کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مدیریت هیجان در بازار ارز


کد خبر : ۱۰۹۰۵یکشنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲:۲۱۳۰۳۰ بازدید

بازار ارز در نخستین روز کاری پس از اعلام «بیانیه لوزان» دو نیمه متفاوت داشت. در ابتدای روز شنبه، واکنش بازار به تفاهم‌نامه لوزان به نوعی هیجانی ...

بازار ارز در نخستین روز کاری پس از اعلام «بیانیه لوزان» دو نیمه متفاوت داشت. در ابتدای روز شنبه، واکنش بازار به تفاهم‌نامه لوزان به نوعی هیجانی بود تا قیمت دلار به رقم 3200 تومان افت کند، اما در ادامه روز شاخص بازار ارز تا حدی مسیر خود را پیدا کرد و نهایتا تا ساعت 6 بعدازظهر به قیمت 3270 تومان رسید. به گفته فعالان افزایش خوشبینی به پیامدهای تفاهم‌نامه لوزان و هجوم عرضه ارز از سوی مردم عادی از عوامل اصلی کاهش قیمت دلار در نخستین روز هفته جاری بود. واکنش بازار سکه نیز در ابتدای روز هیجانی بود، اما در ادامه، تغییر جهت دلار منجر به معکوس شدن حرکت سکه شد و تا ساعت 6 بعدازظهر قیمت این کالا به 941 هزار تومان رسید. رشد بهای اونس جهانی از سه‌شنبه هفته گذشته و در بازه زمانی تعطیلات از عوامل مهمی بود که به بالا ماندن بهای سکه کمک کرد. 


 شوک ابتدایی شنبه 

چنان‌که گزارش روز گذشته خود اشاره کرده بودیم ، روز جمعه در واکنش به نتایج مذاکرات هسته‌ای، با وجود تعطیلی رسمی صرافی‌های مجاز، معاملات محدودی میان دلالان با نرخ‌هایی نزدیک به 3200 تومان صورت گرفت. به این ترتیب همان‌طور که انتظار می‌رفت در ابتدای بازار ارز روز شنبه شدت هیجانات بالا بود و بازار اولین روز جدی کاری خود را با شوک قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به آخرین روز کاری بازار یعنی سه‌شنبه گذشته شروع کرد.ساعت 11 روز شنبه نرخ 3220 تومان بر تابلوی اکثر صرافی‌ها ثبت شد که 110 تومان کمتر از آخرین قیمت بسته شده سه‌شنبه هفته گذشته بود. در این ساعت نرخ خرید اکثر صرافی‌ها شکافی 100 تومانی با نرخ فروش داشت. به گفته شماری از فعالان شوک قیمتی منفی ابتدای روز موجب شده بود اکثر بازیگران رسمی تمایل چندانی به خرید ارز در نرخ‌های نزدیک به فروش نداشته باشند، روند کاهشی دلار در ادامه روز متوقف شد و پس از افت شدید ابتدای روز، دلار در مسیر صعودی قرار گرفت. با وجود این نهایتا قیمت دلار در کانال 3200 تومان باقی ماند و روی نرخ 3270 تومان ایستاد.

 حضور مردم عادی در بازار

چیزی که بیش از پیش در بازار شنبه مشخص بود حضور چشمگیر مردم عادی بود. به‌نظر می‌رسد هیجان تفاهم لوزان این گروه را به میزان زیادی تحت‌تاثیر قرار داد و تعداد فروشندگان در ابتدای روز با رشد قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شد. مردمی که انتظار داشتند قیمت دلار تحت‌تاثیر مفاد بیانیه مطبوعاتی ایران و 1+5 با کاهش شدیدی مواجه شود، در روز شنبه ترجیح دادند ارز خود را در قیمت‌هایی پایین‌تر از 3200 تومان به فروش برسانند. به گفته یکی از بازیگران رسمی بازار، مردم عادی بیش از دیگران تحت‌تاثیر هیجانات بازار قرار می‌گیرند. به گفته این بازیگر، مردم در سقف قیمت به خرید و در کف قیمت به فروش ارز خود می‌پردازند و معمولا متضرران اصلی نوسانات ناشی از جو روانی دلار همین گروه هستند. 


 عوامل اثرگذار در بازار 

چنان‌که انتظار می‌رفت قیمت دلار در روز شنبه تا حدی تحت‌تاثیر تفاهم‌نامه لوزان تعدیل شد. به اعتقاد فعالان این تفاهم موجب افزایش خوشبینی فعالان به نتیجه نهایی مذاکرات شد، عاملی که سمت فروش و عرضه بازار را تقویت کرد. البته این در حالی است که به گفته عده‌ای از فعالان در روزهای ابتدایی کاری سال و با توجه به نتایج مذاکرات، فضای بازار بیشتر هیجانی است و معاملات بیشتر رنگ و بوی احساسی دارد. در این بین جهت گیری قیمتی تعدادی از معامله‌گران نیز هنوز مشخص نیست و این دسته در انتظار آشکار شدن بیشتر سمت و سوی بازار هستند تا معاملات آینده خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

در حالی‌که در ابتدای روز قیمت بیشتر تحت‌تاثیر هیجانات بود، با گذشت زمان فضای بازار تقریبا عادی شد و قیمت تا حدی در جهت صعودی حرکت کرد. به گفته فعالان زمانی‌که قیمت در بازار رسمی و میان دلالان تا نرخ 3180 تومان پایین آمد، حجم فروش و ارز بازار کم شد، امری که باعث شد انتظار برای کاهش قیمت بیشتر کمرنگ شود. در این بین برخی از معامله‌گران که در پی نوسان‌گیری از فضای هیجانی موجود بودند، شروع به خرید ارز کردند تا در ادامه روز بخشی از شوک منفی ابتدایی بازار تخلیه شود. 

افزایش تقاضای این معامله‌گران منجر به این شد که در اواسط روز نرخ فروش نقدی دلار بالاتر از نرخ معاملات آتی بازیگران غیررسمی قرار بگیرد. به گفته فعالان نرخ فروش نقدی بیشتر از حجم عرضه و تقاضای بازار پیروی می‌کند، اما نرخ معاملات آتی بیشتر نشان‌دهنده انتظارات و نظرهای فعالان بازار است. در اکثر روزهای سال گذشته نرخ معاملات آتی بیشتر از قیمت فروش نقدی بود و نرخ معاملات آتی به‌عنوان جهت‌دهنده به قیمت‌های نقدی بازار عمل می‌کرد، اما در روز ابتدایی هفته جاری نرخ نقدی به‌عنوان جهت‌دهنده به قیمت معاملات آتی عمل‌کرد. این فعل و انفعالات در حالی صورت می‌گیرد که پس از انتشار ابلاغیه ارزی در 29 دی‌ماه سال گذشته انجام معاملات آتی ممنوع شده بود، اما در روزهای پایانی سال گذشته و با کاهش قیمت دلار، این معامله‌گران برای جلوگیری از افت قیمت بیشتر پس از دو ماه غیبت بار دیگر به بازار ارز وارد شدند. در اسفند سال گذشته بهای دلار از کانال 3400 تومان خارج شد و نهایتا در تاریخ 28 اسفند دلار روی قیمت 3340 تومان ایستاد. البته در روزهایی از ماه انتهایی سال گذشته دلار به کانال 3200 تومان نیز وارد شد، ولی تحت‌تاثیر همین معامله‌گران فردایی در سال 93 در کانال 3300 تومان به کار خود خاتمه داد. 


 تلاش برای نوسا‌ن‌گیری 

بالا رفتن نوسانات در بازار روز شنبه و شدت جو هیجانی موجب شد تعداد نوسان‌گیران که در اندیشه کسب سود از فضای ایجاد شده بودند بالا رود. در کنار هیجانات مربوط به تفاهم‌نامه لوزان این بازیگران بعضا با برخی رفتارهای احساساتی و معاملات صوری به دامنه نوسانات افزودند. یکی از فعالان اعتقاد دارد آنچه بیشتر از قیمت، زمینه‌ساز سودگیری معامله‌گران غیررسمی می‌شود، میزان و دامنه نوسانات است. در بازار روز شنبه این دسته سعی ‌کردند از تغییرات کاهشی قیمت دلار به سود قابل‌ملاحظه‌ای دست پیدا کنند. در کنار سود این گروه، نوسانات رو به پایین نرخ ارز نیز موجب بی‌ثباتی و بی‌اعتمادی فعالان به قیمت‌های بازار خواهد شد. در این بین به‌نظر می‌رسد در شرایطی که بازار سردرگم و راه قیمت‌های خود را پیدا نکرده است، اقدامات نهاد سیاست‌گذار از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حقیقت مدیریت نوسانات بازار در شرایط کنونی در کنار ایجاد ثبات در بازار از حجم فعالیت‌های نوسان‌گیران خواهد کاست. 


 متعادل شدن بازار سکه 

در ابتدای روز شنبه بازار سکه نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای و افت شدید دلار واکنشی هیجانی نشان داد و در ساعت 11 صبح سکه با رقم 915 هزار تومان به فروش رفت، رقمی که 23 هزار تومان کمتر از نرخ فروش این کالا در سه‌شنبه هفته گذشته بود. پس از این افت، قیمت سکه تحت‌تاثیر افزایش دلار و عادی شدن فضای بازار به سمت قیمت‌های بالا حرکت کرد و تا ساعت6 بعدازظهر به 941 هزار تومان رسید. به گفته فروشندگان کاهش قیمت در ساعات ابتدایی روز بیشتر ناشی از انتظارات بود، اما افزایش بهای اونس جهانی در بازه زمانی تعطیلات و عدم ادامه کاهش دلار در ادامه روز و رشد آن منجر به بازگشت قیمت سکه شد. 


تاخیر در واکنش اونس به گزارش اشتغال‌زایی آمریکا

گروه بازار پول: اونس طلا که در آخرین روز کاری روی قیمت 1202 دلار ایستاد، در نخستین روز کاری بازارها در هفته جدید بیش از هر چیزی از داده‌های گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا اثر خواهد گرفت. از آنجا که بازارهای آمریکا در روز جمعه تعطیل بودند و دوشنبه نیز تعطیل هستند، واکنش بازار طلا به گزارش اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به سه‌شنبه موکول می‌شود. 
 
آخرین گزارش اشتغال‌زایی ایالات‌متحده نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه فوریه 126 هزار شغل ایجاد کرده که کمتر از انتظارها بوده است. رقم مورد انتظار برای ماه مارس 246 هزار شغل بود. همچنین آمار ماه‌های ژانویه و فوریه با بازبینی منفی روبه‌رو شده است، در حالی که آمار ماه مارس نشان‌دهنده اشتغال‌زایی کمتر از 200 هزار موردی در سومین ماه سال 2015 است، ارقام مربوط به ماه‌های فوریه و ژانویه 264 و 201 هزار مورد اعلام شده است. گزارش‌های قبلی داده‌های این دو ماه را به ترتیب 295 و 239 هزار مورد اعلام کرده بود. البته نرخ بیکاری ماه مارس 5/ 5 درصد اعلام شده که رقم خوبی است. بازار نیویورک که بیشترین تاثیر را بر بازارهای جهانی طلا دارد روز دوشنبه تعطیل است و به این ترتیب برای مشاهده واکنش بازار به گزارش روز جمعه باید در انتظار روند روز سه‌شنبه بود. 
 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها