کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برگشت روزانه 180 میلیارد تومان چک


کد خبر : ۱۱۸۹۷دوشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳:۴۷۱۸۰۲ بازدید

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که میانگین روزانه 180 میلیارد تومان چک در کشور برگشت می خورد و این تولد افرادی است که باید سالها عمر ...

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که میانگین روزانه 180 میلیارد تومان چک در کشور برگشت می خورد و این تولد افرادی است که باید سالها عمر خود را در زندان بگذرانند.

 چک برگه بسیار سبک و کوچکی و آسان یابی است که اموال و دارایی فراوانی را (در معاملات برای دریافت و پرداخت پول) به راحتی جابجا می کند و انسان را از رنج و دشواری و انتقال آن در مسافرت های دور و نزدیک بی نیاز می سازد! البته امروزه کارت های بانکی هم جای چک را گرفته اما چک مدت دار که صدور آن ممنوع است بیشتر در بازار کارایی دارد. اما همین برگه کوچک گاهی به دست فریبکاران و دغل بازان و یا ساده لوحان تله انفجاری و وحشتناکی می شود که شعاع تخریبی اش گستره زندگی انسان و اجتماع را در بر می گیرد و فرد تا پشت میله های زندان پرتاب می شود.

تعداد چک‌های برگشتی در سال ۱۳۷۸ حدود ۲.۶۳ میلیون برگ بوده که با شیب صعودی، این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۶.۳۷میلیون برگ رسیده است. این آمار حاکی از رشد ۱۴۲ درصدی تعداد چک‌های برگشتی طی دوره مورد بررسی است. همچنین در بازه زمانی بین سنوات ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۰، مبلغ چک‌های برگشتی نیز هم‌سو با افزایش تعداد چک‌های برگشتی، افزایش قابل توجهی را شاهد بوده و از مبلغ ۲.۰۹ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۷۸ به ۳۵.۶۱ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ رسیده که رشد بسیار زیادی معادل ‌‌‌۱.۶۰۳ درصد را نشان می دهد. در این رابطه درصد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده به لحاظ تعدادی از ۵.۸۹ درصد در سال ۱۳۷۸ به۱۲.۴۱ درصد در سال ۱۳۹۰ رسیده است که ۱۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. بدین معنا که در سال ۱۳۷۸ از هر ۱۰۰ فقره چک صادره حدود ۶ فقره برگشت خورده و این تعداد در سال ۱۳۹۰ به حدود ۱۳ فقره رسیده است.

برگشت روزانه 184 میلیارد تومان چک برگشتی در کشور

بنابر آمارهای بانک مرکزی در بازه زمانی بین فروردین تا آذر ۹۳ بیش از ۴۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برگشت خورده که این رقم بیانگر رشد ۳۵.۱ درصدی نسبت به ۹ ماهه سال ۹۲ است. این در حالی است که میزان چک‌های برگشتی در ۸ ماهه سال ۹۳ بیش از ۳.۹ میلیون برگ، مبلغی بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان بود که تعداد آن در مقایسه با دوره مشابه سال قبل حدود ۱۹.۸ درصد و مبلغ آن ۲۹.۸ درصد افزایش داشت.

آزادی 2500 زندانی چک در سال 93

به گزارش خبرنگار مهر، آمارهای چک برگشتی نشان از تولد کسانی می دهد که باید سال ها میهمان زندان باشند و این یعنی هزاران خانواده در کشور سرپرست خود را به دلیل چک برگشتی و یا بلامحل برای مدتی نه چندان کوتاه از دست می دهند و این آغاز آسیب اجتماعی است.

بر اساس آمارهای ستاد دیه کشور در سال گذشته ۲ هزار و ۵۵۹ محکوم مالی آزاد شدند که بیشتر به دلیل صدور چک بلامحل راهی حبس شده بودند و همچنان این زندانیان پیشتاز همه جرائم غیرعمد به شمار می‌روند. این آمار در حالی است که ۷۸ درصد زندانیان نیازمند کشور تنها به خاطر مسائلی چون نفقه، مهریه و صدور چک بی محل در زندان به سر می برند.

4600 زندانی چک بلامحل در زندان های کشور

همچنین بر اساس این گزارش تعداد چهار هزار و ۵۹۲ نفر به خاطر صدور چک بلامحل غیرکلاهبرداری حبس را در زندان های کشور تحمل می کنند. که در این میان تهران با داشتن یک هزار و ۱۰۰ زندانی حدود ۲۴ درصد زندانیان مرتبط با صدور چک بلامحل غیرکلاهبرداری را به خود اختصاص داده و پس از آن، کرمانشاه با 395 زندانی و فارس با 365 زندانی در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

ربا عامل 32 درصد زندانیان چک

در میان زندانیان چک دلایل متعددی عامل وقوع جرم شده است. از چک های کلاهبرداری و اقساط تا ربا و نزول ...! طی مطالعه آماری از 100 مجرم چک برگشتی در زندان ها 32 درصد این افراد گیرنده وام نزولی و ربا بوده اند. در این آمار ۲۷ درصد کالا یا معامله اقساطی انجام داده و قادر به پرداخت آن عمدا یا سهوا نبوده اند اما تنها ۵ درصد با نیت کلاهبرداری جلو رفته و در چنگ قانون گرفتار شدند.

نکات ایمنی در مورد صدور و دریافت چک

بر اساس این گزارش باید دارندگان چک و همچنین گیرندگان چک دقت کنند تا هیچگونه خطایی در صدور و دریافت این برگه معتبر نداشته باشند. بعنوان مثال هیچگاه نباید چک سفید امضا به هر اسمی و عنوانی صادر کنید. اگر از افرادی چک می‌گیرید که شناختی درباره آنها و میزان اعتبارشان ندارید، از شعبه بانک مربوطه درباره حساب مورد نظر، اطلاع کسب کنید. تا حد امکان از نوشتن چک در وجه حامل خودداری کنید. هنگام صدور چک نیز ابتدا مواردی چون تاریخ، مبلغ و... را کامل کرده، سپس آن را امضا و مهر کنید. هیچ‌گاه قبل از صدور چک‌هایتان آنها را امضا یا مهر نکنید. آنچه را در برگه‌های چک می‌نویسید، بهتر است در ته‌برگ دسته‌چک نیز بنویسید. مبلغ چک را هم به ریال و هم به تومان، به عدد و نیز حروف بنویسید. روی آنچه می‌نویسید، به ویژه بخشی که مبلغ قابل پرداخت را مشخص کرده‌اید، چسب شیشه‌ای بچسبانید و آن را با سر ناخن خود به کنده‌شدن حساس کنید.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها