کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازندگان سکه و ارز در هفته‌ای که گذشت


کد خبر : ۱۱۱۹۸شنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳:۳۶۱۹۰۰ بازدید

بهای دلار در آخرین روز هفته افزایشی، در مسیر کاهشی قرار گرفت، اما سکه با اهرم طلای جهانی رو به رشد گذاشت. اما در هفته‌ای که دلار و سکه ...

بهای دلار در آخرین روز هفته افزایشی، در مسیر کاهشی قرار گرفت، اما سکه با اهرم طلای جهانی رو به رشد گذاشت. اما در هفته‌ای که دلار و سکه تمام بازدهی مثبت داشتند، سکه‌های نیم و ربع با کاهش ارزش روبه‌رو شدند.

روز پنج‌شنبه قیمت دلار با10 تومان کاهش به3360 تومان و بهای سکه با 4 هزار تومان افزایش به 971 هزار تومان رسید. افت دلار در آخرین روز هفته موجب شد که تعداد روزهای کاهشی و افزایشی دلار در هفته گذشته برابر شود، اما با وجود افت دلار، روز پنج‌شنبه افزایش طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر، سکه را تحت حمایت خود قرار داد و از کاهش این کالا تحت‌تاثیر دلار جلوگیری کرد. البته به‌رغم حمایت روز پنج‌شنبه، بهای اونس پس از تعطیلی بازارهای داخلی در بازارهای جهانی در مسیر نزولی قرار گرفت. هفته گذشته بهای سکه در دو کانال 970 و 960 هزار تومان نوسان داشت. سکه که در تاریخ پنج‌شنبه 20 فروردین به قیمت 952 هزار تومان رسیده بود، شنبه گذشته افزایشی 19 هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت 971 هزار تومان رسید.

افزایش اونس و رسیدن به بالای مرز 1200 دلار، در کنار صعود 30 تومانی دلار دو نیرویی بودند که قیمت سکه را در ابتدای هفته تحت‌تاثیر قرار دادند. این رشد در روز یکشنبه دنبال شد و بهای این کالا تا قیمت 975 هزار تومان بالا رفت. با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات قیمتی اونس، علت اصلی این رشد، بالا رفتن بهای دلار در بازار داخلی بود، اما پس از دو روز افزایش، روند قیمتی از روز دوشنبه معکوس شد. سکه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دو کاهش متوالی را تجربه کرد. سکه روز دوشنبه با 6 هزار تومان افت از کانال 970هزار تومان خارج شد و روی قیمت 969 هزار تومان ایستاد و روز سه‌شنبه با 8 هزار تومان افت دیگر به بهای 961 هزار تومان رسید.

روند کاهشی اونس و دلار دو عاملی بود که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، سکه را تحت فشار قرار داد. روز چهارشنبه کاهش سکه متوقف شد تا این کالای‌ گرانبها در دو روز پایانی هفته در جاده صعودی قرار بگیرد، امری که موجب شد سکه نهایتا به قیمت پایان روز شنبه گذشته؛ یعنی بهای 971 هزار تومان بازگردد. روز چهارشنبه سکه با 6 هزار تومان رشد به 967 هزار تومان رسید. عاملی که زمینه رشد قیمتی روز چهارشنبه را فراهم کرد، افزایش بهای دلار بود. در روز چهارشنبه سکه برخلاف کاهش اونس، از روند افزایشی دلار پیروی کرد، حال آنکه در روز پنج‌شنبه سکه همسو با افزایش اونس حرکت کرد و تاثیر چندانی از کاهش دلار نگرفت. در آخرین روز هفته سکه 4 هزار تومان دیگر رشد کرد و به 971 هزار تومان رسید. روز پنج‌شنبه بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر از مرز روانی 1200 دلار فراتر رفت و به قیمت‌های نزدیک 1210 دلار رسید، عاملی که به رشد قیمت سکه کمک کرد.

البته بهای اونس در ادامه روز پنج‌شنبه راه کاهشی در پیش گرفت و به زیر 1200 دلار رسید، اما با توجه به تعطیلی بازارهای داخلی قیمت سکه از این نوسانات کاهشی تاثیری نگرفت. در صورت ادامه افت اونس تا پایان روز جمعه، انتظار می‌رود در روز شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت پایین‌تری از روز پنج‌شنبه آغاز کند.

در حالی‌که در هفته گذشته بهای سکه رشدی 2 درصدی را تجربه کرد، قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت. در دومین هفته پس از تعطیلات نوروزی، نیم سکه کاهشی 0.9 درصدی را به ثبت رساند و از قیمت 519 هزار تومان به قیمت 514 هزار تومان رسید. در این بازه زمانی، ربع سکه نیز یک درصد از ارزش خود را از دست داد و از 283 هزار تومان به 280 هزار تومان رسید. اکثر فروشندگان بازار طلا، عامل اصلی افت این دو کالا را ناشی از محدود شدن تقاضا دانسته‌اند. به گفته آنها تقاضایی که با توجه به نزدیک شدن به روز مادر بالا رفته بود از ابتدای هفته گذشته روند عادی خود را پیدا کرده است. گویا تقاضا برای سکه‌های نیم و ربع نسبت به روزهای پایانی سال گذشته و ابتدای سال 94 کاهش پیدا کرده است. 

قیمت دلار در هفته گذشته با 1.3 درصد رشد از 3315 تومان روزپنج‌شنبه به 3360 تومان در پنج‌شنبه گذشته رسید. روند دلار در هفته گذشته را می‌توان به سه بخش متفاوت تقسیم کرد. بخش اول به روزهای شنبه و یکشنبه مربوط می‌شود که دلار در دو روز متوالی در جاده صعودی قرار گرفت و تا قیمت 3365 تومان بالا رفت. دلار روز شنبه 30 تومان رشد کرد و به قیمت 3345 تومان رسید. این افزایش در روز یکشنبه با افزایشی20 تومانی دنبال شد تا قیمت این ارز از سطح 3350 تومان عبور کند و به قیمت 3365 تومان برسد. جدا از فشار نیروهای اثر‌گذار مانند پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی و افزایش تقاضا، قیمت دلار در روز شنبه و یکشنبه تحت‌تاثیر اثرات روانی برخورد انتظامی با برخی معامله‌گران غیررسمی و تعدیل اثر روانی تفاهم‌نامه لوزان قرارگرفت. اما بخش دوم به روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مربوط می‌شود که دلار در دو روز متوالی کاهش قیمت را تجربه کرد؛ روز دوشنبه بهای دلار با 5 تومان کاهش به 3360 تومان و روز سه‌شنبه با 10 تومان افت دیگر به 3350 تومان رسید، اما این روند کاهشی در روز چهارشنبه متوقف شد تا بخش سوم روند هفتگی دلار مربوط به روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه باشد.

دلار در روز چهارشنبه افزایش و در روز پنج‌شنبه کاهش یافت تا تعداد روزهای کاهشی و افزایشی دلار در هفته گذشته مساوی و برابر با 3 شود. روز چهارشنبه بهای دلار با 20 تومان رشد به 3370 تومان رسید، اما روز پنج‌شنبه کمی از ارزش خود را از دست داد و با 10 تومان کاهش به 3360 تومان رسید. روند بازار در پنج‌شنبه گذشته آرام بود و دلار نوسانات چندانی را به ثبت نرساند؛ عاملی که موجب شد شماری از فعالان بازار ارز احتمال دهند نرخ آغازین بازار روز شنبه تفاوت چندانی با قیمت روز پنج‌شنبه نداشته باشد. روز پنج‌شنبه دلار در بازه محدود 3355 تومان تا 3365 تومان نوسان کرد و نرخ‌ها بر تابلوی صرافی‌ها کمتر جابه‌جا شد. 
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها