کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شروع حذف یارانه نقدی برخی افراد جامعه


کد خبر : ۱۱۲۷۲دوشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳:۴۷۸۰۶۴ بازدید

حذف یارانه نقدی ثروتمندان درگیر و دار تائید و تکذیب دولتی‌ها + فایل صوتی

هرچند سخنگوی دولت به درستی حذف ۵ گروه درآمدی را از دریافت یارانه نقدی تکذیب کرده اما نگفته است که دولت طبق قانون افراد ثروتمند را حذف خواهد کرد و این موضوع در دستور کار است؛ موضوعی که سرپرست دفتر مطالعات اجتماعی وزارت رفاه آن را تائید کرده و ضد و نقیض‌گویی‌ها، رسانهها را ناگزیر به انتشار فایل صوتی مصاحبه خود با این مسئول وزارت تعاون و کار کرد.

امروز یک روزنامه پرتیراژ صبح از حذف یارانه برخی افزاد غیرنیازمند خبر داد و عنوان کرد که اقشاری مانند پزشکان، وکلا،‌صاحبان خودروهای لوکس، صرافی‌ها، اعضای هیأت مدیره بانکها و شرکت‌های خصوصی، ایرانیان مقیم خارج در ماه جاری (فروردین‌ماه) از یارانه نقدی حذف شده‌اند.

خبرنگاران برای صحت و سقم این اخبار و آنچه که قانون به دولت تکلیف کرده است، پیگیر موضوع شدند و در این باره برخی نمایندگان حذف برخی افراد ثروتمند از سوی دولت تأیید کردند.

در این راستای ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع حذف یارانه غیرنیازمندان اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای با وزیر رفاه عنوان شد که یارانه افراد با درآمد مکفی قطع و به آنها نیز اطلاع‌رسانی شده است.

این نماینده مجلس با رد این موضوع که قرار نیست طبقه، دهک و یا دسته‌بندی خاصی برای حذف ثروتمندان وجود داشته باشد، تصریح می‌کند: در جلسه عنوان شده دولت براساس بانک‌های اطلاعاتی موجود، اقدام به شناسایی افراد و نه براساس دهک یا صنف اقدام می‌کند.

پیش از این ابراهیم نکو دیگر عضو کمیسیون اقتصادی با تأکید بر اینکه وزارت رفاه و اقتصاد نمی‌توانند به تنهایی چنین کاری را انجام دهند، از حذف یارانه اقشار پردرآمد در کارگروه مربوطه دولت با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران خبر داده بود.

این نماینده مجلس نیز عنوان می‌کند: برای حذف یارانه اقشار پردرآمد و شناسایی دقیق آنها باید فرمول مشخصی معین شود و همچنین دولت نباید گروه یا مشاغل مشخصی را مدنظر قرار دهد، بلکه به طور دقیق افراد را شناسایی کرده و نسبت به حذف یارانه‌ آنها اقدام کند.

نکو تأکید می‌کند: با توجه به آخرین اطلاعات کسب‌شده، ایرانیان مقیم خارج از کشور از دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اند.

این اظهارات در حالی رقم می‌خورد که ظهر امروز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صرفاً به خبر حذف یارانه 5 گروه پردرآمد از دریافت یارانه واکنش نشان داده و آن را تکذیب کرد. نوبخت البته توضیح بیشتری نداد و به موضوع شناسایی افراد و حذف قانونی ثروتمندان اشاره نکرده است.

این در حالی است که احد رستمی سرپرست دفتر مطالعات اجتماعی وزارت تعاون در گفت و گویی صراحتا از برنامه ریزی برای حذف یارانه بگیران غیر نیازمند و ارسال فرمول اطلاعات دارایی خانوار به دولت در این رابطه خبر داده و حذف برخی افراد را نیز تائید می کند. گفت و گویی که فایل صوتی آن در اینجا قابل دریافت است.


دریافت فایل

طبق تبصره 20 قانون بودجه سال 94، دولت موظف است یارانه ثروتمندان را حذف کند و این موضوع در بودجه 93 نیز به گونه‌ای دیگر ذکر شده بود تا دولت از طریق درآمد خانوار، افراد نیازمند متقاضی را شناسایی کند.

بنابراین، آنچه سخنگوی دولت در خصوص حذف یارانه گروه پردرآمدها تکذیب کرده درست بوده، اما براساس قانون، دولت موظف است و می‌تواند همانطور که پیش از آن نیز دیگر مسئولان دولت عنوان کرده بودند، اقدام به شناسایی و حذف یارانه غیر نیازمندان کند.

همچنین پیش از این نوبخت از آغاز شناسایی و حذف ثروتمندان یارانه‌بگیر خبر داده و عنوان کرده بود این موضوع نیازی به رسانه‌ای شدن ندارد و کار به تدریج انجام می‌شود.

براین اساس اینگونه می‌توان نتیجه گرفت حذف ثروتمندان مختص به گروه یا دهک خاصی نیست و طبق بانک‌های اطلاعاتی موجود دولت برخی افرادی که مشمول یارانه نقدی نمی‌شوند حذف کرده است. اقدامی که یک مطالبه اجتماعی و مود اجماع همگان است و ضرورت آن بیش از همه در دولت احساس می‌شود؛ به گونه‌ای که وزیر نفت در نشست اخیر خود گلایه می کند که وزارت نفت روزی 125 میلیارد تومان برای یارانه نقدی خانوار می پردازد و می‌گوید داریم زیر بار فشار یارانه له می‌شویم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها