کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رتبه ايران در توليد 5 كالای استراتژيك + جدول


کد خبر : ۱۲۱۸۳چهارشنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵:۱۳۲۵۸۸ بازدید

تازه‌ترين آمارها حاكي از اين است كه ايران در سال 2014 در توليد فولاد، سيمان، سنگ‌آهن، آلومينيوم و خودرو به ترتيب رتبه‌هاي 14 ، 4 و 9 را به خود ...

تازه‌ترين آمارها حاكي از اين است كه ايران در سال 2014 در توليد فولاد، سيمان، سنگ‌آهن، آلومينيوم و خودرو به ترتيب رتبه‌هاي 14 ، 4 و 9 را به خود اختصاص داده است؛ در اين ميان دو رشته صنعتي چون آلومينيوم فاقد امتياز و خودرو نيز جزو 18 رتبه منتخب جهان به شمار مي‌رود. همچنين اين آمارها نمايانگر اين است كه چين در توليد ۴ كالاي منتخب به غير از خودرو صدرنشين بوده و تقريبا حدود نيمي از توليد فولاد جهان را از آن خود كرده است.

براساس اين گزارش رتبه ايران در توليد فولاد در 5 سال منتهي به سال 2015 به ترتيب 17 ، 16 ، 15 ، 15 و 14 ثبت شده است. ضمن اينكه براساس آمارهاي مربوط به 2014 ميلادي چين، ژاپن، و امريكا رتبه يكم تا سوم توليد فولاد خام را به خود اختصاص داده‌اند و كشورهايي چون هند، كره، روسيه، آلمان، تركيه، برزيل، اكراين و ايران جزو رتبه‌هاي ۴ تا ۱۴ بوده‌اند.

در سال 2014 ميلادي چين با توليد 822 ميليون تن فولاد خام رتبه نخست را در جهان كسب كرده كه در اين ميان نيز سهم آن در جهان به 50.3 درصد رسيده است كه اين ميزان بخش بزرگ سهام چين را در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان نشان مي‌دهد. اين در حالي است كه سهم چين در مقايسه با ديگر كشور‌ها در سال‌هاي ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به ترتيب 50.4، 46.9، 45.9 و 45.4 درصد را نمايان مي‌كند. رتبه دوم توليد فولاد خام نيز به ژاپن تعلق دارد كه ميزان توليد آن در سال 2014 به 110.7ميليون تن رسيده كه سهم آن در مقايسه با 10 كشور اول جهان عدد 6.8 را نشان مي‌دهد. همچنين اين ميزان سهم در سال‌هاي ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به ترتيب 6.8، 7.1، 7.2 و 7.8 درصد را به رقم كشيده است.

پس از ژاپن نيز امريكا رتبه سوم را در بخش توليد فولاد خام از آن خود كرده است. توليد فولاد خام اين كشور نيز به ميزان 88.3 ميليون تن بوده در حالي كه سهم آن در جهان به رقم 5.4درصد رسيده است.

 

  رتبه چهارم جهاني ايران در توليد سيمان

در اين ميان بايد گفت كه روند توليد سيمان در ۱۰كشور اول جهان در سال ۲۰۱۴، ايران بعد از امريكا در رتبه چهارم قرار گرفته در اين ميان سهم كشورمان از توليد سيمان به ۷۵ميليون تن رسيده كه توانسته‌ايم سهم 1.8درصدي را در مقايسه با ۱۰ابرقدرت جهان از آن خود كنيم. اين ميزان سهم در سال‌هاي ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به ترتيب مقدار 1.8، 1.8، 1.7 و 1.5 درصد را تجربه كرده است.

در همين حال چين با توليد ۲۵۰۰ ميليون تن سيمان به قوت خود در صدر جدول قرار دارد و سهم آن نيز در مقايسه با ديگر كشورها به 59.8درصد رسيده است. اين در حالي است كه سهام صنعت سيمان در سال‌هاي ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به ترتيب 59.3، 58.2، 58.4 و 56.8 درصد مشهود است.هند نيز در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان رتبه دوم را در بخش توليد سيمان به ميزان ۲۸۰ميليون تن اخذ كرده است. اين كشور در بخش توليد سيمان سهم ۶.۷ درصدي را در مقايسه با ساير كشورها دارد كه اين ميزان سهم در سال‌هاي ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به 6.9، 7.1، 6.7 و 6.3 درصد رسيده است.

همچنين، امريكا در توليد كالاي منتخب سيمان رتبه سوم را بعد از هند كسب كرده است. با توجه به اينكه توليد سيمان در اين بخش از كشور به ۸۳ميليون تن مي‌رسد كه سهم آن در مقايسه با ۱۰كشور جهان نيز ۶.۷درصد تعيين مي‌شود.بايد گفت كه روند رتبه توليد سيمان در ايران در سال‌هاي ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ نيز به ترتيب؛ ۴، ۴، ۴، ۴ و ۵ است. در اين ميان نيز در شاخصه رشد توليد سيمان روند بهبود يافته‌يي را طي كرده به طوري كه در 5سال منتهي به سال 2015 به ترتيب 4.2، 2.9، 14.8، ۲۲، ۲۵ درصد را تجربه كرده است.

 

  رتبه نهم در توليد سنگ‌آهن

همچنين در روند توليد سنگ‌آهن ايران در مقايسه با ساير كشورهاي جهان به رتبه ۹ بسنده كرده است. اين در حالي است كه روند رتبه در سال‌هاي پيشين ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به ترتيب ميزان ۹، ۱۰، ۱۰ و ۱۰ را براي خود به ثبت رسانيده؛ اين در حالي كه كشورمان در رشد توليد اين دسته از صنايع معدني در سال‌هاي ۲۰۱۴، ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به ترتيب ۱۰-، ۳۵، ۳۲، ۰ و ۱۵ درصد را تجربه داشته است.چين نيز در سال ۲۰۱۴ با توليد ۱۵۰۰ميليون تن سنگ‌آهن مواجه بوده كه سهم اين دسته از صنايع معدني در مقايسه با جهان به 46.6 مي‌رسد. درواقع سهم اين كشور در گروه صنايع-معادني سنگ‌آهن در سال‌هاي ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به ترتيب 19.6، 17.8، 16.6 و 16.7درصد اتخاذ شده است.

استراليا نيز با توليد ۶۶۰ميليون تن سنگ آهن رتبه دوم را در سال ۲۰۱۴ از آن خود كرد، به اين ترتيب سهم اين كشور نيز 20.5 تعيين شده كه در مقايسه با سال ۲۰۱۳ با رشد اندكي مواجه بوده است.سومين جايگاه در توليد سنگ‌آهن جهان اين‌بار مشمول حال كشور برزيل مي‌شود. اين كشور با توليد ۳۲۰ميليون تن توانست به جايگاه مناسبي دست يابد در واقع سهم اين كشور نيز در مقايسه با ديگر ابرقدرت‌هاي جهان به 9.9درصد مي‌رسد كه در مقايسه با سال ۲۰۱۳ با كاهش اندكي برخوردار است.

 

  رتبه ايران در صنعت آلومينيوم نمايانگر نبود

بر همين اساس ايران در حوزه صنايع معدني آلومينيوم موفق به رتبه خاصي نبوده است اين در حالي است كه در اين جدول عدد خاصي نيز مشاهده نشده است. اما بايد گفت كه روند رتبه آلومينيوم در ايران در سال‌هاي ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به ترتيب ۲۱، ۲۵، ۲۸ و ۲۷ اتخاذ شده است. در تحولي ديگر نيز ميزان رشد اين دسته از صنايع معدني ايران در سال‌هاي ۲۰۱۳، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۱ مشهود است كه به ترتيب 30.4، 2.7 و 16.7 درصد را مشخص مي‌كند.   روند توليد آلومينيوم در ۱۰كشور اول جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ همچنان شاهد قدرت‌نمايي چين هستيم به طوري كه اين كشور با توليد ۲۳ ميليون و ۳۰۰ هزار تن همچنان يكه‌تازي مي‌كند. سهم اين كشور نيز در مقايسه با ساير كشور‌ها به 47.6درصد مي‌رسد اين در حالي است كه اين ميزان رقم در مقايسه با سال ۲۰۱۳ از رشد اندكي برخوردار بوده است. روسيه نيز توانست در اين بخش از صنعت آلومينيوم رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. توليد اين كشور در مقايسه با ساير رقبا نيز ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تن را نشان مي‌دهد و در سال ۲۰۱۴ سهامدار 7.1درصدي جهان است.

بعد از روسيه نيز اين‌بار نوبت به كانادا مي‌رسد. اين كشور توانسته رتبه سوم را با توليد ۲ميليون و ۹۴۰هزار تني در بخش صنايع معدني آلومينيوم حرفي را براي گفتن داشته باشد. بنابراين اين كشور صاحب ۶درصد سهم خود در برابر ساير رقبا را دارد.

صنعت خودرو ايران نيز در مقايسه با جهان رتبه‌دار شد. گفتني است روند رتبه ايران در صنعت خودرو طي سال‌هاي ۲۰۱۴، ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به ترتيب ارقام ۱۸، ۲۰، ۱۸، ۱۳ و ۱۳ را نشان مي‌دهد. در بخش ميزان رشد توليد اين صنعت نيز طي سال‌هاي ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۰ به ترتيب شامل 46.7،25.6-، 39.3-، 3.1و 14.7 را تجربه كرده است. در حوزه صنعتي خودرو نيز در مقايسه با ۱۰ كشور جهان طي سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ ميلادي شاهد قدرت‌نمايي چين هستيم به طوري كه اين كشور با توليد 23.7ميليون دستگاه در سال ۲۰۱۴ توانست در ۵ گروه صنعتي استراتژيك وضعيت خود را حفظ كند. در حالي كه سهم آن در مقايسه با ديگر كشور‌ها به 26.3درصد مي‌رسد. در همين روال نيز امريكا سكاندار دومين رتبه نخست جهان قرار دارد اين در حالي است كه اين كشور در بخش خودرو توليد 11.7ميليون دستگاهي را تجربه كرده است. به همين منظور توانسته سهامدار 12.9درصدي در مقابل ساير كشورهاي رقيب باشد.

ژاپن نيز كه از ساليان دور در حوزه صنعتي خودرو حرف براي گفتن دارد در سال 2014 در رتبه سوم جهان توقف كرده به همين منظور اين كشور با توليد بيش از 9 ميليون دستگاه سهامدار 10.8درصدي است.


r9chl34x0gk10jypemo8.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها