کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سخنگوی دولت همچنان تکذیب می‌کند سازمان هدفمندی تأیید


کد خبر : ۱۱۳۲۳پنجشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴:۱۲۲۴۴۲ بازدید

با وجود ابهام در سخنان مسؤولان شواهد نشان می‌دهد 6 گروه از دریافت یارانه نقدی محروم شده‌اند. بدیهی است منظور از «گروه»، دهک‌های درآمدی ...

با وجود ابهام در سخنان مسؤولان شواهد نشان می‌دهد 6 گروه از دریافت یارانه نقدی محروم شده‌اند. بدیهی است منظور از «گروه»، دهک‌های درآمدی نیست. سخنگوی دولت تلویحا این موضوع را تایید و اعلام کرد این حذف‌ها به علت آیین‌نامه سال 93 بوده و هنوز آیین‌نامه اجرای بودجه 94 اجرایی نشده است.

بدین‌ترتیب سخنان روز گذشته نوبخت نشان می‌دهد باید افراد بیشتری منتظر حذف یارانه نقدی باشند. سخنگوی دولت دیروز گفت: در سال جدید، دولت یارانه‌بگیری را حذف نکرده و چنانچه یارانه کسی هم حذف شده برای سال 1393 است. به تأکید وی، اگرچه دولت موظف به شناسایی و حذف یارانه‌بگیران پردرآمد است اما برای این مهم باید آیین‌نامه اجرایی تبصره 20 قانون بودجه 94 در دولت تصویب شود که هنوز نشده است.

وی افزود: براساس تکلیف بودجه سال 94 تا الان هیچ یارانه‌بگیری از دریافت یارانه‌ها حذف نشده است البته کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند یا افرادی که به نحوی اطمینان حاصل شده که پردرآمد هستند و قبلاً حذف شده بودند یارانه آنها همچنان حذف است و ما حذف جدیدی نداشته‌ایم. وی افزود: بنابراین آنچه در فروردین امسال اتفاق افتاد ناشی از تشخیص تبصره 21 بودجه سال 93 کل کشور بوده است که براساس آن ایرانیان خارج از کشور حذف شدند و البته در صورتی که درباره تبصره 20 بودجه سال 94 آیین نامه‌اش را مصوب کنیم حتماً به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

خبرنگاری از نوبخت پرسید آیا خبر حذف 5 گروه جدید یارانه‌بگیران را که در روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشر شده است، تایید می‌کنید؟ که وی گفت: این صحت ندارد. چون باید برای حذف افراد یا گروه‌های جدید تبصره 20 بودجه 94 مصوب شود و هنوز این اتفاق نیفتاده بنابراین، این موضوع صحت ندارد. براساس بودجه سال 94 به هیچ وجه افرادی مشمول این حذف نیستند. اگر بخواهیم به سخنان دیروز و روزهای گذشته نوبخت استناد کنیم باید بگوییم هیچ کسی از دریافت یارانه فروردین 94 محروم نشده و فقط خارج‌نشینان یارانه خود را دریافت نکردند اما آیا این موضوع صحت دارد؟  این موضوع صحیح نیست چراکه در فروردین بخشی از مردم که در 6 گروه بودند از دریافت یارانه نقدی محروم شدند.

پزشکان، صرافان، دانشجویان رشته پزشکی، عضو هیات مدیره بانک‌ها و شرکت‌های دولتی و کسانی که به سفر خارجی (به غیر از سفرهای زیارتی) رفته‌اند یارانه فروردین خود را دریافت نکرده‌اند البته همه اعضای این‌گروه‌ها یارانه‌شان قطع نشده و پیش‌بینی می‌شود دایره حذف گسترده‌تر شود. برخی‌ افرادی که یارانه آنها قطع شده در تماس با سازمان هدفمندی یارانه‌ها از این موضوع مطلع شده‌اند و بدون اطلاع قبلی یارانه خود را حذف شده دیدند.

سیاست پنهانکاری

دولتی‌ها اصلا دوست ندارند موضوع حذف یارانه‌ها را رسانه‌ای کنند و سخنگوی دولت به راحتی این مساله را تکذیب می‌کند اما سازمان هدفمندی به راحتی به افراد عادی پاسخ می‌دهد و موضوع حذف گروه‌ها از دریافت یارانه را تایید می‌کنند. مثلا یکی از رسانه‌ها به‌عنوان یکی از افرادی که یارانه‌اش حذف شده با سازمان هدفمندی تماس گرفت و کارشناس یارانه این سازمان اطلاعات جالبی را عنوان کرد. وی گفت: «اگر در 10 سال گذشته سفر به خارج کشور داشته‌اید یارانه‌تان حذف شده است. چند گروه از افراد در اسفندماه حذف شدند که یکی از علت‌ها مسافرت به خارج از کشور بوده و یکی دیگر از عواملی که موجب حذف افراد شده دارا بودن خودروهای خارجی است. همچنین پزشکان، صرافان، دانشجویان رشته پزشکی، عضو هیات‌مدیره بانک‌ها و شرکت‌های دولتی از گروه‌هایی هستند که حذف کردیم؛ هر تعداد از افراد خانواده که خودروی خارجی به نامشان باشد، یارانه سرپرست حذف خواهد شد». وی افزود: «به نوشته‌ روزنامه‌ها و رسانه‌ها توجه نکنید، از اسفندماه یارانه افرادی از گروه‌ها که گفتم، حذف شده است و به عبارتی جزو اقشار پردرآمد محسوب شدند. این موضوع بخشنامه رسمی هم شده است».

با وجود اعلام سازمان هدفمندی درباره حذف یارانه‌ها و صدور بخشنامه رسمی مشخص نیست چرا مسؤولان باز هم پنهانکاری می‌کنند و نمی‌خواهند معیارهای حذف را رسانه‌ای کنند. قطعا اگر این موضوع رسانه‌ای شود مسؤولان باید به بسیاری از سوالات پاسخ دهند مثلا بگویند چرا دانشجوی پزشکی‌ای که درآمدی ندارد باید از دریافت یارانه حذف شود یا چرا کسی که یک سفر خارجی در 10 سال رفته پردرآمد محسوب می‌شود؟ اصلا چرا معیارهای حذف یارانه نقدی نباید اعلام شود تا حداقل مردم سرگردان نشوند و حتما آنها باید به زحمت بیفتند با مسؤولان به صورت مستقیم اطلاعات یارانه‌ای را بگیرند؟ اگر گروه‌ها از دریافت یارانه حذف نشده‌اند و فقط خارج‌نشینان حذف شده‌اند پس چرا برخی از مردم در فروردین یارانه نگرفته‌اند؟ چرا دولت اصرار به پنهانکاری در این باره دارد و هر مسؤولی یک حرف متفاوت از دیگری می‌زند؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها