کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

لغو تحریم‫‌ها می‌تواند به اقتصاد ایران آسیب بزند


کد خبر : ۱۱۷۴۵دوشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹:۱۵۶۰۹۶ بازدید

المانیتور: لغو تحریم‫‌ها می‌تواند به اقتصاد ایران آسیب بزند. این پایگاه آمریکایی می‌نویسد: دولت روحانی نیز همانند رئیس جمهور قبلی رفتار‌های پوپولیستی ...

پایگاه المانیتور در تحلیلی تحت عنوان لغو تحریم‌ها چه تاثیری بر پول ایران دارد؟  به بررسی گزینه های پیش روی دولت روحانی می ‫پردازد و نسبت به سیاست‫های غلطی که ممکن است در نتیجه لغو تحریم‫ها به اقتصاد ایران آسیب بزند، اخطار می‫دهد.

اگر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران لغو شود، ورود ۱۳۰ میلیارد دلار پول از اموال بلوکه شده ایران و ۳۷۰ میلیارد دلار ماحصل سرمایه گزاری مستقیم خارجی وارد این کشور می‌شود و اگر سیاست پولی درستی به کار گرفته نشود، خطرناک خواهد بود.

به گزارش تسنیم، فرهاد نیلی، مشاور اقتصادی روحانی این هفته گفت که تحریم‌ها موجب شده ایران ذخیره‌های اجباری در خارج داشته باشد. فرصتی که باید به بهترین نحو ممکن از ان استفاده کرد.

بانک مرکزی ایران هم در ۱۸ ماه گذشته بر مهار تورم متمرکز شده است که عامل موثری در سقوط نرخ ریال در برابر دلار است. تورم، که ۴۰ درصد بود امروز به 15.5  درصد رسیده است و دستاورد بزرگی برای دولت اعتدال محسوب می‌شود. اواخر آوریل، قانونگذاران ایران نیز تصمیم گرفتند تا نرخ سود بانکی را کاهش دهند و آن را به ۲۰ درصد برسانند. ناظران می‌گویند که سومین تصمیم موثر می‌تواند تک نرخی کردن ارز باشد، سیاستی که از اواسط ۲۰۱۳مد نظر دولت بوده است.

برخی اقتصاد دادن‌ها معتقدند که سیستم تک نرخی می‌تواند برای محیط تجاری ایران مفید باشد و از فساد بکاهد. "ولی الله سیف"، رئیس بانک مرکزی اما این نظر را قبول ندارد و می‌گوید که تنها پس از بازگشت ثبات به اقتصاد، تک نرخی شدن ارز را بررسی خواهد کرد و این ثبات زمانی اتفاق می‌افتد که توافق هسته‌ای منعقد شده باشد و تحریم‌ها لغو شود. سیف می‌گوید که تورم عامل تعیین کننده‌ای است و تورم تک رقمی نیاز اصلی تک نرخی کردن ارز است.

در ۲۱ آوریل، سیف در مصاحبه با تلویزیون CCTV امریکا گفت که ایران تورم را تا دو سال آینده تک رقمی می‌کند. این سخن بدین معناسست که برای تک نرخی شدن ارز برنامه‌ای در دستور کار نیست.

حتی اگر تصمیم اتخاذ شود که ارز تک نرخی شود، نرخ رسمی دلار که ۲۸۴۰۰ ریال است باید با نرخ غیر رسمی ۳۳۰۰۰ ریال جایگزین شود که خود این مساله موجب تورم می‌شود. به عبارت دیگر مدیریت انتظارات روانی که از تصمیمات بانک مرکزی سر چشمه می‌گیرد، بسیار سخت خواهد بود.

با این حساب پس از دوران تحریم، نقدینگی چه وضعیتی خواهد داشت؟ صاحبان مشاغل و تجار از هم اکنون برنامه‌هایشان برای واردات مواد و ماشین الات را برنامه ریزی کرده‌اند و امیدوارند تا پس از توافق هسته‌ای ریال وضعیت بهتری پیدا کند. ریال که قوی‌تر باشد به واردات ارزان‌تر می‌انجامد که اقتصاددان‌ها در باره آن هشدار داده‌اند.

نیلی هم در این باره اخطار داده است که اسراف چندین هزار میلیارد دلار برای واردات اقدامی است که همه فرصت‌های ممکن را می‌سوزاند.

باور بر این است که دولت روحانی نیز همانند رئیس جمهور قبلی رفتار‌های پوپولیستی دارد. اگر دولت تصمیم بگیرد تا افکار عمومی را راضی کند، ممکن است تا مواد مصرفی زیادی را وارد کند، صادرات ارزان به معنای از دست رفتن تولید داخلی است، بخشی که همه نظام پای بند حمایت از آن هاست. بنابراین از نخبگان اقتصادی دولت خواسته شده تا در قبال بازار ارز سیاست‌های متضادی را اتخاذ کنند و تلاش کنند تا پول ملی در قبال دلار تغییر زیادی نداشته باشد.

مهدی برک چیان، اقتصاددانی از تیم دولت  از دیدگاه بانک مرکزی چین حمیات می‌کند که گفته بود نباید این ذخایر خارجی وارد بازار داخلی شود. اگر بانک مرکزی چنین برنامه‌ای را اتخاذ کند، ریال تغییرات زیادی ندارد و واردات به طور معقول افزایش خواهد یافت. در عوض دولت هم این فرصت را دارد تا در کشورهای منطقه سرمایه گذاری کند.

سرمایه گذاری بخش اعظم این ذخایر خارجی در بازارهای خارج از ایران، تصمیم قابل دفاعی خواهد بود و سیاست خارجی ایران را نیز ارتقا می‌دهد، راهی که چین، مدل فعلی اقتصاد ایران، آن را دنبال کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها