کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رئیس اتحادیه: طلا ارزان‌تر از این نمی‌شود!


کد خبر : ۱۱۸۲پنجشنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶:۵۰۶۰۴۴ بازدید

شاید بتوان گفت بازار سکه و طلا ظرف ۲ سال گذشته با توجه به نوسان‌های قیمتی که داشته به یکی از بهترین بازارهای کسب سود مبدل شده بود.
رئیس اتحادیه: طلا ارزان‌تر از این نمی‌شود!رئیس اتحادیه: طلا ارزان‌تر از این نمی‌شود!

قیمت سکه تا مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و همین طور هر گرم طلای ۱۸ عیار تا مرز ۱۳۰ هزار تومان پیش رفت اما با نزدیک‌تر شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری از این نوسان‌های بازار سکه و ارز کاسته شد و این حرکت آن قدر ادامه پیدا کرد که قیمت سکه حتی به رقم ۹۲۰ هزار تومان نیز رسید.

سازوکار این تغییرات و تاثیرپذیری بازار طلا و ارز از مسائل سیاسی از جمله موضوعاتی است که رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در مورد آنها توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: از‌‌ همان زمان برگزاری انتخابات ارزش ریال افزایش و با این اتفاق قیمت ارز کاهش یافت و چون یکی از مولفه‌های معامله قیمت طلا در بازار داخل، قیمت ارز است بنابراین قیمت طلا در بازار داخل کاهش یافت و از طرف دیگر نیز همزمانی کاهش قیمت جهانی طلا مزید بر علت شد تا قیمت طلا و سکه در بازار داخل با کاهشی قابل توجه همراه شود.

محمد کشتی‌آرای با اشاره به کاهش 30 درصدی قیمت طلا و سکه طی 6 ماه اخیر اظهار می‌کند: این کاهش 30 درصدی طبیعی است که انگیزه را برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا کاهش می‌دهد و زیانی هنگفت متوجه سرمایه‌گذاران شده که این اتفاق سبب بازگشت آرامش و ثبات به بازار سکه و طلا شد. به گفته کشتی‌آرای دامنه نوسان قیمت طلا همانند قیمت ارز در داخل کشور به حدی رسیده که کاهش آن دیگر مقدور نیست. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر همچنین در این گفت‌وگو از رکود بازار طلا، آخرین وضعیت کارگاه‌های تولید طلا، روند قاچاق و صادرات رسمی طلا سخن می‌گوید. متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

با توجه به تغییر دولت، فکر می‌کنید این جابه‌جایی چه تاثیری روی بازار سکه و ارز طی چند وقت اخیر گذاشته است؟

از ابتدای سال جاری به دلیل اینکه عمر قانونی دولت دهم در اوایل مرداد ماه به پایان می‌رسید، تغییراتی رخ داده بود. البته معمولا در دوره‌های گذشته نیز این تجربه وجود داشت. در بخش اقتصاد کشور که روزهای پایانی دولت است، بخش‌های اقتصادی با یک رکود مواجه می‌شوند و این رکود در بخش‌های مختلف از جمله بخش اصناف کشور نمود بیشتری پیدا می‌کند و بازارهای مختلف اقتصادی دچار کسادی و رکود می‌شوند و سطح نقدینگی در جامعه کاهش می‌یابد و دادوستد‌ها به حداقل می‌رسد. علت آن هم این است که خیلی از پروژه‌های دولتی متوقف می‌شود و طبیعی است که وقتی این پروژه‌ها متوقف شود پول به جریان نمی‌افتد و مقداری کار‌ها با رکود همراه می‌شود. همین موضوع در بخش طلا و سکه مخصوصا نمود منفی داشت و باعث شد تقریبا خیلی از بخش‌هایی که سرمایه‌گذاری در آن صورت می‌گرفت مانند بانک، بورس، مسکن و... بازده سرمایه آنها کم شود و در مقابل این سرمایه‌ها به سمت خرید سکه و طلا رفت.

در روز ۲۴ خرداد ماه امسال که انتخابات برگزار شد، انتخابات یک نمادی از همبستگی و یکپارچگی را نشان داد و دکتر روحانی به رئیس‌جمهوری برگزیده شد. این موضوع نشان‌دهنده عزم کلی مردم برای اتحاد روی یک شخص و برنامه وی بود. این چنین نمادی طبیعی است وضعیت سیاسی کشور را دگرگون کند و نگاه‌ها را معطوف خود ‌سازد.

از‌‌ همان زمان برگزاری انتخابات ارزش ریال افزایش و با این اتفاق قیمت ارز کاهش یافت و چون یکی از مولفه‌‌های معامله قیمت طلا در بازار داخل، قیمت ارز است، بنابراین قیمت طلا در بازار داخل کاهش یافت و از طرف دیگر نیز همزمانی کاهش قیمت جهانی طلا مزید بر علت شد تا قیمت طلاوسکه در بازار داخل با کاهشی قابل توجه همراه شود. در پایان شهریور ماه و در یک دوره زمانی ۶ ماهه قیمت طلا و سکه ۳۰ درصد کاهش یافت. این کاهش ۳۰ درصدی طبیعی است که انگیزه را برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا کاهش می‌دهد و زیانی هنگفت متوجه سرمایه‌گذاران شده که این باعث بازگشت آرامش و ثبات به بازار سکه و طلا می‌شود.

پیش‌بینی شما از آینده قیمت سکه و طلا در بازار داخل چیست؟ با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی در مورد نرخ دلار که عنوان کرده بود نرخ حدود 3 هزار تومانی کف قیمت در بازار است فکر می‌کنید در آینده وضعیت دلار چطور شود؟

بانک مرکزی مسئول کنترل نظام پولی کشور است و وقتی رئیس کل بانک مرکزی یک حدی را برای قیمت ارز تعیین می‌کند این امر نشان‌دهنده این موضوع است که با توجه به سیاست دولت در رابطه با نرخ ارز، سیاست بانک مرکزی طبق برنامه‌های اقتصادی دولت تثبیت نرخ ارز است و برای همین موضوع تثبیت نرخ ارز است که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده نرخ ارز حدود 3 هزار تومان است، اگر همین قیمت دلار را مبنا قرار دهیم تقریبا یک طرف معادله قیمت سکه و طلا در بازار داخل مشخص می‌شود و طرف دوم معادله قیمت جهانی طلاست.

از طرف دیگر در حال حاضر وضعیت اقتصادی جهان نشان‌دهنده این موضوع است که نوسان‌های 5/1 سال گذشته بازار طلا در جهان حدودا هر اونس طلا را با 500 دلار کاهش روبرو ساخته است. همچنین روند قیمت طلا نزولی بوده است و این موضوع یک معنا دارد و معنای آن، این است که اقتصاد جهانی از رکود خارج می‌شود و به سمت رونق در حال حرکت است. پس طبیعی است که دامنه نوسان قیمت طلا همانند قیمت ارز در داخل کشور به یک حدی رسیده باشد که کاهش آن دیگر مقدور نباشد و در حال حاضر آن حد محدودیت رسیده است.

در پایین‌ترین وضع هر اونس طلا به زیر ۱۲۰۰ دلار نخواهد رفت. بنابراین بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی پیش‌بینی کردند ظرف یک سال آینده هر اونس طلا در محدوده ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. نوسان‌های بازار طلا حدود ۱۵ درصد است اما در بازار داخل این نوسان و کاهش قیمت حدود ۳۰ درصد بوده و این موضوع نشان‌دهنده این است که با توجه به تثبیت نرخ ارز و کاهش قیمت جهانی طلا دامنه نوسان قیمتی سکه و طلا در بازار داخل در کوتاه‌مدت حدود 3 درصد است و قیمت سکه بین ۹۲۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان در نوسان است. اما یک نکته را نیز باید در نظر گرفت که اگر اتفاق خاصی در سطح داخل یا جهان روی دهد ممکن است قیمت‌ها دوباره به صورت هیجانی بالا رود.

تاثیر مسائل سیاسی در نرخ طلا و سکه چگونه است؟ با توجه به تماس تلفنی بین اوباما و روحانی این مسئله تا چه حد در بازار تاثیرگذار است و آیا اصولا موجب کاهش قیمت‌ها خواهد شد؟

موضوع‌های مرتبط با طلا و سکه را نباید زیاد به این مسائل گره زد. اما به صورت کلی هر اتفاقی که در کشور روی دهد، ممکن است تبعاتی داشته باشد و طبیعی است که مسائل اقتصادی متاثر از مسائل سیاسی است و در اینکه بگوییم بحث مذاکره روی قیمت سکه و طلا تاثیر دارد نگاه زیاد جالبی نمی‌تواند باشد اما در مجموع مسائل کلان کشور و بحث منافع ملی در حوزه‌های مختلف با این مسائل گره خورده است. بنابراین مسائل سیاسی به طور اتوماتیک در مسائل اقتصادی تاثیرگذار است و بازار‌ها در نوسان خواهد بود، منتها این مسائل را نباید زیاد بزرگ کرد.

با توجه به کاهش 30 درصدی مورد اشاره شما در قیمت طلا و سکه و عدم خرید سکه توسط مردم، آیا بازار فروش مصنوعات طلا رونق گذشته را به دست آورده است؟

خیر، این رونق هنوز به بازار مصنوعات طلا بازنگشته است و این موضوع قدری زمان‌بر خواهد بود. در 2، 3 سال گذشته نگاه برخی نسبت به بازار طلا یک نگاه اقتصادی و سوداگرانه شده بود. با کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه‌های جاری زندگی مردم این موضوع نیز طبیعی بود و این دلایل به نوعی مردم را به سمت سرمایه گذاری و کسب سود به هر طریق ممکن سوق می‌داد. از طرف دیگر یکی از راه‌هایی که ساده و سهل‌الوصول برای کسب سود به نظر می‌رسید با توجه به رشد قیمت‌ها در داخل کشور، بازار سکه و طلا بود. اما امروز مشاهده می‌کنیم این جاذبه با کاهش ۳۰ درصدی قیمت سکه و طلا از میان رفته است. از طرف دیگر در اقتصاد پویا هیچ وقت پول به سمت مسائل دلالی و سفته‌بازی حرکت نمی‌کند و در اقتصاد‌های پویا سرمایه‌ها به سمت تولید در حرکت است و کم کم این موضوع در کشور ما هم در قالب آن ۵ محور اصلی اعلامی در حوزه اقتصاد از طرف دولت در حال شکل‌گیری است .یکی از آن محورهایی که دولت قول اجرای آن را داده بود، اجرای برنامه ۱۰۰ روزه اقتصادی بود که دولت در اجرای این برنامه ۱۰۰ روزه تا الان موفق عمل کرده و پیش‌بینی من این است که در آینده هم با توجه به تیم اقتصادی دولت، کشور به سمت یک اقتصاد پویا و فعال که منجر به بهبود فضای کسب‌و‌کار خواهد شد پیش خواهد رفت.

آیا شما به این موضوع اعتقاد دارید که دولت می‌تواند در تعیین قیمت سکه و طلا با توجه به اهرم‌هایی نظیر پیش فروش سکه قیمت‌ها را کنترل کند؟

دوران مباحث پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی به سر آمده و این اقدام دیگر منسوخ شده است. در وضع امروز اقتصاد کشور آن مباحث دیگر جایی ندارد و اقتصاد کشور به سمت تولید و صادرات در حرکت است و به سمت پویا شدن می‌رود، نه به سمتی که مردم یک کشور درآمد خود را از طریق سوداگری و خریدوفروش سکه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های واسطه‌ای به دست آورند. می‌توان گفت مطرح کردن این مباحث دیگر دامن زدن به سوداگری باشد.

قدری از موضوع قیمت سکه و طلا فاصله بگیریم، در حال حاضر وضعیت کارگاه‌های تولید مصنوعات طلا در کشور چگونه است و آیا این کارگاه‌ها از حال رکود خارج شده‌اند؟

با توجه به امیدواری پیش آمده در رابطه با اقتصاد کشور، مجددا کارگاه‌های تولیدی در حال احیا هستند و در 2، 3 ماه گذشته کاملا مشخص است که در حال فعالیت مجدد هستند و نگاه اولیه یک نگاه مثبت ارزیابی می‌شود و امیدوار هستیم این روند ادامه یابد.

میزان اشتغال‌زایی صنعت طلا و جواهر به چه میزان است؟

در حال حاضر ۵۰ هزار واحد فعال در صنعت طلا و جواهر حضور دارند و اگر بخواهیم اشتغال مستقیم را در نظر بگیریم ۲۵۰ هزار نفر در این صنعت به صورت مستقیم اشتغال دارند و بالغ بر یک میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این صنعت ارتزاق می‌کنند. جا دارد با توجه به بازده اقتصادی و ارزش افزوده‌ای که صنعت طلا و جواهر می‌تواند تولید کند، این صنعت در بخش صادرات نقش فعالتری را ایفا کند.

به صادرات اشاره کردید، آیا در حاضر صادرات طلا توسط کشورمان انجام می‌شود؟

طلا می‌تواند صادر شود، به شرط آن که میزان طلایی که صادر می‌شود، حداقل 10 درصد آن ارزش افزوده باشد و در حال حاضر میزان صادرات طلای کشور نزدیک به صفر است، منتها در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ صادرات خوبی در صنعت طلا صورت می‌گرفت اما از آن سال‌ها به بعد، صادرات رفته رفته کاهش یافت و با توجه به نوسان‌های 2 ، 3 ساله طلا در کشور این میزان در حال حاضر به صفر رسیده است. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده روند مجدد صادرات طلا از سر گرفته شود.

رویکرد شما در اتحادیه طلا در وهله اول صادرات است یا تامین بازار داخل؟

واحد‌های تولیدی اگر بتوانند نیاز‌های داخل را تامین کنند کار بزرگی انجام داده‌اند و معمولا صادرات بعد از برآورده شدن نیاز داخل صورت می‌گیرد و رویکرد فعلی ما تامین بازار داخل است.

آیا قاچاق طلا در حال حاضر انجام می‌شود؟

وقتی قاچاق روی می‌دهد که نیاز وجود داشته باشد، ورود مصنوعات طلا به کشور ممنوع است اما به صورت مسافری هر فرد می‌تواند با خود ۱۵۰ گرم طلا و مصنوعات مربوط به آن را وارد کشور کند. در یک سال گذشته بازار مصنوعات طلا با رکود روبرو بوده و این رکود مانع قاچاق مصنوعات طلا به کشور شده بود و برآوردی که ارگان‌های مختلف در این زمینه انجام داده بودند حاکی از آن است که میزان قاچاق طلا در یک سال گذشته با توجه به رکود حاکم بر بازار طلا و مصنوعات آن به حداقل رسیده است.

از گردش مالی سالانه صنعت طلا آیا آماری در دست است؟

در این مورد آمار مشخص، دقیق و نزدیک به یقینی وجود ندارد و علت این موضوع، آن است که در سال‌های گذشته آماری از این نوع معاملات نبوده است. اما در آینده نزدیک این آمار‌ها از طریق سامانه‌ها و نرم‌افزار‌هایی که طراحی شده است، به دست می‌آید.

آخرین وضعیت مالیاتی صنف طلافروشان با توجه به صحبت‌های رئیس سازمان امور مالیاتی مبنی بر اینکه طلافروشان مالیاتی نمی‌دهند، چگونه است؟

سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که اصناف را از توافق‌ها خارج می‌کند و اصنافی که بر اساس طبقه‌بندی سازمان امور مالیاتی در بند الف و ب مودیان این سازمان قرار بگیرند ملزم به نگهداری دفا‌تر خود شده‌اند و سازمان امور مالیاتی می‌گوید برای رسیدگی به مسائل مالیاتی اصناف باید صنوف دفا‌تر خود را نگهداری کنند و از روی دفا‌تر میزان درآمد و میزان مالیات را سازمان امور مالیاتی مشخص می‌کند.

به نظر شما آیا‌‌ همان توافق‌های سال‌های گذشته از این حالت دستوری امروز بهتر نبود و در وضعیت قبل اصناف همکاری بهتری در این زمینه انجام نمی‌دادند؟

این مسائل، مسائل کلان کشور است و ما نمی‌توانیم در این موضوع تعیین کننده باشیم بلکه دولت در این مورد باید تصمیم‌گیری کند و بالاخره اداره اقتصاد یک مدیریتی می‌خواهد که در اختیار دولتمردان است و در زمینه مالیات نیز سازمان امور مالیاتی مسئول این قضیه است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها