کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درآمد همراه اول و ایرانسل امسال کاهش می‌یابد


کد خبر : ۱۱۹۹۳چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸:۵۰۱۹۱۴ بازدید

تجربه 72 اپراتور در کشورهای توسعه یافته که از 2G به 3G مهاجرت کرده‌اند، نشان می‌دهد پس از استارت نسل 3 به مدت 9 ماه با ارائه ترکیبی از دیتای جدید و ...

تجربه 72 اپراتور در کشورهای توسعه یافته که از 2G به 3G مهاجرت کرده‌اند، نشان می‌دهد پس از استارت نسل 3 به مدت 9 ماه با ارائه ترکیبی از دیتای جدید و صوت سابق، افزایش درآمد داشته‌اند و پس از 9 ماه درآمد به نصف زمان استارت کاهش می‌یابد.

 

تجربه جهانی نشان می‌دهد بخش صوت و پیامک در شبکه اپراتورهای تلفن‌همراه به مرور در حال افول است. مطالعه‌ شرکت اریکسون روی 72 اپراتور موبایل در کشورهای توسعه یافته تجربه اپراتورهایی که در فضای رقابتی ناگزیر به مهاجرت از نسل 2 به نسل 3 شده‌اند را حکایت می‌کند.

این اپراتورها پس از سرمایه‌گذاری‌ سنگین برای اجرای شبکه 3 به مدت 9 ماه (به دلیل ارائه ترکیبی از دیتای جدید و صوت سابق) افزاش درآمد داشته‌اند و پس از ماه نهم درآمد آنها به یک دوم زمان استارت ارائه نسل 3 و 4 کاهش یافته است.

این روند ناشی تغییر رفتار کاربران است.

این مدل نشان‌ می‌دهد سرمایه‌گذاری انجام شده در نسل 3 و 4، بازگشت سرمایه را برای اپراتورهایی که وام‌دار شبکه 2G برای هزینه در 3G هستند، تضمین نمی‌کند. بنابراین با توجه به آغاز ارائه خدمات نسل 3 و 4 در شهریور 93 از سوی اپراتورهای اول و دوم پیش‌بینی می‌شود در سال 94 اپراتورها با مشکل بازگشت درآمد مواجه ‌شوند.

در حال حاضر بالغ بر 80 درصد درآمد رایتل از دیتا است اما اکنون وضعیت برای اپراتورهای اول و دوم چنین نیست. آنها درآمدی از ترکیب دیتا و صوت دارند و 9 ماه ابتدایی ارائه خدمات نسل 3 و 4 را نیز پشت‌سرگذاشته‌ و وارد فاز جدید شده‌اند.

در بازار رقابتی، اپراتور همراه اول 4 هزار میلیارد تومان و اپراتور ایرانسل 3 هزار میلیارد تومان در سال 93 برای توسعه شبکه نسل 3 و 4 هزینه کرده‌اند، آنها مبلغ 300 میلیارد تومان نیز به عنوان حق لایسنس (پروانه) به دولت پرداخت کرده‌اند.

از سوی دیگر ورود اپراتورهای جدید پهن باند ثابت و تغییرات پروانه‌ای آنها، رقابت بین اپراتورهای موبایل و ثابت را تنگ‌ترخواهد کرد.

در نتیجه تغییرات پروانه‌ای، اپراتورهای پهن باند ثابت از امکاناتی از جمله وای فای و  Fix LTE، نداشتن سهم 28 درصدی دولت و هزینه‌های سرمایه‌گذاری سبک‌تر نسبت به اپراتورهای موبایل از امکان خوبی برای رقابت بهره‌مند هستند. آنها 40 درصد درآمد خود را به مخابرات ایران و 20 درصد به زیرساخت (دولت) می‌دهند.

شبکه پهن باند ثابت و موبایل سهم برابر از بازار اینترنت دارند. طبق آخرین آمار رسمی هم‌اکنون 9 میلیون کاربر اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL) و 9 میلیون کاربر اینترنت موبایل در ایران وجود دارند.

بنابراین با تهدید درآمد اپراتورهای موبایل در سال 94، درآمد رگولاتوری (دولت) نیز دچار تهدید می‌شود، زیرا اپراتورهای موبایل حدود 50 درصد درآمدهای خود را به دولت بازمی‌گردانند. همراه اول در سال 1393 حدود 4 هزار میلیارد تومان و ایرانسل 3 هزار میلیارد تومان را به دولت پرداخته است.

این نگرانی به نحوی از سوی دو اپراتور اعلام شده است. همچنان که علی‌رضا قلمبر دزفولی مدیرعامل ایرانسل می‌گوید: سیاست دولت برای تثبیت تعرفه‌های موبایل و ظهور OTTها (پیام‌رسان‌های موبایلی)، سبب کاهش قابل ملاحظه درآمد اپراتور از محل مکالمه یا پیامک شده و باید آرام آرام فکری به حال عدم وصول درآمدها و کاهش مدت زمان برگشت سرمایه شود.

وی با بیان اینکه لازم است دولت حمایت‌هایی را برای اپراتورها در نظر بگیرد، پیشنهاد خارج کردن دیتا از شمول سهم 28.1 درصدی دولت از درآمد اپراتور را مطرح کرد.

همچنین طبق قانون بودجه 94، رگولاتوری‌ باید 5 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز کند که سهم بیشتر این رقم باید از محل درآمد اپراتورها تامین شود.

در نهایت به نظر می‌رسد سال 94 از نظر درآمدی سال سختی برای اپراتورها و وزارت ارتباطات باشد که به احتمال زیاد دیر یا زود دولت نسبت به کاهش درآمد خود واکنش نشان می‌دهد و تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها