کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

500 بنگاه‌دار بدلیل رکود کار را رها کردند


کد خبر : ۱۲۱۳۳دوشنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳:۰۴۴۳۸۲ بازدید

در حالی که روز گذشته اعلام شد در سال 87 تا 92 تعداد مشاوران املاک افزایش قابل توجهی یافتند اما برخی مقامات اتحادیه‌های مربوط به مسکن عنوان ...

در حالی که روز گذشته اعلام شد در سال 87 تا 92 تعداد مشاوران املاک افزایش قابل توجهی یافتند اما برخی مقامات اتحادیه‌های مربوط به مسکن عنوان می‌کنند در سال گذشته نیمی از از هزار نفری که در سال قبل از آن مجوز گرفته بودند، کار را رها کردند.

انگیزه‌های مالی اعم از مشاور املاک شدن و مشارکت در ساخت‌وسازها،کسادی در برخی بازارها و  موارد مشابه دیگر در سال‎های اخیر باعث شده تا بسیاری دست از کارهای خود بکشند و به سمت دلالی مسکن پیش بروند؛ از این رو یکی از شغل‎های پرتقاضا نیز بنگاه‎داری و مشاوره ملک شناخته می‌شود. 

به گزارش اقتصادنیوز، اخیرا عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران گفته است که آمار اتحادیه املاک نشان می‎دهد تعداد مشاوران املاک درسال‌ه ای 87 تا 92 با افزایش80 درصدی همراه شده است و این آمار یعنی جمعیت قابل توجهی از شاغلانی که می‌توانند در‌ زمینه‌های دیگر نیز فعالیت داشته باشند به سمت این شغل رفته‌اند و در نهایت شغلی را برگزیده‌اند که از نگاه آنها دردسر کمتر و سود بیشتر دارد. 

حال این پرسش مطرح می‎شود که افزایش تعداد مشاوران املاک در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ چه کمکی به تعدیل قیمت‎ها و افزایش میزان معاملات کرده است؟ برخی بر این باورند که درست در زمان رکود مسکن تعداد بنگاه‎داران افزایش یافته است و در هرکوچه و خیابان به جای یک مشاور املاک دو یا سه مشاور املاک وجود دارد ؛ مگر هر محله چه تعداد ساخت‌وساز و خانه‎ استیجاری دارد؟ بر این اساس دلیل این امر یا نبود شغل مناسب برای بیکاران تحصیلکرده عنوان می‌شود یا انگیزه کسب سودهای کلان از معاملات میلیاردی. 

احمد علی سيروس، عضو هیات مدیره سردفتران به آمار اتحادیه صنف مشاورین املاک اشاره کرده و گفته است که آمار اتحادیه صنف املاک نشان می‎دهد که کل بنگاه‎های پروانه دار فعال در سال 87 در کشور 69 هزار بنگاه بود، در حالی که این آمار در سال 92 با رشد 80درصدی مواجه شد و به 124هزار مشاور املاک رسید. آن‌گونه که عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران می‎گوید 80 درصد افزایش در مشاوران املاک یعنی کاهش 80 درصدی خدمات بالقوه کشور و گرایش مشاغل و حرفه‌های مختلف تولیدی به سمت دفاتر مشاور املاک و دلالی و سوداگری مسکن که در نهایت موجب افزایش قیمت املاک و اجاره بها شد. 

بر این اساس مصطفی قلی خسروی، عضو کمیسیون تخصصی املاک ایران به اقتصادنیوز گفت: روزانه حدود چهار تا پنج مورد از بنگاه‌داران به دلیل کسادی کار از کارشان انصراف می‌دهند و به نظر من این آمار کمی اغراق‌آمیز است، چرا که در زمان رکود مسکن تعداد مشاوران املاک به نسبت کمتر می‎شود نه بیشتر . همین امروز در هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران نامه‌ای زده شد که به تازگی حدود 1700 مشاور املاک بدون مجوز توسط اماکن بسته شده‌اند، پس این چه آماری است که از افزایش تعداد این بنگاه‎ها خبر می‎دهد. در حال حاضر با توجه به رکود مسکن و قانون موجود تعداد این مشاوران املاک از 20درصد فراتر نرفته است و آمار افزایش 80درصدی را قبول ندارم . 

بر این اساس نیز برخی کارشناسان به اقتصادنیوز گفتند که ممکن است این آمار کمی با اشکال باشد و تنها در برخی محله‎ها درست باشد، چرا که در دو سال اخیر برخی مناطق شهرها با افزایش ساخت و ساز همراه شدند. به طور مثال شرق و غرب تهران و ساخت و ساز مسکن مهر در اطراف کلان شهرها خود می‌تواند ایجاد یک بازار جدید خرید و فروش را به همراه داشته باشد. 

در این باره نیز محمد قمی ،رئیس اتحادیه املاک کرج به اقتصادنیوز گفت: درست که در سال 92 تعداد مجوزهای ینگاه املاک افزایش یافت اما نیمی از آنها در سال 93 انصراف دادند. در سال 92 استقبال برای کسب مجوز مشاور املاک اوج گرفت اما درست در سال 93 و با افزایش رکود مسکن تعداد قابل توجهی انصراف دادند. به گونه‌ای که در سال 92 حدود هزار مجوز اعطا شد که درسال 93  نیمی از آنها انصراف دادند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها