کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاثیر مذاکرات بر قیمت اجاره مسکن


کد خبر : ۱۱۱۰۰دوشنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲:۲۷۳۸۳۳ بازدید

قیمت اجاره مسکن بیش از آنکه به تولید مسکن ارتباط داشته باشد به نرخ تورم وابسته است .

طبق گزارش های رسمی، شاخص اجاره مسکن در فاصله دو سال از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۹۲ به عدد ۱۴۴ رسیده که حاکی از افزایش حدود یک و نیم برابری اجاره بهای مسکن در طول دو سال است.میزان اجاره مسکن بعد از سال ۱۳۸۷ که نزدیک به ۲۹ درصد افزایش داشت، سال ۹۲ بیشترین رشد را با نزدیک ۲۱ درصد داشته است.

میانگین رشد اجاره بها در سراسر ایران در سال ۹۲، ۲۰.۸ درصد بود و رشد آن در شهرهای بزرگ به ۲۱ درصد، شهرهای متوسط به ۱۹.۴ و در شهرهای کوچک به ۲۲.۴ درصد رسید.مقایسه آمارها حاکی از آن است که شوک قیمت مسکن، در نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ خورشیدی در بازار اجاره بها نیز خود را نشان داده و در سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ میزان اجاره واحدهای مسکونی در ایران به ترتیب ۲۱.۲ درصد و ۲۸.۶ درصد افزایش پیدا کرده بود. بدین ترتیب انتظار می رود در صورت رسیدن به توافق هسته ای، این توافق خود را در بازار اجاره مسکن نیز نشان دهد.

مقداد همتی، کارشناس ارشد بازار مسکن می گوید: « درصورتی که تحریم های وضع شده همگی لغو شده و اتفاقی در اقتصاد کلان ایران رخ دهد، چه در بخش تحریم های بانک مرکزی و چه در بخش تحریم های بخش تولید و فروش نفت، ممکن است به واسطه تغییرات رخ داده در بخش کلان اقتصاد، شاهد تغییراتی در بخش مسکن باشیم.»

وی می افزاید: « بازار اجاره با بازار تولید و عرضه مسکن متفاوت است. اصل بازار اجاره بر تورم عمومی کشور متمرکز شده است. در واقع در شرایطی که رکود کامل دربخش مسکن داشتیم اجاره بها تابع تورم عمومی کشور بود. بنابراین اگر تورم افزایش نیابد اجاره بها ازایش نخواهد داشت اما اگر تورم افزایش قابل توجهی داشته باشد مطمئنا بر بازار اجاره تاثیر خواهد گذاشت.»

همتی در زمینه اینکه لغو تحریم ها بر تورم اثرگذار خواهد بود یا خیر معتقد است که این موضوع بستگی به سیاست های دولت دارد: «اگر سیاست های دولت مبنی بر رشد اقتصادی و اشتغال زایی باشد، تورم افزایش خواهد یافت. اما اگر سیاست دولت با آزادسازی دارایی ها بلوکه شده مبتنی بر رونق پایدار باشد و دولت با سیاست هایی تورم را کنترل کند و رشد اقتصادی را به واسطه لوکوموتیوهای اقتصادی مانند مسکن به حرکت درآورد، تورم تثبیت شده و درنتیجه می توان انتظار تثبیت اجاره بها را داشت.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها