کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا مردم خرید خودرو را عقب انداختند؟


کد خبر : ۱۱۰۴۲جمعه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲:۵۶۶۶۵۰ بازدید

بازار خودرو طی بیش از یک هفته‌ای که از «توافق هسته‌ای لوزان» میان ایران و غرب می‌گذرد، نه‌تنها رو به ارزانی نرفته، رکودش نیز بیش از پیش شده است.

«توافق لوزان» در کنار آنکه دل ایرانی‌ها را شاد کرد، امیدواری زیادی را نیز بابت کاهش قیمت کالاهای مختلف، در بین آنها به وجود آورد و در این بین، خیلی‌ها دست روی «بازار خودرو» گذاشته و حال منتظر افت قیمت در این بازار هستند. این البته در شرایطی است که به گفته کارشناسان، بازار خودرو طی بیش از یک هفته‌ای که از «توافق هسته‌ای لوزان» میان ایران و غرب می‌گذرد، نه‌تنها رو به ارزانی نرفته، رکودش نیز بیش از پیش شده است.

آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، نه قیمت خودروهای داخلی در هفته پس از «توافق لوزان» تغییر خاصی را به خود دیده و نه وارداتی‌ها افت و خیز قابل ذکری را تجربه کرده‌اند. بنابر اخبار رسیده، بازار خودرو کشور هم‌اکنون در رکود به سر می‌برد، به نوعی در خواب بهاری فرو رفته است؛ خوابی که مشخص نیست چه زمانی زنگ بیدارباش آن به صدا درخواهد آمد. هرچند بازار خودرو هر‌ساله پس از خوابیدن جنب و جوش‌های «شب عید» و در یکی دو ماه ابتدایی به رکود می‌رود و خرید و فروش در آن به حداقل می‌رسد، اما به گفته کارشناسان، «توافق لوزان» بر این رکود افزوده است.

استدلال کارشناسان این است که «توافق لوزان» یک نوع خوش‌بینی بیش از حد در بین ایرانی‌ها به وجود آورده و آنها حالا کاهش قیمت‌ها را از پس «آتش‌بس هسته‌ای» انتظار می‌کشند و در این بین، «خودرو» (چه خارجی و چه داخلی) یکی از کاندیداهای بی‌چون و چرای ارزانی از دید مردم است. به عبارت بهتر، ایرانی‌ها چون گمان می‌برند که طی دو، سه ماه آینده توافق نهایی بر مساله هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 به امضا می‌رسد و تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور یک به یک لغو می‌شوند و در پی این اتفاقات، قیمت خودرو کاهش می‌یابد، فعلاً دست از خرید کشیده‌اند. در واقع اتفاقات لوزان شرایطی را در بازار ایجاد کرده که از دید بسیاری از مشتریان، عجله‌ای برای خرید خودرو در مقطع فعلی ندارند و به هوای آنکه تابستان امسال و پس از امضای محتمل توافقنامه هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5، موج ارزانی به بازار خودرو می‌رسد، فعلاً تمایلی به خرید نشان نمی‌دهند.

حالا در این شرایط، این پرسش مطرح است که آیا واقعاً قرار بر این است خودرو ارزان شود؟ آیا قیمت خودروهایی مانند پراید و پژو 405 در تابستان امسال و پس از توافق احتمالی ایران و غرب بر سر مساله هسته‌ای، کمتر از حال حاضر خواهد بود؟ آیا آنها که خرید خودرو را به هوای کاهش قیمت، به عقب انداخته‌اند، در آینده برنده بازار خودرو خواهند بود؟

پاسخ بیشتر فعالان بازار به این پرسش‌ها منفی است آنها نه‌تنها شانسی برای ارزانی خودرو قائل نیستند، بلکه از افزایش قیمت نیز صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید طی سال 94 (هزینه‌هایی مانند افزایش نرخ دستمزد کارگران و مالیات بر ارزش افزوده که در سال‌های گذشته نیز در قیمت خودرو تاثیرگذار بوده‌اند)، قیمت خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت، تازه اگر شورای رقابت نیز به سهم خود بر قیمت‌ها نیفزاید.

در مورد بازار خودروهای وارداتی نیز کارشناسان به این نکته اشاره می‌کنند که قیمت این خودروها بستگی مستقیم به نرخ ارز دارد و ازآنجا که بعید است قیمت ارز نزول چشمگیری را در درازمدت (حتی پس از توافق هسته‌ای در تیر‌ماه)، به خود ببیند، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت قابل توجهی را در بازار وارداتی‌ها داشت. حتی طی هفته پس از توافق لوزان نیز نرخ ارز افت چشمگیری را تجربه نکرد و تقریباً به خانه اولش برگشت و متناسب با این ماجرا، قیمت خودروهای خارجی بازار ایران نیز افت و خیز خاصی را به خود ندید.

کارشناسان بر این باورند که توافق لوزان در کوتاه‌مدت اثر کاهشی روی قیمت خودرو در بازار کشور نخواهد داشت، اما می‌توان امیدوار بود که طی یکی، دو سال آینده و با حضور بزرگان دنیا در ایران، خودروهای تولیدی و وارداتی با قیمت مناسب‌تری (حداقل متناسب با سطح کیفی‌شان) به دست مشتریان برسد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها