کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروسازان 300 میلیارد تومان از کجا می‌آورند؟


کد خبر : ۱۱۹۷۷چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲:۲۳۲۵۰۱ بازدید

در حالی که جاده مخصوصی‌ها طی سال‌های گذشته به بهانه زیان‌ده بودن و مشکلانی از قبیل کمبود نقدینگی دولت را مجبور کردند که قیمت خودرو ...
خودروسازان 300 میلیارد تومان از کجا می‌آورند؟خودروسازان 300 میلیارد تومان از کجا می‌آورند؟

در حالی که جاده مخصوصی‌ها طی سال‌های گذشته به بهانه زیان‌ده بودن و مشکلانی از قبیل کمبود نقدینگی دولت را مجبور کردند که قیمت خودرو را بیش از 130 درصد گران کند، اما حالا به نظر می‌رسد برخلاف هر آنچه تاکنون می‌گفتند، عمل می‌کنند.

به گزارش «افکارنیوز»، هیچ‌کس در سال 90 تصور نمی‌کرد که در کمتر از 4 سال پراید 8.5 میلیون تومانی به بیش از 20 میلیون تومان افزایش پیدا کند یا خودرو پژو 405 با قیمت 13.5 میلیونی امروز حدود 30 میلیون تومان قیمت پیدا کند؛ این در حالی است که کیفیت خودرو در همین مدت در جهت معکوس روند افزایشی قیمت خودرو حرکت می‌کرد و هر روز از کیفیت آن کاسته می‌شد.

خودروسازان ادله‌ای که برای درخواست‌های ماه به ماه خود برای افزایش قیمت‌ها می‌آوردند، رشد هزینه‌های تولید، افزایش نرخ ارز، محدودیت‌های بین‌المللی، تورم عمومی و کمبود نقدینگی بوده است. در این مدت هم برای جبران کمبود نقدینگی خود از بانک مرکزی توقع داشتند که هزاران میلیارد تومان برای جبران ضرر و زیان آنها کمک کند. اما آیا واقعا خودروسازان زیان‌ده هستند؟ 

اتفاقی که در روزهای گذشته در روند خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس افتاد، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد؛ این‌که نه خودروسازان زیان‌ده هستند، بلکه حاضر هستند دو باشگاه زیان‌ده را بخرند تا بلکه آنها را از زیان خارج کنند؛ انگار که قرار است دوباره مردم قربانی تصمیمات نابه‌جای مسوولان شوند.در جلسه دیروز سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس، دو خودروساز بزرگ کشور جلو آمدند؛ به طوری که در مرحله چهارم واگذاری این دو باشگاه، علاوه بر خریداران سابق این بار ایران‌خودرو و سایپا به عنوان خریدار جدید قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه دادند. 

شرکت سرمایه‌گذاری سمند از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو برای خرید باشگاه استقلال پیشنهاد داده است. پیشنهاد این شرکت ۲۹۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. سمند تنها مشتری خریداری استقلال عنوان شده است. همچنین شرکت استیل‌آذین ایرانیان، شرکت سرمایه‌گذاری نیوان ابتکار (از زیرمجموعه‌های سایپا) و همچنین بهنام پیش‌روی کیش برای خرید پرسپولیس پیشنهاد داده است. نیوان ابتکار برای خرید سرخ‌ها مانند سمند پیشنهادی ۲۹۰ میلیارد تومانی ارائه کرده است.در روزهای ابتدایی هفته آینده برندگان مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس مشخص خواهند شد، اما موضوع این‌جاست که در حالی که در هفته‌های گذشته خبرهایی از تمایل خودروسازان برای خرید این دو باشگاه شنیده می‌شد، اما مسوولان خودروسازان چنین موضوعی را تکذیب می‌کردند. 
 

تکذیب قائم مقام ایران خودرو تکذیب شد!

عباس ملکی‌تهرانی، قائم‌مقام ایران‌خودرو ۲۶ فروردین‌ماه در گفت‌وگو با ما در واکنش به این سوال که خبرهایی مبنی بر تمایل این شرکت خودروسازی برای شرکت در مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شنیده می‌شود، چنین موضوعی را به شدت تکذیب کرد و گفت: «ایران‌خودرو چنین قصدی را ندارد.» وی تاکید کرد که «من این خبر را به شدت تکذیب می‌کنم.» اما اتفاقات این روزها نشان می‌دهد که از تکذیب تا واقعیت تنها یک قدم فاصله است و هر آنچه که شایعه می‌شود، نزدیک به واقعیت است.

نکته‌ای که در این میان اهمیت دارد، این‌که در صورتی که خودروسازان پیروز میدان خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس باشند و شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که تصمیم‌ها برای واگذاری این دو باشگاه به خودروسازان گرفته شده است، آنها باید سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کنند؛ رقمی که هیچ‌گونه یا منفعتی در جهت افزایش تولید و یا بهبود کیفیت تولید آنها نخواهد داشت و به نوعی، بریز و بپاشی خواهد بود که تاوان آن را مردم خواهند داد و شکست این‌گونه اقدامات از قبل قابل پیش‌بینی است.

بر این اساس، در حال حاضر در شرایطی که وزیران اقتصاد و ورزش با ترس از بحث واگذاری سخن می‌گویند، این سوال مطرح است که خودروسازان مگر چقدر درآمد سالانه دارند که سالی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کنند و امروز برای خرید باشگاه‌ها ۳۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده‌اند. آیا آنها توان چنین هزینه‌ای را دارند و آیا قرار است به ازای این هزینه، فشار مشاعفی بر مردم وارد کنند؟ در همین حال، این دو خودروساز، باشگاه های بزرگ دارند که هر ساله ده‌ها میلیارد تومان هزینه آنها می‌شود، بنابراین چه نیازی به خرید مجدد دو باشگاه دیگر هست؟ 

آیا واقعا خصوصی‌سازی قرار است اتفاق بیفتد یا این‌که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از وزارت ورزش به وزارت صنعت انتقال پیدا می‌کنند؟ اگر چنین اتفاقی بیفتد، دو خودروساز چگونه افزایش قیمت سال‌های گذشته تولیدات خود به بهانه کمبود نقدینگی و درخواست‌های جدید خود برای افزایش قیمت حدود ۱۰، ۱۵ درصدی را چگونه توجیه خواهند کرد؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها