کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زيرميزی پزشكان، معادل كسری بودجه طرح هدفمندی يارانه‌ها


کد خبر : ۱۱۸۲۱پنجشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰:۲۹۲۳۰۸ بازدید

نماينده وزارت بهداشت در ميزگرد آسيب‌شناسي زيرميزي پزشكان گفت: آمار برآوردي وزارت بهداشت نشان مي‌دهد حجم پول زيرميزي پزشكان كه از ...

نماينده وزارت بهداشت در ميزگرد آسيب‌شناسي زيرميزي پزشكان گفت: آمار برآوردي وزارت بهداشت نشان مي‌دهد حجم پول زيرميزي پزشكان كه از مردم گرفته مي‌شود سالانه بين ۸ تا ۱۰هزار ميليارد تومان است. از ديگرسو، بارها اعلام شده طرح هدفمندي يارانه‌ها 10هزار ميليارد تومان كسري دارد. به عبارت ديگر مقدار پولي كه تخمين زده مي‌شود برخي پزشكان متخلف به شكل زيرميزي دريافت مي‌كنند، معادل رقمي است كه دولت براي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها كم دارد.

ميزگرد آسيب‌شناسي زيرميزي پزشكان با حضور محمدحسين ميردهقان، مديركل نظارت بر درمان و اعتباربخشي وزارت بهداشت، در راديو گفت‌وگو  برگزار شد و عبدالرحمن رستميان، نايب‌رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس و ربيعي، رييس مركز 1690 نيز به صورت تلفني در اين گفت‌وگو شركت كردند.

در ابتداي اين نشست، مجري برنامه بحث ميزگرد را بررسي دريافتي‌هاي غيرمتعارف در جامعه پزشكي عنوان كرد بعد از آن ميردهقان به نمايندگي از وزارت بهداشت گزارشي از طرح تحول سلامت ارايه كرد و گفت: با اجراي فاز سوم طرح تحول سلامت و ابلاغ كتاب ارزش‌هاي نسبي خدمات سلامت، ميزان دريافت پول‌هاي غيرمتعارف به‌شدت كم شده و حتي در برخي شهرستان‌ها وقتي اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم مورد تمسخر قرار مي‌گيريم و اعلام مي‌كنند كه چنين مساله‌يي نيست؛ البته در تهران هنوز وضعيت آن طور كه بايد رضايتبخش نيست.

افشين شاعري، گفت: آقاي دكتر ميردهقان حضور دارند و ايشان بايد آمار اعلام كنند اما آماري كه ما از مسوولان وزارت بهداشت داريم نشان مي‌دهد كه بين 10 تا 15درصد از كل بازار 70هزار ميليارد توماني سلامت كشور پول‌هاي زيرميزي و غيرقانوني است كه چيزي بين 5 تا 10هزار ميليارد تومان مي‌شود.

ميردهقان در واكنش به اين مطالب گفت: بله من هم تاييد مي‌كنم، آماري كه ما داريم نشان مي‌دهد حجم پول‌هاي زيرميزي سالانه بين 8 تا 10هزار ميليارد تومان است.

مديركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: ما سامانه 1690 را افتتاح كرده‌ايم و طي ماه‌هاي گذشته 120هزار تماس مردمي داشته‌ايم كه 20درصد آن شكايت از تعرفه بوده است. البته اوايل اين سامانه مشكلات فني داشت كه الان برطرف شده است.

مجري برنامه خطاب به مديركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: شما هم قبول داريد كه واقعيت بسيار فراتر از تماس‌هاي مردمي است و احتمالا اينكه در شهرستان‌ها اين مساله كمتر است به خاطر اين است كه در خيلي از شهرستان‌ها بيمارستان خصوصي وجود ندارد و بيشتر مراجعات مردم به بيمارستان دولتي است كه ميردهقان نيز تاييد كرد.

عبدالرحمن رستميان، نايب‌رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز كه به صورت تلفني در اين ميزگرد حاضر بود، گفت: بحث زيرميزي و دريافتي‌هاي غيرمتعارف در جامعه پزشكي از مسايل مهمي است كه كميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين دوره از همان ابتدا آن را پيگيري كرد ما يك‌بار خانم دكتر دستجردي و يك‌بار دكتر طريقت را به خاطر همين مساله به كميسيون دعوت كرديم و در دوره دكتر هاشمي نيز كه به صورت جدي با طرح تحول سلامت اين موضوع دنبال شد، نيز از ايشان دعوت كرديم تا در اين مورد توضيح بدهند.

وي گفت: يكي از مطالبات مهم مردم نيز همين مساله است كه به‌خصوص در گذشته در شهرستان‌ها خيلي زياد بود حتي شكايت داشتيم كه در اورژانس بيمارستان از بيمار طلب تعرفه كرده‌اند اما اكنون در شهرستان‌ها كم شده است ما البته پزشكاني هم داريم كه پول زيرميزي نمي‌گيرند كه بايد از آنها  تشكر كنيم.

نايب‌رييس كميسيون بهداشت ادامه داد: قرار است براي پيگيري اين مساله به زودي يك مركز تماس تلفني و يك سامانه پيامك سنتر در مجلس ايجاد شود كه اگر مردم در مراجعه به دولت به نتيجه نرسيدند، بتوانند از طريق مجلس پيگيري كنند. مجري برنامه از رستميان پرسيد، به نظر شما علت اينكه برخي پزشكان اين پول‌ها را دريافت مي‌كنند، چيست كه وي گفت: به نظر من يك بخشي زياده‌خواهي است و يك بخشي هم به خاطر اين است كه برخورد جدي نمي‌شود. متاسفانه در برخي دوره‌ها به خاطر اينكه برخورد جدي صورت نگرفته، اين مساله براي بعضي تبديل به عادت شده و برخي پزشكان فكر مي‌كردند كه حق‌شان است. اميدواريم به جايي برسيم كه در سال‌هاي آينده ديگر اين مسايل را نداشته باشيم.

ميردهقان، مديركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت نيز گفت: سامانه 1690 اوايل مشكلات نرم‌افزاري داشت كه الان برطرف شده است و ما مي‌توانيم يك بخش خاص و يك داشبوردي را در سايت و سامانه 1690 ايجاد كنيم كه موارد مراجعات و شكايات مردم به نمايندگان مجلس در آن ثبت و پيگيري شود و از طرف نمايندگان هم قابل ردگيري باشد.

رستميان نيز گفت: به هر حال دولت اعتبارات زيادي براي سلامت گذاشت و ما هم محكم ايستاده‌ايم تا اين فرآيند تثبيت شود و چند نفر محدودي آبروي نظام سلامت را نبرند.

ميردهقان در ادامه اين نشست گفت: شكايت‌هاي تعرفه‌يي مردم بعد از اينكه تاييد شد، به ستاد نظارت بر تعرفه‌ها در هر استان كه زيرنظر نظام پزشكي است، ارجاع و در آنجا بررسي و كارشناسي مي‌شود سپس پرونده در دو نهاد يكي دادسراي نظام پزشكي و تعزيرات حكومتي پيگيري مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر كسي كه مورد شكايت قرار گرفته جزو هيات‌علمي دانشگاه يا استخدام رسمي دانشگاهي باشد، اقدامات انضباطي نسبت به وي انجام مي‌شود و حتي در شيوه‌نامه انضباطي قطع رابطه با هيات‌علمي دانشگاه نيز ديده شده است.

شاعري گفت: به هر حال طبق نظر دكتر ميردهقان كه در اين نشست حضور دارد، حجم زيرميزي پزشكان سالانه بين 8 تا 10هزار ميليارد است و اين رقم بزرگي است، ما هنوز ماجراي فساد 3هزار ميليارد توماني را فراموش نكرده‌ايم و اين رقم بين 2 تا 3برابر آن فساد بزرگ است در حالي كه متاسفانه تاكنون فرد يا افرادي متناسب با اين حجم زيرميزي مورد پيگرد قرار نگرفته‌اند يا حداقل اعلام نشده و حجم برخوردها نسبت به حجم مساله كوچك بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها