کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار سیاه برخی کالاها در ایران / گزارش تصویری


کد خبر : ۱۱۱۴۹چهارشنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰:۵۸۵۶۳۱ بازدید

بر اساس برآوردها ارزش بازار سیاه در ایران بین 20 تا 25 میلیارد دلار است. قاچاق گاز و نفت و سیگار بیشترین سهم را در بازار سیاه دارند. در مورد تجارت ...

بر اساس برآوردها ارزش بازار سیاه در ایران بین 20 تا 25 میلیارد دلار است. قاچاق گاز و نفت و سیگار بیشترین سهم را در بازار سیاه دارند. در مورد تجارت دیگر کالاها و تکنولوژی آمار مشخصی در دست نیست. بازار سیاه (اقتصاد زیرزمینی) به بازاری گفته می‌شود که تجارت در آن به صورت غیرقانونی صورت می‌گیرد. این فعالیت‌های اقتصادی خارج از کنترل و نظارت دولت و دستگاه‌های مسئول نظارت هستند و شامل فعالیت‌های غیرقانونی، گزارش نشده، غیر رسمی و ثبت نشده می‌شوند که در ادامه به برخی از این موارد اشاره میشود .

بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران، ارزش قاچاق سوخت در این کشور در حدود 5 میلیارد دلار برآورد می‌شود. اختلاف قابل توجه قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه یکی از مهمترین دلایل این موضوع عنوان می‌شود. ارزش بازار سیاه سوخت در جهان در حدود 53 میلیارد دلار است. به شکل ویژه عرضه بنزین در بازار سیاه در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

939wtpe4ix0n4064h6bd.jpg


در مورد ارزش قاچاق سیگار به ایران نیز آمارها متفاوت است. گفته می‌شود که دستکم ارزش بازار سیگار قاچاق در ایران 5 میلیارد دلار است. این رقم در بازار جهانی ۵۰ میلیارد دلار است.


j5nyjlqxpfpxb61t7y7.jpg


محصولات سینمایی نیز در بازار سیاه جهانی سهم قابل توجهی دارد. در حالی که بر پایه برخی امار غیر رسمی ارزش این بازار در ایران بالغ بر 100 میلیون دلار است، ارزش بازار جهانی آن در حدود 60 میلیارد دلار برآورد می‌شود.


9xlb06yshi6t5stryky.jpg


اجناس تقلبی در بازار ایران به وفور یافت می‌شوند. بخشی از این کالاها به صورت رسمی و بخشی دیگر از طریق بازار سیاه توزیع می‌شوند. بر اساس آمارهای غیر رسمی ارزش این بازار در ایران در حدود 100 میلیون دلار است. ارزش جهانی این بازار بیش از 650 میلیارد دلار برآورد می‌شود.


zgsawjjls8bk5sjxxbri.jpg


چندین سال است که بازار سیاه اندام‌های زیستی مانند کلیه در ایران رونق یافته است. مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین دلایل این موضوع عنوان می‌شود. به جز فروش این اندام‌ها در داخل ایران، صادرات آن به کشورهای دیگر نیز صورت می‌گیرد.


l4ogf8nddsy6ywqx0vd2.jpg
 

تهیه دارو و برخی تجهیزات پزشکی از بازار سیاه در ایران امر تازه‌ای نیست. در سال‌های اخیر و با افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ، این بازار سیاه نیز رونق زیادی گرفته است.



بازار سیاه مدارک دانشگاهی و پایان‌نامه‌های تحصیلی نیز داغ است. به نوشته برخی خبرگزاری ها قیمت مدرک لیسانس در ایران بدون استعلام 600 هزار تومان و همراه با استعلام تایید مدرک از سوی مراکز اموزشی 50 میلیون تومان است. این مبلغ برای مدرک فوق لیسانس 8 تا 10 میلیون تومان برآورد می‌شود.


xhutfdqn5rrxtb6sabu.jpg


فروش بلیط هواپیما و قطار نیز در بازار سیاه رونق دارد.  این بازار سیاه همزمان با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و افزایش مسافرت‌ها گسترش می‌یابد و آژانس‌های مسافرتی با قیمت‌های بیشتری بلیط‌های خود را به فروش می‌رسانند.


a1kd6ls7u5fugg6w81.jpg


اسکناس نو نیز همزمان با نزدیک شدن به سال نو، ارزش زیادی می‌یابد. با وجود عرضه اسکناس‌های نو توسط سیستم بانکی اما بازار سیاه این اسکناس‌ها نیز شکل می‌گیرد.


ufqkxuzbp6hzvjvkosf0.jpg


ارزش بازار سیاه جهانی نرم‌افزارهای کامپیوتری در حدود 60 میلیارد دلار است. در مورد ارزش بازار سیاه این محصولات در ایران اطلاعاتی در دست نیست.


mthzikwwy9rdym3nz1p.jpg


شاید تازه‌ترین بازار سیاهی که رسانه‌ها از آن خبر می‌دهند، بازار خرید و فروش حواله ودعوت‌نامه‌های خودرو "دنا" است. گفته می‌شود این بازار سیاه موجب شده که قیمت نهایی 6 میلیون تومان گرانتر به نسبت قیمت کارخانه تمام شود و 48 میلیون به فروش برسد.


297uf42ysspek4oo3d5.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها