نه تنها مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بلکه مسئولان دیگر نیز بر این باور هستند که با تردد لاینرهای آمریکایی به بنادر ایران پس از رفع کامل تحریمها تحول جدی در بخش حمل و نقل دریایی ایجاد میشود.
پس از تفاهمنامه ایران در لوزان اظهارت زیادی مبنی بر رفع تحریم ها شنیده شد، در این میان برخی اعلام کردند که اظهار نظر برای بهبود اوضاع زود است و برخی دیگر همچون مدیر عامل سازمان بنادر و مدیر عامل شرکت کشتیرانی ایران روزهای خوبی را برای این بخش متصور شدند.
در این زمان برخی معتقدند تا زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات در تیرماه پیشبینی زود است اما برخی از دولتمردان تفاهم اولیه را به فال نیک گرفتند و آن را آغازگر برداشته شدن موانع دانستند؛ به گونهای که محمد سعیدنژاد در اولین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی اعلام کرد که این موفقیت در صنعت حمل و نقل دریایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر این باور است که این موفقیت در صنعت حمل و نقل دریایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و سازمان بنادر و دریانوردی با رفع تحریمهای ظالمانه خود را برای پاسخگویی بیشتر آماده میکند.
این معاون وزیر راه و شهرسازی که به روزهای پس از رفع تحریمها امیدوار است اعلام کرد که در زمان تحریمها تنشهای بندر شهید رجایی با خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا باعث شده بود تا کشتیهای کمتری به این بندر آیند اما هیچ یک از بنادر ایران تحریم نشده بود بلکه یکی از اپراتورهای بندر شهید رجایی تحریم بود و به همین دلیل خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا از حضور در این بندر خودداری میکردند ولی با حذف اپراتور قبلی این بندر دو خط کشتیرانی بزرگ دنیا در حال حاضر به صورت منظم هم به صورت فیدری(غیرمستقیم) و هم مستقیم به بندر شهید رجایی کالا حمل میکند ،ضمن اینکه با توجه به فضای مثبتی که در دنیا نسبت به ایران ایجاد شده خطوط کشتیرانی بین المللی زیادی آماده ورود مستقیم به بنادر ایران هستند.
آمریکاییها در صف ورود به ایران
سعیدنژاد درباره حضور کشتیهای بین المللی در بنادر ایران پس از رفع تحریمها اعلام کرد:این خطوط مذاکرات خود با سازمان بنادر و دریانوردی را آغاز کرد و منتظر رفع تحریمها نشدهاند. هر هفته نمایندگان این خطوط به خصوص اروپاییها در سازمان بنادر حاضر شده و با ما مذاکره میکنند البته امکان حضور خطوط کشتیرانی آمریکایی نیز در کشور وجود دارد و پس از رفع کامل تحریمها، تردد کامل لاینرهای آمریکایی به کشور اوج خواهد گرفت، ضمن اینکه در خصوص تخلیه و بارگیری کالاهای ایرانی که عمدتاَ ابتدا از کشورهای همسایه تخلیه و سپس به ایران حمل میشوند باید بگویم که این تخلیه و بارگیری مضاعف حذف شده و مردم ایران از پرداخت هزینه های اضافی معاف خواهند شد.
این در حالی است که مدیر عامل شرکت کشتیرانی ایران نیز تاکید کرده است که با لغو تحریمها، تحول جدی در حمل و نقل دریایی و تجارت بین الملل اتفاق میافتد، چرا که یکی از خطوط مهم تجارت خارجی ما خط اروپا بود که غیر فعال شده است.
گرچه بسیاری معتقدند روابط ایران و آمریکا در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار فراتر از دوره کنونی بوده است اما بسیاری دیگر در روزهای اخیر با ابراز امیدواری از تفاهم نامه اخیر معتقدند این رابطه در ماههای آینده بهبود مییابد، به گونهای که معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفته است که اجرای کامل بیانیه لوزان یک بار دیگر موجب رونق بخش دریایی اعم از حمل و نقل و صنایع دریایی میشود.
هادی حق شناس با بیان اینکه اوج تحریمها در سالهای 90 تا 93 بوده است گفت: چون بخشی از تحریمها مشمول شرکتها و خطوط کشتیرانی می شد و بنادر نیز محل ورود و خروج کشتی هاست، آثار تحریم بر بنادر هم پیدا بود. پیش از اعمال تحریمها علیه ایران 20 خط کشتیرانی دنیا به طور مستقیم به بنادر ایران تردد میکردند اما پس از وضع تحریم تعداد خطوط کشتیرانی به یک دهم رسید . در دوره تحریم بخشی از کالاهای کشور به خاطر اینکه با کشتیهای لاینری ( خطوط منظم و مستقیم کشتیرانی ) جابه جا میشد به سمت بنادر خارجی حاشیه جنوبی خلیج فارس حمل و سپس با کشتی های فیدر (کشتی های کوچک فعال به عنوان خدمات مکمل یا واسطه ) به بنادر ایران انتقال داده می شد که این مساله ، افزایش هزینه حمل و نقل به ویژه برای کالاهای کانتینری را به همراه داشت .
به گزارش اقتصادنیوز، مذاکرات ایران و 1+5 در لوزان سوییس چند شب پیش با قرائت مفاد بیانیه پایانی توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دانشگاه پلی تکنیک لوزان به پایان رسید.