شهردار آبادان در پاسخ به اين اظهارات انصاري نيز گفت: شهرداري در زمينه صدور مجوز حفاري هم با اداره گاز تعامل خوبي دارد و سال گذشته حتي در مناطق پرتراكم و فرسوده شهر آبادان نيز مجوز حفاري صادر شد و به جرئت مي گوييم در اين زمينه حتي گاهي از دايره اختياراتمان هم فراتر رفته ايم.

شيرازي افزود: حتي در زمينه ترميم آسفالت نيز نهايت همكاري با اداره گاز را داشته ايم و يك سوم مبلغ واقعي تعيين شده براي انجام ترميم آسفالت معابر را از اين اداره دريافت مي كنيم. در حالي كه براي ادارات ديگر چنين امتيازاتي قائل نشده ايم. وي با اشاره به زمان ممنوعيت انجام حفاري در سطح شهر نيز گفت: در اين خصوص طبق دستورالعمل رفتار مي كنيم و زماني كه استانداري ابلاغ ميكند كه فاصله بين 15اسفند هرسال تا 20 فروردين سال بعد، هر نوع كنده كاري و حفاري در معابر سطح شهر ممنوع است، ما بايد اطاعت كنيم. با اين حال اجازه ترميم آسفالت در اين معابر را حتي در مدت زمان مذكور هم داده ايم.

 گازرساني شايد 20 سال ديگر

مدت‌هاست وضعيت گازرساني به مردم محروم مناطق غرب بهمن شير درزمين ناهماهنگي و اختلافات مسئولان پاس‌كاري مي‌شود،اين درحالي است كه ساكنان اين منطقه ناچارند براي ادامه زندگي با صرف هزينه و البتهمشقت بسيار سيلندرهاي گاز 7هزار‌ توماني را بردوش بكشند . تا بتوانند نياز دو تا سه روزشان را با يك سيلندر برطرف كنند! اين شرايط براي روستاييان منطقه كه از امكانات جاده اي و حمل ونقل هم بي بهره اند، چندين برابر سخت تر است. با اين حال چند سالي است كه مسئوالن اين شهرستان در پاسخ به تمام اين محروميت ها نبود زمين براي احداث ايستگاه تقليل فشار را بهانه كرده اند! حالا پس از گذشت چندين سال از توقف پروژه گازرساني به غرب بهمن شير، مشكل هميشگي رفع شده است و بايد منتظر همت مسئولان نشست!

اگرچه بلافاصله پس از رفع مشكل واگذاري زمين مذكور به اداره گاز شهرستان، عزيزالله شهبازي فرماندار آبادان وعده اتمام گازرساني را به تمام نقاط شهري و روستايي شهرستان تا پايان سال 94 داد و گفت اين شهرستان تا پايان امسال در موضوع گازرساني، به شهرستان سبز تبديل ميشود! اما نماينده مردم اين شهر در مجلس معتقد است با اين روندي كه مسئولان اين شهرستان پيش گرفته اند ً تا 20 سال آينده هم گاز به آبادان نمي رسد! 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها