کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جدول نرخ سود سپرده جدید بانک ها


کد خبر : ۱۱۷۳۱دوشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶:۵۵۱۱۵۲۶۵ بازدید

بانک ها دیگر حساب سپرده مدت دار با سود 22 درصد برای مشتریان خود باز نمی کنند و برهمین اساس به نظر می رسد که نظم نسبی در اجرای سودهای ...

بانک مرکزی 16 اردیبهشت ماه را زمان اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ سود اعلام کرد. اما تنها چند روز بعد از آغاز رسمی کاهش نرخ سود بانکی در شبکه بانکی، بانک ها با ابلاغ بخشنامه های جداگانه نرخ سود سپرده های زیر یکسال رقابت خود را آغاز کرده و هریک تلاش دارند با جذاب تر کردن نرخ های سود، سپرده بیشتری را جذب کنند.

بانک ها دیگر حساب سپرده مدت دار با سود 22 درصد برای مشتریان خود باز نمی کنند و برهمین اساس به نظر می رسد که نظم نسبی در اجرای سودهای جدید در بین بانکی ها برقرار شده است.

همزمان با کاهش نرخ تورم به حدود 15 درصد، با توافق بانک ها و تصویب شورای پول و اعتبار نرخ های سود بانکی به فاصله یکسال از تغییر قبلی مجددا کاهش یافت و از 16 اردیبهشت (چهارشنبه هفته گذشته) در شعب بانک ها و موسسات اعتباری لازم الاجرا شد.

براین اساس نرخ سود سپرده مدت دار از 22 به 20 درصد کاهش یافته و تعیین نرخ های کمتر از یکسال به بانک ها محول شده است.

البته طبق مصوبات قبلی، نرخ سود روزشمار 10 درصد، سه تا شش ماهه 14 درصد، شش تا 9 ماهه 18 درصد و 9 تا یکساله 20 تا 22 درصد بود که البته این نرخ ها نیز در بانک های مختلف اغلب متفاوت اعمال شد.

هرچند با مراجعه به شعب بانک ها در روز ابتدایی ابلاغ نرخ های جدید نشان چندان و یا شاید هیچ نشانی از اعمال سودها نبود و اغلب شعب عنوان می کردند که بخشنامه ای دریافت نکرده و همچنان سودهای قبلی را اعمال می کنند اما امروز و با گذشت چهار روز از لازم الاجرا شدن نرخ سود بانکی شعب بانک ها با دریافت بخشنامه رقابت خود را برای جذب سپرده ها به خصوص سپرده های زیر یکسال آغاز کرده اند.

علاوه بر این اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی به میزانی در نظام بانکی جدی است که نه تنها بانک ها تابلوی نرخ سود یکساله 22 درصد را از روی شیشه ها برداشته بلکه هنوز هیچ تابلویی برای اعلام نرخ سود خود نصب نکرده اند.

علاوه بر این بیشتر بانکداران در مقابل پرسش مشتریان مبنی بر چگونگی اعمال نرخ های سود در بانک خود اعلام می کنند که دیگر نرخ سود بانک ها یکسان سازی شده و به همین دلیل دیگر نیازی نیست که به شعب بانک های دیگر مراجعه کنند.

از سوی دیگر بانک هایی که دارای گواهی سپرده بودند در مقابل درخواست برای باز کردن حساب سپرده با سودی بالاتر از 20 درصد، آن را نپذیرفته و در مقابل به مشتریان خود پیشنهاد دریافت گواهی سپرده ارائه می کنند.

گواهی سپرده سرمایه گذاری، یکی از ابزارهای مالی و جهت جذب منابع سرمایه گذاران نزد بانک با سررسید مشخص، افتتاح می شود که بانک در ازای آن، اقدام به صدور گواهی به همین نام می کند. براین اساس در حال حاضر بانکهایی که دارای شرایط اعطای گواهی سپرده به مشتریان خود هستند برای جذب بیشتر منابع پیشنهاد می کنند که با توجه به اینکه سود روزشمار این گواهی ها 22 درصد است در حال حاضر بهترین گزینه برای دریافت سود بیشتر همین گواهی خواهد بود.

در حالی که بانک ها عنوان می کنند بهتر است مشتریان نسبت به دریافت گواهی سپرده اقدام کرده تا در ادامه و بعد از گذشت مدتی از اجرای سودهای جدید بتوانند در مورد سپرده های کوتاه مدت خود تصمیم گیری کرده و احتمالا با ارائه طرح های ویژه در قالب همان سودهای 20 درصد شرایط مناسب تری را برای مشتریان خود ایجاد کنند.

اغلب بانک ها برای سپرده های زیر یکساله خود نرخ های سود مشابهی را اعلام می کنند، هرچند برخی دیگر نیز راهکارهای متفاوتی را برای کسب سود بیشتر پیش پای مشتریان خود قرار می دهند.

h0f0e1zefywdxck4fpf.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها