کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی فنی بزرگترین هاچ‌بک پژو


کد خبر : ۱۱۳۶۷شنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱:۴۱۱۲۰۹۸ بازدید

پژو سابقه خوبی در خارج کردن دیگر رقبای اروپایی خود از دور رقابت برای کسب عنوان بهترین خودروی سال دارد که این اتفاق دوباره در سال گذشته در مورد ...
بررسی فنی بزرگترین هاچ‌بک پژوبررسی فنی بزرگترین هاچ‌بک پژو

پژو سابقه خوبی در خارج کردن دیگر رقبای اروپایی خود از دور رقابت برای کسب عنوان بهترین خودروی سال دارد که این اتفاق دوباره در سال گذشته در مورد جدیدترین هاچ‌بک این شرکت تکرار شد تا حتی ژرمن‌ها نیز نتوانند با انواع مدل‌های مختلف خود در مقابل هنرنمایی شیر فرانسوی مقاومت کنند. مدل 2015 این خودرو چندی است که دربازارهای مختلف حضور دارد که در ادامه نگاهی اجمالی به آن خواهیم داشت.


نکات مثبت:

طراحی شیک و جذاب، دارای ابعاد بزرگ به عنوان یک هاچبک، کابین با کیفیت، پیشرانه های ارتقا یافته، ورود سر و صدای کم به داخل اتاق، فرمان پذیری خوب و کارکرد نرم خودرو، دارای ارتباط سرعت بالای اینترنتی و چراغ های جلو مجهز به LED

نکات منفی:

قیمت بالاتر در مقایسه با دیگر رقبا و سطح کمتر تجهیزات، عملکرد نه چندان مطلوب سیستم تعلیق عقب در دست اندازها، سیستم روشن-خاموش با تاخیر در عملکرد، کندی حرکت در حالت عادي پژو 308 از سال 2007 تاکنون در بازار حضور دارد و پژو برخلاف قبل که مدل های جدید را با یک شماره ارتقا در سیستم نام گذاری معرفی می‌کند، نسل دوم این هاچبک را همچنان با نام 308 می شناسد تا تغییرات مورد نیاز را تنها در ساختار و بخش های فنی آن اعملا کرده باشد. این خودرو بر روی پالتفرم جدید گروه پژو- سيتروئن که با کد EMP2 شناخته میشود شکل گرفته تا جایگاه خود را از سنگین ترین خودروی این کلاس به سبک‌ترین و راحت ترین مدل با وزن 1090کیلوگرمی ارتقا دهد. کیفیت سواری و قابلیت های فنی پژو 308 جدید به لطف استفاده آن از این پلاتفرم در مقایسه با نسل پیشین آن به مقدار قابل توجهی افزایش یافته که بخش عمده این تغییرات را باید در تخصص اصلی پژو یعنی سیستم تعلیق و فرمان مشاهده کرد که کیفیت سواری کلی خودرو را در سطح بالاتری از رقبا قرار داده هر چند که هنوز هم در بخش عقب این سیستم دارای برخی نواقص و ضعف هاست. جدا از قابلیت های فنی این سازه منحصر به فرد، EMP2 یکی از اصلی ترین نقش ها را در کاهش 140 کیلوگرمی وزن مدل جدید 308 در مقایسه با مدل پیشین آن دارد تا استفاده از مواد سبک وزن در آن محسوس تر باشد. برای مقایسه بهتر وزن بسیار کم این خودرو کافی است نگاهی به وزن 1209 کیلوگرمی فولکس واگن گلف و حتی مدل کوچک‌تر پولو با وزن 1121 کیلو داشته باشیم.

v6apuju47477xloxix0k.jpg

البته این وزن کم با وجود پیشرانه سه سیلندر 1.2لیتری مجهز به توربوشارژر این خودرو که قادر به تولید 129 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و 230 نیوتنمتر گشتاور در 1750 دور در دقیقه است، بیشتر به چشم می آید چرا که اصلی ترین رقیب آن یعنی گلف با پیشرانه چهار سیلندر 1.4لیتری توربو دارای قدرتی برابر با 90 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتن متر است. همین وزن کمتر باعث شده تا پژو 308 در مدل پایه 4.6 لیتر در هر 100کیلومتر مصرف بنزین داشته باشد که این مقدار برای گلف برابر با 5.7 لیتر است. برتری 308 در مقابل گلف همچنان ادامه دارد چرا که پژو ابعاد این هاچبک را اندکی بزرگتر از نسل پیشین در نظر گرفته و با طولی برابر با 4.25 متر دارای بهترین فضای کایبن و همچنین وسیع ترین صندوق عقب با 435 لیتر در میان خودروهای دیگر این کلاس است و گلف با طول بیشتر 4.35 متر تنها فضای بار 380 لیتری را در اختیار دارد.

مدل مورد بررسی دارای پیشرانه 1.2لیتری مدل پایه ولی سطح بسیار بیشتری از تجهیزات بوده که با نام آلور ( Allure ) شناخته میشود تا در مجموع قیمت آن را از 22 هزار دلار به 30 هزار دلار استرالیا افزایش دهد. گرانترین مدل 308 در مدل هاچبک دارای همین مشخصات ولی مجهز به پیشرانه دولیتری توربو دیزل به قدرت 147 اسب بخار است که نیازمند پرداخت رقمی نزدیک به 35 هزار دلار است. البته پژو اعلام کرده که مدل های مجهزتر و البتهگران قیمت تری ( به خصوص مدل GT ) در سه ماهه دوم سال جاری در فهرست فروش این شرکت قرار خواهند گرفت.

برای یک خودروی هاچبک شهری با چنین قیمتی طبیعتا افراد انتظار تجهیزات رفاهی و ایمنی زیادی دارند، ولی در 308 جدید نمی توان به تمام انتظارات جامهعمل پوشاند تا رینگ های 16 اینچی و مه شکن ها با قاب کرومی مهمترین موارد قابل ذکر باشند! از موارد جالب توجه عدم امکان سفارش روکش چرم برای صندلی هاست تا با پرداخت 3100 دلار صندلی های گرم شونده بتوانند اندکی این خلاء را جبران کنند. اما در مورد سیستم های جدید به کار رفته در این خودرو شاید مهمترین مورد به چراغ های LED جلو مربوط شوند هرچند عدم بهره گیری از دوربین عقب ( حسگرهاي جلو و عقب وجود دارد ) بازهم یک نکته منفی دیگر به حساب می آید. در داخل اتاق با وجود نبود تجهیزات رفاهی زیاد، کیفیت ساخت و پوشش ها کاملا به چشم می آیند و البته باید به صفحه نمایش رنگی بزرگ قرار گرفته در بالای کنسول وسط داشبورد با حافظه داخلی هشت گیگابایتی ( 6.9 گیگ در دسترس ) به علاوه سیستم ناوبری اشاره داشت. کار کردن با منوهای مختلف این صفحه نمایش بسیار آسان و سریع است هرچند که انجام تمام تنظیمات سیستم های مختلف صرفا با آن نیاز به عادت دارد. البته برخلاف گلف هیچ دریچه هوایی برای صندلی های عقب در نظر گرفته نشده ولی به اذعان بسیاری از افراد ایزوله بودن اتاق این خودرو بدون شک بهترین در کلاس خود است و کمترین میزان نفوذ صدا به آن وجود دارد.


eh262oehp8ta8vzjihq5.jpg

سیستم تعلیق جدید به کار رفته در نسل دوم 308 هرچند که دارای عملکرد کلی خوبی است ولی در صورت پر بودن ظرفیت خودرو و صندوق ضعف این سیستم
تازه خود را نشان میدهد که اوج کوبش را میتوان در کمک‌های عقب و در عبور از دست اندازها مشاهده کرد. در این بخش شاید پژو نتواند هم سطح با فولکس واگن ظاهر شود، ولی راحتی رانندگی با این خودرو بهتر از گلف است هر چند که برای سواری اسپرت نباید به سراغ آن بروید. پژو 308 جدید برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت از حال سکون به 9.6 زمان نیاز دارد که در ترافیک‌های شهری رقم بسیار خوبی خواهد بود. گيربكس ششدنده اتوماتیک دارای عملکرد نرمی است ولی در حالت استاندارد و نرمال نباید به دنبال شتابگیری خوب با آن باشید هر چند با فعال کردن حالت اسپرت عملکرد آن کمی بهتر میشود، ولی دیگر تعویض ها به نرمی قبل نیست. سیستم استارت استاپ در نظر گرفته شده برای این خودرو هم دارای تاخیر است تا آن را در رده بدترین های این کلاس قرار دهد تا فعال نکردن آن بهتر از فعال بودنش باشد!

در بیشتر بازارها سیتروئن برای مدلهای مختلف خود گارانتی شش ساله بدون محدودیت کیلومتر در نظر گرفته ولی پژو همچنان با همان گارانتی سه ساله یا 100 هزار کیلومتری به فروش محصولات خود اقدام می‌کند، موردی که احتمالا در آیندهای نزدیک همانند همزاد فرانسوی خود خواهد شد. همچنین در بازارهایی همانند استرالیا، پژو بازاریابي چندان قوی را به کار نگرفته و با عرضه محدودتر، حتی نمیتوان آن را رقیب فولکس گلف به لحاظ فروش دانست تا دست‌یابی به پرفروشان این کلاس يعني مزدا 3 و تویوتا کرولا بسيار دشوار باشد.

h48yqei475db021hswzq.jpg

مشخصات فنی پژو 308 مدل 2015

قیمت: 30 هزار و 490 دلار استرالیا برای نمونه مورد آزمایش
پیشرانه: 1.2لیتری سه سیلندر مجهز به سیستم توربو
قدرت: 129 اسب بخار
گشتاور: 230 نیوتن متر
گیربکس: ششدنده اتوماتیک
شتاب: 9.6 ثانیه از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت
بیشینه سرعت: 208 کیلومتر در ساعت
خروجي گاز كربنيك: 110 گرم در کیلومتر 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها