کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برد اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای


کد خبر : ۱۰۸۷۶جمعه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷:۴۸۵۰۱۶ بازدید

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: اگر تا 30 ژوئن توافق هسته ای نهایی با آمریکا و پنج قدرت دیگر حاصل شود، ایران با برداشته شدن تحریمها به برد ...

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: اگر تا 30 ژوئن توافق هسته ای نهایی با آمریکا و پنج قدرت دیگر حاصل شود، ایران با برداشته شدن تحریمها به برد اقتصادی بزرگی نایل خواهد آمد.

در گزارش این روزنامه آمده است: ایران و گروه5+1 پس از هفته ها مذاکرات دیپلماتیک فشرده در سوییس، روز پنج‌شنبه اعلام کردند دو طرف بر سر موضوعات عمده و کلیدی مطرح در چارچوب توافق جامع به تفاهم رسیدند. با این‌همه این توافق سوالات بی پاسخ زیادی به جا گذاشته است از جمله زمان برداشته شدن تحریمها تحت توافق نهایی و اینکه لغو آنها مشروط به انجام چه اقداماتی هستند، اما آنچه روشن است این است که بسیاری از تحریمهای اقتصادی و مالی تا سال آینده ممکن است برداشته شوند و پشتیبانی بزرگی را برای اقتصاد ایران فراهم کنند.

بر اساس گزارش این روزنامه، زمان برداشته شدن تحریمها به اقدام ایران در عمل به تعهداتش بستگی دارد و آژانس اتمی سازمان ملل در این مورد گزارش خواهد داد. اتحادیه اروپا تحریمهای اقتصادی، انرژی و بانکی خود را که شامل تحریم نفت ایران و محرومیت دسترسی ایران به شبکه مبادلات بین المللی سوییفت است معلق خواهد کرد. آمریکا هم تحریمهایی را که تحت آن شرکتهای داخلی و خارجی برای همکاریهای اقتصادی و مالی با ایران از جمله بانک مرکزی کشور مجازات می شوند را متوقف می کند.

وال استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات اروپایی حاضر در مذاکرات هسته ای نوشت: طبق برآوردهای اقتصادی، برداشته شدن تحریمها رشد اقتصادی سالانه ایران را حداکثر به هشت درصد می رساند.

ایران پس از توافق هسته ای موقتی که در نوامبر سال 2013 امضا شد، موفق شد شماری از تحریمها را معلق کند. با این‌همه مزایای تسهیل تحریمها به دلیل محتاط ماندن شرکتهای غربی برای معامله با ایران با توجه به برقرار بودن تحریمهای دیگر از جمله تحریمهای بانکی، محدود بود. چند ماه طول کشید تا بانکهای اروپایی و آسیایی 700 میلیون دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده را که قرار بود تحت این توافق آزاد شود، به ایران پرداخت کنند.

این دیپلمات اروپایی افزود: از این رو دیپلماتهای ایرانی نگرانند موانع مشابه، برداشته شدن تحریمها را کند کنند و خواستار آن هستند تا همه تحریمها یکباره برداشته شوند. مقامات غربی می گویند مطمئن هستند در صورتیکه توافق نهایی امضا شود چنین اتفاقی نمی افتد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها