کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

با تحریم، تورم کمتر از 25 درصد نمی‌شود


کد خبر : ۱۰۸۵۴چهارشنبه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴:۳۵۷۶۹۷ بازدید

یکی از باسابقه‌ترین بازرگانان ایران می‌گوید سیاست‌های دولت برای خروج از رکود و کاهش تورم ناکارآمد است. او به دولت توصیه کرده تئوری‌های ...
با تحریم، تورم کمتر از 25 درصد نمی‌شودبا تحریم، تورم کمتر از 25 درصد نمی‌شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، رئیس دولت دهم، محمود احمدی‌نژاد را آدمی خودمحور و به لحاظ اقتصادی کم‌دانش معرفی می‌کند و می‌گوید او "اقتصادخوانده‌ها را روی کار آورد و اقتصاددان‌ها را کنار گذاشت".

اسدالله عسگراولادی که 60 سال سابقه کار تجاری دارد، به دولت یازدهم توصیه می‌کند این اشتباه را تکرار نکند. او چهارم فروردین در مصاحبهای گفت: «ما دو طیف در کشور داریم. یکی اقتصادخوان است که کتاب‌های اقتصادی را می‌خواند و یکی هم اقتصاددانان هستند که تجربیات اقتصادی دارند.»


وعده تورم تک‌رقمی

عسگراولادی ادعا می‌کند آمار ارائه شده از سوی دولت در زمینه کاهش تورم به ۱۶ درصد واقعیت ندارد، زیرا "تورم آن‌جایی است که دولت سوبسید نمی‌دهد".مسئولان بانک مرکزی میزان تورم در اسفند ماه را ۱۶ درصد اعلام کرده‌اند. مرکز آمار ایران اول فروردین ماه میزان تورم دوازده ماه منتهی به اسفند سال گذشته را ۱۴ و ۸ دهم درصد برآورد کرد.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی اول فروردین از برنامه‌های دولت برای کاهش ۶ تا ۷ درصدی میزان تورم در سال جاری خبر داد و پیش‌بینی کرد که با ادامه این روند دست یافتن به هدف‌گذاری دولت برای تک‌رقمی شدن تورم تا پایان سال ۹۴ امکان‌پذیر شود.رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین این ارزیابی را غیرواقع‌بینانه خوانده و معتقد است اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد میزان تورم در سال جاری به کمتر از ۲۵ درصد نخواهد رسید.
 

نحوه محاسبه میزان تورم

میزان تورم در برآوردهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اختلاف فاحشی ندارد، اما شماری از کارشناسان معتقدند نحوه محاسبه روند افزایش قیمت‌ها توسط این دو نهاد واقعیت را آشکار نمی‌کند.بر این اساس برای سنجش میزان واقعی تورم نباید تغییر بهای کالاهایی در سبد هزینه را ملاک قرار داد که دولت با پرداخت یارانه قیمت آن‌ها را کنترل می‌کند.
 

احتکار کالاهای اساسی در دوران تورم اوج می‌گیرد

عسگراولادی در مثال دیگری به اختلاف قیمت واقعی و اعلام شده برخی کالاها اشاره می‌کند و می‌گوید: «الان دولت نان را ۷۰۰ تومان اعلام کرده، اما آیا واقعا نان ۷۰۰ تومانی گیر می‌آید؟»با این همه مسئولان دولتی در مورد نقش تحولات بین‌المللی در تحقق برنامه‌های دولت با عسگراولادی هم عقیده هستند. یکی از این برنامه‌ها وعده تک‌نرخی شدن بهای ارزهای خارجی است که برای فعالان بخش خصوصی از اهمیت زیادی برخوردار است.رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفته است: «بخشی از عوامل محقق شدن این موضوع به مسائل بین‌المللی که همان موضوع مذاکرات [هسته‌ای] است باز می‌گردد.»


چک‌های برگشتی نشانه ادامه رکود

عسگراولادی با بیان این که برنامه‌های دولت در زمینه تک‌نرخی کردن ارز و جایگزین کردن درآمدهای نفتی با مالیات ناکام مانده هشدار داد، " در شرایط رکود و رکود تورمی، مالیات گرفتن از مردم خطرناک است". عضو اتاق بازرگانی تهران سخنان مسئولان دولتی درباره خروج از رکود را نادرست دانسته و می‌افزاید، نشانه خروج از رکود، رونق است که آغاز نشده است.

او کاهش معاملات در بازر مسکن و افزایش تعداد چک‌های برگشتی را نشانه کسادی بازار ارزیابی کرده و هشدار می‌دهد: «در سال ۹۴ تجارت مجاز کشور مشکل دارد، اما تجارت غیرمجاز و ناسالم فراوان خواهد بود.»اگر آنگونه که عسگراولادی می‌گوید افزایش میزان چک‌های بازگشتی نشانه ادامه رکود باشد آمار رسمی در این زمینه بی‌اعتمادی او به سخن مسئولان را تائید می‌کند.

خیرگزاری ایسنا پنجم بهمن با استناد به آمار بانک مرکزی گزارش داد، ارزش چک‌های برگشتی در ۹ ماه نخست سال گذشته نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته است.بنابر این گزارش تعداد چک‌های برگشتی در دوره یاد شده هر ماه نسبت به ماه قبل افزایش یافته و تا پایان آذرماه به بیش از چهار و نیم میلیون برگ رسیده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها