کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اجماع اکثر بانک‌ها بر نرخ روز شمار 10 درصد


کد خبر : ۱۱۶۹۹یکشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۲۷۳۸۰۹ بازدید

بعد از آنکه بانک مرکزی اختیار تعیین نرخ سود سپرده ‌های کوتاه مدت زیر یکسال را به بانک‌ها واگذار کرد کسب اطلاع از شعب نظام بانکی حکایت از آن ...

بعد از آنکه بانک مرکزی اختیار تعیین نرخ سود سپرده ‌های کوتاه مدت زیر یکسال را به بانک‌ها واگذار کرد کسب اطلاع از شعب نظام بانکی حکایت از آن دارد که اکثر بانکداران بر نرخ سود روزشمار 10 درصد اجماع کرده اند.

با تصمیم شورای پول و اعتبار و البته بعد از ابلاغ از سوی بانک مرکزی از چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله در نظام بانکی 20 درصد شد.
البته بانک مرکزی ضمن ابلاغ بخشنامه سود بانکی در بخشنامه‌ای جداگانه هم اعلام کرد که اختیار تعیین نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت کمتر از یک سال به بانک‌ها واگذار شده است.

بانک مرکزی در این بخشنامه تأکید کرده که سقف نرخ سود سپرده‌های کمتر از یک سال نباید از 20 درصد تجاوز کند هرچند بانک ملی با تعدادی از بانک‌های بزرگ کشور توافق کرده‌اند که همان نرخهای قبلی را برای سپرده‌های کمتر از یک سال اعمال کنند.آزاد شدن تصمیم گیری درباره سودهای روزشمار و کوتاه‌مدت این احتمال را تقویت کرد که تعدادی از بانک‌ها برای جذب سپرده‌های بیشتر رقابت در این حوزه را تشدید کرده و نرخهایی بالا را به سپرده گذاران ارائه دهند.البته هدف بانک مرکزی از این تفویض اختیار این بوده که رقابت در بازار بانکی تقویت شود ولی احتمال دارد که همین رقابت عرصه را بر بانک‌هایی که روزشمارشان 10 درصد است تنگ کند.

پیش از این نرخ سود سپرده‌های سرمایه گذاری مدت‌دار 9 ماه تا یک سال 20 درصد، نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار 6 ماه تا نه ماه 18 درصد، نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار سه ماه تا شش ماه 14 درصد و نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی 10 درصد بود.
برهمین اساس، خبرنگار تسنیم با تعدادی از بانک های دولتی و خصوصی تماس گرفت و با خبر شد که اکثر بانک‌ها بر نرخ روز شمار 10 درصد اجماع کرده اند و تنها تعداد محدودی از بانک‌ها روزشمار 19 و 20 درصدی را در دستور کار خود قرار داده اند.

یکی از مسئولان شعب بانک های خصوصی در همین ارتباط گفت: قرار بوده که بانک ها با هم جلسه ای داشته باشند و تکلیف نرخ های جدید روز شمار را مشخص کنند ولی هنوز خبری نشده است.

اما این درحالی است که اکثر شعب بانک های دولتی و خصوصی در هنگام اعلام سیاست جدید سود بانکی به خبرنگار ما گفتند که این بخشنامه به تازگی ابلاغ شده و براساس آن سود روزشمار 10 درصد و یکساله 20 درصد تعیین شده است.بنابراین می توان گفت که تقریبا اجماع بانکی‌ها بر این بوده که نرخ سود روزشمار در دور جدید بدون تغییر و مانند قبل باشد ولی تعدادی از بانک‌ها به منظور جذب سپرده سقف تعیین شده را برای روز شما تعیین کرده اند.همچنین  در برخی از بانک‌ها دیگر سپرده کوتاه مدت زیر یکسال یا روزشمار به مانند آنچه در مصوبه شورای پول و اعتبار معنا ندارد چراکه این بانک‌ها به مشتری اعلام می کنند در این بانک سپرده اسماً یکساله با سود 20 درصد افتتاح می شود که بعد از یک ماه قابلیت برداشت وجوه مهیا می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها