کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رونق تولید با ادغام خودروسازان کوچک


کد خبر : ۱۱۶۵۷شنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸:۱۱۱۸۷۱ بازدید

ادغام خودروسازان اگرچه ایده تازه‌ای نیست اما به جریان انداختن آن کار خوبی است. این ایده می‌‌تواند جلوی ورشکستگی خودروسازان و زیان‌های ...

ادغام خودروسازان اگرچه ایده تازه‌ای نیست اما به جریان انداختن آن کار خوبی است. این ایده می‌‌تواند جلوی ورشکستگی خودروسازان و زیان‌های مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را بگیرد علاوه‌بر اینکه تولیدات باکیفیت شده و از اتلاف سرمایه‌های ملی هم جلوگیری به عمل می‌‌آید.

هم‌اکنون تولیدکنندگان خرد در صنعت خودروسازی به کار مشغول هستند که تیراژ تولیدشان در سال به 5 هزار دستگاه هم نمی‌رسد اما با این حال اصرار دارند با مونتاژ محصولات بی‌کیفیت چینی به حیات خود ادامه دهند و از آن سو هم از دولت و ملت طلبکار باشند، چراکه از یک سو به دلیل سودده نبودن مدام از دولت و نظام بانکی انتظار دریافت تسهیلات دارند و از سوی دیگر از ملت می‌خواهند تولیدات آنها را بدون انتظاری برای دریافت خدمات پس از فروش بخرند و دم برنیاورند. نکته دیگر اینکه چند سالی است خودروسازان در رکود به سر می‌برند و تیراژ تولید بشدت کاهش پیدا کرده و اگرچه این تولید منفی از زمستان 1393 روند مثبت یافته با این حال همچنان خودروهایی هستند که تولیدشان در کشور منفی است.

در این میان وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که شرکت‌های خودروسازی کوچک بهتر است برای همکاری بیشتر با هم ادغام شوند تا تیراژ تولید اقتصادی داشته باشند. در بیست و نهمین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو بار دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت که شرکت‌های خودروسازی کوچک بهتر است برای همکاری بیشتر با هم ادغام شوند تا تیراژ تولید اقتصادی داشته باشند. محمدرضا نعمت‌زاده معتقد است تعداد زیاد سازندگان خودروهای سبک و سنگین در کشور نشان می‌دهد این شرکت‌ها بیشتر به سمت مونتاژکاری پیش رفته‌اند و دارای توان ساخت داخل نیستند و باید گفت این فاصله برای صنعت خودروسازی کشور مناسب نیست.

در همین حال، ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو عنوان کرد: در این جلسه تاکید شد باید صنعت خودرو به جایگاه واقعی خود دست یابد، چرا که اگر اعتقاد داشته باشیم صنعت خودرو، فولاد و لوازم خانگی به‌عنوان پیشران‌های مهم توسعه صنعتی و اقتصادی کشور هستند، باید با تدوین سیاست‌‌های مناسب و برنامه‌ریزی هدفمند در این راه با سرعت بیشتری به پیش رفت. در این جلسه نعمت‌زاده تصریح کرد که در حال حاضر مشکل اصلی ما نقدینگی و پول نیست. در این بین داشتن اراده جمعی برای قرارگیری این صنعت در کلاس جهانی از موضوعاتی است که نیازمند یاری تک‌تک مسؤولان، صنعتگران و فعالان اقتصادی است، لذا باید خودمان برای پیدا کردن راهکارهای لازم برای حل مشکلات پیشقدم شویم.

وی در ادامه رضایتمندی مشتری را یکی از محورهای حائز اهمیت خواند و گفت: تا زمانی که صنعت خودرو رقابتی نباشد، انتقادات و ایراداتی که به این صنعت هست، وارد خواهد بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تحقیق و توسعه را در صنعت خودرو و قطعه‌سازی به‌عنوان یکی از مولفه‌های مهم و اولویت‌دار مطرح و اشاره کرد که هرچند بحث‌های زیادی در گذشته پیرامون همکاری دانشگاه‌ها و صنعت صورت گرفته اما آنگونه که باید تاکنون همکاری مطلوبی انجام نشده است.

نعمت‌زاده تصریح کرد که هریک از شرکت‌های خودروسازی با بستن یک قرارداد کامل در همه حوزه‌ها با دانشگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت‌ نیروهای کارشناسی و متخصص در بخش‌های تولید، طراحی، توسعه محصول، فروش، خدمات پس از فروش، امور بازرگانی و حتی بحث‌های مربوط به بهره‌وری استفاده کنند، چرا که نیروهای ارزنده‌ای در دانشگاه‌ها وجود دارند که می‌توان بیش از پیش از آنها بهره برد.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو درباره سایر مباحث صورت‌گرفته در این جلسه گفت: وزیر صنعت با اشاره به اینکه صنعت قطعه‌سازی یکی از ارکان تاثیرگذار بر ارتقای کیفیت خودروهاست، یادآور شد یکی از عواملی که قطعه‌سازان را تشویق به ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه می‌کند قراردادهای بلندمدت با شرکت‌های خودروسازی است، از این رو بستن قراردادهای ۳ تا ۵ ساله باعث خواهد شد شرکت‌های قطعه‌سازی به صورت جدی در حوزه کیفیت به فعالیت بپردازند. همچنین در این جلسه گزارشی درباره آمار و برنامه تولید خودرو ارائه شد و براساس آن تا 15 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری ۱۰۴هزار و ۶۲۰ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۰ درصد رشد به همراه داشته است، ضمن اینکه پیش‌بینی شده یک‌میلیون و ۴۶۵ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۴ تولید و از این میزان ۸۰ هزار دستگاه خودرو صادر شود. در ادامه این جلسه، گزارش ویژه‌ای درباره چالش‌های کیفیت در صنعت خودروی ایران ارائه شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در بخشی از این گزارش به آمار بین‌المللی تولید خودرو در جهان پرداخته شد که بر پایه آن هم‌اکنون ۹۰ میلیون خودرو در جهان در حال تولید است که گردش مالی دو هزار و ۶۰۰ میلیارد یورویی و اشتغالزایی ۱۰ میلیون نفری را در این صنعت به همراه دارد، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در این صنعت بالغ بر ۱۰۹ میلیارد یورو عنوان شده، این در صورتی است که ۷۰ درصد کیفیت زنجیره ارزش خودرو در جهان پیش از مرحله تولید، فروش و خدمات پس از فروش صورت می‌گیرد.

براساس این گزارش، توسعه محصول، طراحی و ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه بسیار تاثیرگذار است و از موضوعاتی که دراین راستا باید مورد توجه قرار گیرد ضرورت اصلاح شیوه بازرسی کیفیت خودرو در ایران است تا بیشتر به سمت استانداردهای طراحی گام بردارد.

جدول خودروسازان و محصولاتشان :


eziuhqs3ezqs1pwai70d.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها