کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس تا اطلاع ثانوی هیجان زده است


کد خبر : ۱۰۹۳۷دوشنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷:۲۷۱۹۸۱ بازدید

بازار سرمایه به‌عنوان دماسنج اقتصاد کشور، در دو روز کاری گذشته و بلافاصله پس از بیانیه لوزان تندترین واکنش‌ها را به این اتفاق سیاسی نشان ...

بازار سرمایه به‌عنوان دماسنج اقتصاد کشور، در دو روز کاری گذشته و بلافاصله پس از بیانیه لوزان تندترین واکنش‌ها را به این اتفاق سیاسی نشان داد. این روندی بود که کاملا قابل پیش‌بینی هم بود. به عبارت دیگر همه تحلیلگران انتظار داشتند که قبل و شدیدتر از هر بازار اقتصادی، بورس تهران به این تفاهم واکنش نشان دهد. به این ترتیب بعد از رشد دو‌هزار واحدی در اولین روز هفته، دیروز هم شاخص دو‌هزار و ٤٣٤ واحد دیگر مثبت شد و بعد از مدت‌ها دوباره به کانال ٧٠‌هزار واحد برگشت.

این واکنش هیجانی البته می‌تواند زنگ خطری هم باشد برای بازاری که سهامدار ریسک گریز و گریزپا فراوان دارد. یعنی این احتمال وجود دارد که این بار با اولین خبر منفی یا حتی کمی نگران‌کننده دوباره همه رشته‌های بازار پنبه شود.در چنین شرایطی حتی قدیمی‌های بازار هم حاضر به پیش‌بینی ماه‌ها یا حتی هفته‌های آتی نیستند چون معلوم نیست که چه اتفاق‌هایی در راه است و میل سهامداران باز هم به خرید بیشتر خواهد بود یا نه.

البته محمد فطانت‌فر، رئیس تازه منصوب شده سازمان بورس پیش‌بینی می‌کند که بازار سهام بعد از مدت کوتاهی به تعادل خواهد رسید ضمن این‌که متولی بازار هم به رونق بازار با عرضه‌های اولیه در هفته‌های آتی کمک خواهد کرد.

او با اشاره به این‌که کسانی که در بورس فعال هستند از سطح بالای آگاهی برخوردارند، گفت: تجربه افت شاخص و قیمت‌ها در ‌سال گذشته بلوغ فکری سرمایه‌گذاران را بالا برد و این تجربه نصیب آنها شده که در شرایط مختلف متناسب با فرصت‌های سرمایه‌گذاری به درستی شرایط را تحلیل و با دید بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سازمان بورس افزود: روند صعوی بازار سرمایه از ٢٨ اسفند پارسال با رشد یک‌هزار واحدی شاخص آغاز شد و فضای مثبت بورس در نوروز امسال با رشد ٥‌درصدی شاخص بورس ادامه یافت.وی با اشاره به این‌که در روز شنبه و در اولین روز پس از انتشار نتایج مذاکرات بازده ٣‌درصدی و در روز یکشنبه نیز بازده ٣,٥‌درصدی در بورس نصیب سهامداران شده است، تصریح کرد: تمام کسانی که در بازار سرمایه فعال هستند براساس استراتژی‌های منتج شده از شاخصه‌های اقتصادی و تصمیم‌های خود اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.

فطانت‌فر با تأکید بر این‌که بازار سهام در مدت کوتاهی به تعادل خواهد رسید، گفت: هیجان در بورس معنا ندارد و فرصت و منطق سرمایه‌گذاری، پشتوانه تصمیمات افراد است و نیازی به توصیه به فعالان بازار نیست و باید با بررسی شرایط اقدام به دادوستد کنند. البته همه کارشناسان هم به اندازه رئیس سازمان بورس به بازگشت زودهنگام آرامش به بازار امیدوار نیستند. رضا امامی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که هیجان کاذب تا سه ماه آینده در کمین بورس خواهد بود، اما کمرنگ شدن ریسک تحریم‌ها، فصلی جدید را در حوزه سرمایه‌گذاری و ورود دوباره نقدینگی به بورس رقم زده است.

به گفته او انتظار می‌رود با اعلام خبرهای ضد و نقیض دست کم در سه ماه آینده یعنی تا زمان موعد اعلام توافق جامع هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی، شاهد برخی هیجان کاذب در بازار سهام باشیم.این کارشناس بازار سهام با اشاره به این‌که موضوع توافق نهایی و اصلی ایران با غرب در ١١ تیرماه امسال از اهمیت بیشتری نسبت به توافق سیاسی کنونی برخوردار است، گفت: بنابراین انتظار می‌رود بازار سرمایه به لحاظ روانی همچنان در شرایط انتظار و گمانه‌زنی، دست‌کم تا دو ماه و نیم آینده به سر ببرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها