کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزايش قيمت رسمی خودرو با وجود انتظارات كاهشی


کد خبر : ۱۱۰۵۰شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۲۲۸۶۵۵ بازدید

بازار خودرو هرساله در فروردين‌ماه در ركود فرو مي‌رود و برخلاف روزهاي پاياني سال كه شاهد رونق خريد و فروش خودرو است، آغاز سال جديد خريد و فروش ...
افزايش قيمت رسمی خودرو با وجود انتظارات كاهشیافزايش قيمت رسمی خودرو با وجود انتظارات كاهشی

بازار خودرو هرساله در فروردين‌ماه در ركود فرو مي‌رود و برخلاف روزهاي پاياني سال كه شاهد رونق خريد و فروش خودرو است، آغاز سال جديد خريد و فروش را به حداقل ممكن مي‌رساند. امسال در آخرين روزهاي تعطيلات نوروز اتفاق مهمي افتاد كه هريك از بازارها را به نحوي تحت تاثير قرار داد؛ بيانيه مشترك ايران و 1+5 كه نشان از توافق براي لغو تحريم‌هاي بين‌المللي تا تيرماه داشت، پيام خوبي براي خريداران خودرو بود چراكه كاهش قيمت دلار و برداشته شدن تحريم‌ها نويد كاهش قيمت و تنوع را مي‌دهد و اين به معني آن خواهد بود كه خريداران خودرو براي خريد دست نگه خواهند داشت و منتظر اجرايي شدن توافقنامه نهايي خواهند بود و در نتيجه بازارخودرو دوباره خريداران منتظر را به خود مي‌بيند. ازسوي ديگر با مطرح شدن موضوع بيانيه سوييس همچنان اختلاف‌نظر ميان خودروسازان و ساير مسوولان وجود دارد؛ برخي كنترل و تثبيت قيمت خودرو در سال94 را مطرح مي‌كنند و برخي از افزايش جزيي خبر مي‌دهند.


 افزايش علي‌الحساب قيمت خودرو

فارغ از اين اختلاف‌نظر خودروسازان به‌صورت علي‌الحساب قيمت‌هاي سال94 را با افزايش حداقلي به نمايندگي‌هاي فروش خود ابلاغ كرده‌اند كه براساس افزايش 2درصدي ماليات بر ارزش‌افزوده اعمال شده است. بر اين اساس، گروه خودروسازي سايپا قيمت جديد محصولات خود را طبق دستورالعملي در نوزدهم فروردين‌ماه 1394 به نمايندگي‌هاي فروش در سراسر كشور اعلام كرده است. بنابراين دستورالعمل محصولات سايپا در حدود 200هزار و محصولات پارس‌خودرو كه زيرمجموعه سايپا است تا يك ميليون تومان افزايش يافته است. در اين دستورالعمل قيد شده كه افزايش قيمت علي‌الحساب بوده و هنوز قيمت سال1394 توسط شوراي رقابت محاسبه نشده است. انواع خودرو پرايد حدود 200هزارتومان نسبت به اسفندماه 1393 گران‌تر شده است. همچنين انواع خودرو تيبا نسبت به سال گذشته با رشد قيمت 200هزارتوماني روبه‌رو بوده و خودرو تندر90 نيز حدودا يك‌ميليون تومان افزايش قيمت پيدا كرده است. درهمين حال، خودرو سراتو نيز يك‌ميليون تومان نسبت به اسفندماه 1393 رشد قيمت داشته است.
 

  بازار خودرو همچنان در ركود

در اين زمينه غلامحسين قاسميان، رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل در گفت‌وگو با ما گفت: درحال حاضر بازار راكد است. 16‌روز نمايشگاه‌هاي اتومبيل تعطيل بوده‌اند و خبري از خريدوفروش خودرو نبود. وي همچنين با يادآوري تفاهمنامه لوزان گفت: اين مساله هنوز تاثير چنداني نداشته است. قيمت خودروهاي وارداتي طبق روال معمول براساس نرخ دلار و درهم است و در مورد خودروهاي داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و شوراي رقابت تصميم مي‌گيرند. وي بار ديگر تاكيد كرد: بازارخودرو همچنان راكد است و بايد ببينيم در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده چه اتفاقاتي رخ خواهد داد. قاسميان با يادآوري بازارخودرو در سال گذشته گفت: بازارخودرو در سال92 بهتر از سال93 بود. رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران در ادامه همچنين بااشاره به بازار پايان سال93 گفت: بازار شب عيد93 نيز مانند كل بازار سال93 مثل سال‌هاي پيش از تحريم‌ها نبود اما تكان‌هايي در پايان سال به خود ديد. وي در پايان تاكيد كرد: قيمت خودرو در سال94 بستگي به نرخ ارز و همچنين اتفاقات سه ماه آينده دارد.


دريغ از فروش يك خودرو

يكي از نمايشگاه‌داران نيز درهمين خصوص گفته است؛ اين شرايط باعث افزايش ضرر و زيان نمايشگاه‌هاي اتومبيل شده است به‌گونه‌يي كه در فروردين‌ماه تاكنون نمايشگاه‌ها حتي يك خودرو نيز نفروخته‌اند. اين نمايشگاه‌دار بااشاره به بازار ركود سال گذشته به ايسنا گفت: حتي در اسفندماه به‌عنوان دوران پيك فروش نيز ميانگين فروش خودرو در هر نمايشگاه حداكثر 20 دستگاه بود. وي با بيان اينكه در اين شرايط سود نمايشگاه‌هاي اتومبيل تقريبا به صفر رسيده است، تصريح كرد: اميدواريم با به نتيجه رسيدن سريع‌تر مذاكرات، ابهامات بازارخودرو پايان يافته و خريدوفروش به حالت طبيعي بازگردد.


انتظار براي خريد محصولات جديد

از سوي ديگر خريداران خودرو علاوه بر كاهش قيمت انتظار ورود خودروهاي جديد درسال94 را مي‌كشند چراكه علاوه بر اينكه دو خودروساز بزرگ كشور جمعا وعده ورود 10خودرو جديد را داده‌اند. اجراي توافقنامه و همكاري با خودروسازان بزرگ و ساخت كارخانه ايراني فرانسوي كه ازسوي مديرعامل ايران‌خودرو وعده داده شده بود، نويد محصولات جديد و با كيفيت‌تر را مي‌دهد.


 كاهش قيمت برخي خودروهاي داخلي

دنا ازجمله خودروهايي بود كه در سال گذشته بر سر قيمت‌گذاري آن اختلافاتي ميان شوراي رقابت و ايران‌خودرو وجود داشت اما با اين حال اين خودرو در بازار بسيار بالاتر از قيمت 42ميليون توماني شوراي رقابت يعني 50ميليون تومان به فروش رسيد. اين درحالي است كه پس از تعطيلات نوروز قيمت اين خودرو سير نزولي يافت و تاكنون به 47 ميليون و 300 هزارتومان رسيده است. با اين حال با تفاهم ايران و گروه 1+5 براي دستيابي به توافق جامع هسته‌يي، مردم به كاهش قيمت خودرو اميدوار هستند درحالي كه خودروسازان اين مساله را منتفي مي‌دانند و معتقدند عوامل موثر بر قيمت خودرو تنها مربوط به نرخ ارز نيست. بازارخودرو سال گذشته نيز در بحث قيمت‌گذاري محل مناقشه بود، مناقشه‌يي كه بارها مردم را بلاتكليف نگه داشت و در سال94 نيز همچنان مطرح است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها