کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

باثبات‌ترین فروردین بازار آزاد ارز


کد خبر : ۱۱۲۹۸چهارشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹:۰۸۱۲۴۷ بازدید

سکه و دلار در اولین روز اردیبهشت‌ماه روندی مشابه روزهای ابتدایی هفته داشتند و نوسان چندانی را تجربه نکردند. روند نخستین روز اردیبهشت را به‌نوعی ...

سکه و دلار در اولین روز اردیبهشت‌ماه روندی مشابه روزهای ابتدایی هفته داشتند و نوسان چندانی را تجربه نکردند. روند نخستین روز اردیبهشت را به‌نوعی می‌توان در ادامه روند فروردین‌ در نظر گرفت، ماهی که ماه ثبات نسبی بازار ارز بود. 

 روز سه‌شنبه قیمت دلار تغییری نسبت به روز پیشین تجربه نکرد تا سومین روز بی‌نوسان دلار روی قیمت 3345 تومان به ثبت برسد. همزمان سکه تحت تاثیر افت اونس در مقطعی از روز، 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی قیمت 963 هزار تومان قرار گرفت. نوسان نسبتا کم بازار ارز در ماه گذشته در حالی ثبت شده که بررسی داده‌های قیمتی نشان‌دهنده آن است که دلار در سال94، آغاز متفاوتی در مقایسه با دو سال گذشته داشته است. نرخ فروش دلار در فروردین 94 شاهد رشد بسیار جزئی 0.1 درصدی بود، این در حالی است که دلار در فروردین 92 افزایش 2.4 درصدی و در فروردین 93 رشد 4.2 درصدی را تجربه کرده بود. به این ترتیب بازار ارز در فروردین‌ماه سال جاری با ثبات‌ترین روند ماه آغازین سال در سه‌سال اخیر را پشت‌سر گذاشت. 


 کاهش 54 تومانی متوسط دلار

بررسی داده‌های قیمتی یک ماه ‌گذشته نشانگر آن است که متوسط قیمتی دلار در فروردین 94 به 3335 تومان رسیده است، رقمی که 54 تومان کمتر از میانگین قیمتی این ارز در اسفند 93 بود. فضای بازار ارز در اولین ماه سال 94 دو نیمه متفاوت داشت. بخش اول به 15 روز ابتدایی سال مربوط است که بازار تحت‌تاثیر تعطیلات و مذاکرات هسته‌ای، کم‌رونق و حجم معاملات پایین بود. در این مدت دامنه نوسانات دلار محدود بود و نهایتا در تاریخ 11 فروردین بهای این ارز با 10 تومان کاهش نسبت به آخرین روز سال گذشته به 3330 تومان رسید، اما بخش دوم به پس از تعطیلات و شروع جدی معاملات از تاریخ 15 فروردین مربوط است.  در روزهای ابتدایی این بازه زمانی دلار تحت تاثیر بیانیه مطبوعاتی لوزان قرار گرفت. در تاریخ  15 فروردین؛ یعنی در اولین روز شروع جدی معاملات، دلار دو رکورد خود در فروردین‌ماه را ثبت کرد. بیشترین میزان نوسان و کمترین قیمت دلار مربوط به این روز بود. در ساعات ابتدایی روز شنبه 15 فروردین، دلار تا زیر قیمت 3200 تومان پایین آمد، ولی به سرعت در ادامه روز بهای دلار به 3270 تومان رسید، رقمی که 60 تومان کمتر از آخرین قیمت بسته شده بازار در تاریخ 11 فروردین بود.  پس از این ریزش هیجانی در واکنش به بیانیه مطبوعاتی لوزان، در روزهای بعد فضای بازار آرام‌تر و دامنه نوسانات دلار روز به روز محدودتر شد. دلار در تاریخ 16 فروردین به کانال 3300 تومان وارد شد و با قیمت 3315 تومان به کار خود در اولین هفته جدی بازار خاتمه داد.  از تاریخ 22 فروردین روند شاخص بازار ارز تا حدی تغییر کرد و دلار در مسیر صعودی قرار گرفت. شاخص بازار ارز روز چهارشنبه 26 فروردین به بالاترین قیمت خود در فروردین‌ماه یعنی به 3370 تومان رسید. افزایش این روزهای دلار بیشتر ناشی از تقاضای تجار، پایین آمدن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی نسبت به بازار دبی و تحرکات معامله‌گران آتی بود. از تاریخ 27 فروردین فضای بازار آرام‌تر شد و نهایتا در دو روز انتهایی این ماه دلار نوسانی را تجربه نکرد و روی رقم 3345 تومان به کار خود در اولین ماه سال 94 خاتمه داد. 

 روند فروردینی دلار 

در فروردین 94، دلار روزهای نسبتا کم نوسانی را پشت‌سر گذاشت و تغییرات قیمتی چندانی را به ثبت نرساند، اما این روند در حالی رقم خورد که در فروردین دو سال گذشته این ارز میل زیادی به رشد داشت و تغییرات افزایشی زیادی را تجربه کرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که در اولین ماه سال 92، بهای دلار از 3440 تومان ابتدای ماه به 3525 تومان در انتهای ماه رسید و رشدی 4/ 2 درصدی را تجربه کرد. در فروردین93 هم بهای دلار از 3030 تومان به 3200 تومان رسید تا این بار رشد 2/ 4 درصدی را به ثبت برساند. اما، در فروردین امسال دلار تنها 1/ 0 درصد افزایش یافت و از قیمت 3340 تومان به بهای 3345تومان رسید. مقایسه آمارها نشان‌دهنده آن است که دلار در فروردین 94، سال نسبتا متفاوتی را آغاز کرده و باثبات‌ترین فروردین سه سال اخیر در سال 94 رقم خورده است.  پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای و انتشار بیانیه مطبوعاتی لوزان که منجر به خوش‌بینی به آینده روابط و درآمدهای ارزی کشور شده است، در کنار مقررات 29 دی‌ماه خرید و فروش ارزی بانک مرکزی و اقدامات و تدابیر اتخاذ‌شده نهاد سیاست‌گذار از عوامل مهمی است که به کاهش نوسانات دلار در ابتدای سال جاری کمک کرده است.  روند کم نوسان دلار به اولین روز اردیبهشت‌ماه نیز سرایت کرد. در اولین روز اردیبهشت شاخص بازار ارز نوسانی را تجربه نکرد تا همچنان روی قیمت 3345 تومان بایستد. آغاز مذاکره برای نوشتن متن توافق از عواملی است که فضای بازار ارز را در حالت انتظاری قرار داده است. البته عرضه ارز بازیگران بازارساز رسمی نیز به کاهش نوسانات کمک کرده است. 
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها