کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نمایش تکراری دلار در بازار ارز ایران


کد خبر : ۱۱۰۸۵دوشنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵:۲۳۲۰۷۸ بازدید

بازار ارز روز یکشنبه نیز مانند روز شنبه شاهد فرود آمدن دلار از اوج روزانه خود بود و مانند نخستین روز هفته افزایش قیمت‌ها به‌رغم این افت از اوج ...

بازار ارز روز یکشنبه نیز مانند روز شنبه شاهد فرود آمدن دلار از اوج روزانه خود بود و مانند نخستین روز هفته افزایش قیمت‌ها به‌رغم این افت از اوج را تجربه کرد.تنها تفاوت ارقام ثبت شده در این دو روز بود. روز گذشته در نخستین ساعات فعالیت بازار، به‌واسطه تلاش برخی بازیگران غیررسمی برای افزایش قیمت ارز، دلار تا بهای 3390 تومان هم بالا رفت، اما شاخص بازار ارز پس از رسیدن به این قیمت به‌واسطه افزایش عرضه از سوی بازیگران بازارساز رسمی در مسیر نزول قرار گرفت و در پایان فعالیت بازار به 3365 تومان رسید که نشان‌دهنده افزایش 20 تومانی نسبت به قیمت پایانی روز شنبه است. بازار سکه نیز مانند بازار ارز روز پرنوسانی را تجربه کرد تا سکه هم از اوج روزانه خود پایین بیاید. به‌رغم آنکه سکه در نخستین ساعت فعالیت بازار 990 هزار تومان قیمت‌گذاری شد اما در نهایت به قیمت 975 هزار تومان رسید.

 تکرار شنبه

روند فعالیت بازار ارز در روز یکشنبه را همانند روز شنبه می‌توان به دو بخش صعودی و نزولی تقسیم کرد. در نخستین بخش قیمت دلار افزایش یافت و به اوج قیمت روزانه رسید و در بخش دوم بازار دلار به‌واسطه عوامل مختلف تغییر مسیر داد و در مدار نزولی قرار گرفت. نخستین بخش مربوط به آغاز فعالیت بازار تا ساعت 12:30 بود که دلار در مسیر صعود قرار داشت. دلار فعالیت خود در روز گذشته را با قیمت 3380 تومان و با افزایش 35 تومانی در مقایسه با آخرین قیمت روز شنبه (3345 تومان) آغاز کرد. فعالان بازار درباره دلایل روند صعودی قیمت دلار در نخستین ساعات فعالیت بازار می‌گویند از ساعات پایانی فعالیت بازار ارز در روز شنبه شایعاتی درباره احتمال افزایش قیمت دلار در بازار مطرح بود و این امر قیمت‌های صبح یکشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. این موضوع باعث شد فضای بازار در همان ساعات ابتدایی روز هیجانی شود و به شایعات واکنش مثبت نشان دهد. نتیجه این اقدام هیجانی در بازار ارز نزدیک شدن قیمت دلار به کانال 3400 تومان بود.  علاوه‌بر ایجاد فضای هیجانی به‌واسطه شایعه افزایش قیمت‌ها، بالا رفتن قیمت دلار در نخستین ساعات فعالیت روز گذشته بازار دلایل دیگری نیز دارد. «پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی»، «بالا رفتن تقاضا پس از پایان تعطیلات» و «کاهش حجم عرضه» از جمله این دلایل است که فعالان بازار ارز کنار هم قرار گرفتن این سه موضوع را بر روند افزایشی قیمت ارز موثر می‌دانند.  در ابتدای هفته گذشته بازار ارز تحت‌تاثیر فضای هیجانی ناشی از مذاکرات هسته‌ای ایران شاهد افت شدید قیمت‌ها بود، اما بازار خیلی زود به قیمت‌های پیش از اعلام تفاهم‌نامه لوزان و حتی بالاتر از آن بازگشت. از بین رفتن فضای هیجانی و تا حدودی مطمئن شدن متقاضیان از عدم کاهش قابل توجه قیمت‌ها باعث شده تقاضا در بازار افزایش یابد. فعالان بازار در این رابطه می‌گویند تقاضای واقعی در بازار افزایش یافته است و این تقاضا برای خرید ارز معمولا برای خرید و مراودات تجاری استفاده می‌شود. 
 
نقطه عطف ظهر

اما نقطه عطف روند بازار در روز یکشنبه ساعت 12:30 بود. دلار از این ساعت در مدار نزول قرار گرفت و در نهایت دلار در ساعت پایانی فعالیت بازار 3365 تومان قیمت‌گذاری شد. تغییر رفتار دلار در بازار در شرایطی رخ داد که به اعتقاد فعالان بازار ارز، تخلیه فضای هیجانی کاذب در بازار که به‌واسطه شایعه افزایش قیمت‌ها ایجاد شده بود از جمله دلایل این رفتار بود. علاوه‌بر این پس از افزایش قیمت دلار در صبح یکشنبه بازیگران رسمی بازار اقدام به افزایش عرضه در بازار کردند که این موضوع توانست تا اندازه قابل توجهی از افزایش مجدد قیمت دلار جلوگیری کرده و حتی منجر به کاهش قیمت‌ها شود. برخی دیگر از فعالان بازار نیز در تحلیل رفتار دوم دلار در بازار عامل متفاوتی را مطرح می‌کنند. ظهر یکشنبه برخی بازیگران غیررسمی اقدام به خرید و فروش آتی ارز با قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت روز کردند که تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت ارز داشت. البته این موضوع بلافاصله با برخورد انتظامی متوقف شد. این در حالی است که از ساعات پایانی فعالیت بازار ارز چهارشنبه هفته گذشته شماری از معامله‌گران غیررسمی برخلاف دستورالعمل بانک مرکزی که در تاریخ 29 دی‌ماه ابلاغ و بر اساس آن خرید و فروش ارز در حاشیه بازار ممنوع اعلام شد، اقدام به خرید و فروش آتی ارز می‌کردند.

 تقلید سکه از دلار

روز گذشته بازار سکه همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی طلا عمدتا از بازار ارز تبعیت داشت. سکه بهار آزادی در نخستین ساعت فعالیت بازار در روز گذشته 990 هزار تومان قیمت‌گذاری شد که افزایش 19 هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز شنبه را نشان می‌داد. پس از این قیمت‌گذاری سکه تا پایان فعالیت بازار در روز گذشته در روند نزولی قرار داشت و در نهایت با افزایش 4 هزار تومانی نسبت به روز شنبه به قیمت 975 هزار تومان رسید. سکه در حالی برای دومین روز پیاپی افزایش قیمت را تجربه کرد که از روز دوشنبه هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود و تا پنج‌شنبه گذشته 13 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و به نرخ 952 هزار تومان رسیده بود. کارشناسان دلیل اصلی افزایش قیمت سکه در دو روز ابتدایی هفته را افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی و رسیدن آن به 1207بهای دلار و رشد دلار در بازار داخلی عنوان می‌کنند. 
 

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها