کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اسامی و موقعیت 8 شهر جدید


کد خبر : ۱۱۰۴۴شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶:۲۴۶۰۱۸ بازدید

وزارت راه و شهرسازی طرح ایجاد 8 شهر جدید در کشور را تدوین کرده است تا تعداد کل شهرهای جدید از 16 به 24 افزایش پیدا کند. شهرهای جدید ...

وزارت راه و شهرسازی طرح ایجاد 8 شهر جدید در کشور را تدوین کرده است تا تعداد کل شهرهای جدید از 16 به 24 افزایش پیدا کند. شهرهای جدید طبق قانون در فاصله‌ای نزدیک کلان شهرها با هدف جذب جمعیت سرریز، احداث می‌شوند. هر چند تجربه 16 شهر جدید فعلی که 4تای آنها در اطراف تهران قرار دارند، نشان می‌دهد ایجاد این مناطق برای جذب دائمی جمعیت چندان موفق‌آمیز نبوده است، اما در طراحی جدید، قرار است مکان‌یابی شهرهای جدید با اولویت اشتغال انجام شود تا این مناطق صرفا به خوابگاه جمعیت روز کلان شهرها تبدیل نشود! در حال حاضر تقریبا همه ساکنان شهرهای جدید اطراف تهران، در طول روز برای کار و فعالیت به تهران سفر می‌کنند و صرفا برای اقامت شبانه از پایتخت خارج می‌شوند. 

این روند باعث شده جمعیت روز تهران فاصله زیادی با جمعیت شب آن داشته باشد و خدمات محدود این شهر بین ساکنان اصلی و ساکنان روز، توزیع شود. البته این روند در سایر کلان‌شهرها به این حد نیست. با این حال با توجه به سیاست‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی، نسل نو شهرهای جدید با مطالعات قوی و در مکان‌های مناسب ایجاد خواهند شد. آن‌طور که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، نیاز اولیه شهرهای جدید مطابق نظر وزیر راه و شهرسازی ایجاد راه‌های ارتباطی از جمله آزاد راه‌ها، بزرگراه‌ها و ارتباطات ریلی است که باید لحاظ شود. در همین زمینه برای شهرهای پردیس، پرند، گلبهار، بهارستان و مجلسی خط ریلی و آزاد راه سهند - تبریز هم برای شهر جدید سهند در نظر گرفته شده است.

شهرهای جدید «پارس» در عسلویه، «طیس» در چابهار، «هورا» در همدان، «شهرک طوسان» در مازندران، «خوارزمی» در استان تهران، «ایوانکی» در سمنان، «پرنیان» در قم و «لارستان» در استان فارس نسل نو شهرهای جدید هستند و مقرر شده مطالعات لازم برای مکان‌یابی این شهرها دقیق‌تر از دوره قبل صورت بگیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها