کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

موافقت با چهار منطقه آزاد جدید


کد خبر : ۱۱۷۱۵دوشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۲:۴۷۷۷۶۱ بازدید

مشاور رئیس‌جمهوری درخصوص آخرین وضعیت مناطق آزاد با بیان اینکه لایحه ایجاد چهار منطقه آزاد جدید که همگی در مناطق مرزی است براساس ...

مشاور رئیس‌جمهوری درخصوص آخرین وضعیت مناطق آزاد با بیان اینکه لایحه ایجاد چهار منطقه آزاد جدید که همگی در مناطق مرزی است براساس موافقت رئیس‌جمهوری و تصویب شورای‌عالی از سوی دولت به مجلس تقدیم شده است اظهار کرد: این چهار منطقه شامل جاسک، بوشهر، مهران و اردبیل است.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: این چهار منطقه همگی مناطق مرزی هستند و گذرگاه‌های مبادلاتی ما به حساب می‌آیند و می‌توانند موجب توسعه صادرات باشند. وی با اشاره به اینکه مهران یکی از گذرگاه‌های صادراتی کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: اردبیل و آذربایجان نیز یکی از گذرگاه‌های مهم صادراتی است که ایجاد صنایع در این مناطق آزاد نیز موجب بهبود اقتصاد استان می‌شود. اکبر ترکان همچنین در پاسخ به این سوال که منطقه آزاد اردبیل قرار است مستقل یا الحاق شود، گفت: طبق لایحه ارائه شده به مجلس منطقه آزاد اردبیل به‌صورت یک منطقه آزاد مستقل در می‌آید.

وی همچنین اظهار کرد: موافقت‌نامه‌ای را نیز در زمینه‌ مناطق آزاد بین بوشهر و قطر با این کشور داریم و قرار است برای تجارت دوجانبه ایران قطعه‌ای را به قطر و قطر نیز قطعه‌ای را به ایران دهد. مشاور رئیس‌جمهوری همچنین از راه‌اندازی فرودگاه ماکو ظرف یک ماه آینده خبر داد و درباره‌ پیشرفت پل خلیج‌فارس اظهار کرد: پیشرفت این پل تاکنون بد نبوده است؛ ولی به دلیل فاینانس این پروژه متوقف شده؛ اما طراحی آن همان طراحی اولیه است.

وی افزود: پیشنهادی مطرح شده بود که سناریوی جایگزینی برای این پروژه در نظر بگیریم. در این پیشنهاد مطرح می‌شد که این عرصه به‌صورت یک آزاد‌راه دو طرفه باشد که فعلا یک سمت آن ساخته شده و سمت دیگر بعدا ساخته شود؛ ولی این پیشنهاد بعدا مورد بررسی قرار گرفت و قبول نشد و قرار شد همه پل براساس طراحی اولیه ساخته شود. مشاور رئیس‌جمهوری افزود: اگر ما بتوانیم فاینانس را به دست آوریم یعنی برای فراهم‌کردن فاینانس پولی را از بیرون قرض کنیم ساخت این پل تا سه سال دیگر کار دارد. ترکان همچنین درباره‌ ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بحث توسعه مناطق آزاد اظهار کرد: در حال حاضر دو موضوع در این زمینه وجود دارد؛ اول آنکه تعدادی آمده‌اند و دارند در این حوزه کار می‌کنند، مانند سرمایه‌گذاران ترکیه و آذربایجان. همچنین با ارمنی‌ها نیز برای سرمایه‌گذاری در منطقه ارس صحبت‌هایی شده است و این امر در حال گفت‌وگو است. وی افزود: با هندی‌ها نیز موافقت‌نامه‌ای در زمینه‌ سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار اتفاق افتاده است، ولی افراد دیگر تنها در این زمینه صحبت کرده‌اند و به نظر می‌رسد منتظر اتفاق‌های جدیدی باشند.

ترکان همچنین درباره‌ حضور بانک‌های خارجی در مناطق آزاد و مخالفت بانک مرکزی با این امر تصریح کرد: بانک مرکزی در حال حاضر با این امر موافقت کرده و این امر در حال حاضر مورد بحث قرار گرفته است. ما منتظر این هستیم که مصوبه مربوط به آن تهیه شود تا بتوانیم از این طریق بانک‌های فراساحلی را در مناطق آزاد راه‌اندازی کنیم. وی افزود: در مناطق آزاد بانک‌های خارجی نیز می‌توانند شعبه دایر کنند که در حال حاضر این امر به دلیل تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست، اما بانک‌های فراساحلی که همه گردش آنها ارزی است امکان حضور در مناطق آزاد را دارند. مشاور رئیس‌جمهوری در این باره تصریح کرد: این بانک‌ها شعبه بانک خاصی نیستند، بلکه بانک‌های فراساحلی بانک‌های مستقلی به حساب می‌آیند و در آنها تحریم اثری ندارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها